چالش‌های صنایع آسانسور

۱۳۹۷/۰۴/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۴۸۸

صنایع آسانسور به دلیل اعلام فهرست غیرکارشناسی شده اقلام ممنوعه وارداتی از دریافت تجهیزات نوین محروم می‌ماند. ثبت سفارش شرکت‌های فعال در این صنعت برای دریافت ارز با نرخ 4 هزار و 200 تومان به جایی نرسیده است و هیچ شفاف‌سازی برای مشارکت موثر بخش خصوصی فعال در این صنعت در طرح ترمیم بافت فرسوده انجام نشده است. این در حالی است که به گفته فعالان این حوزه، شرکت‌های آسانسوری در پنج ماهه گذشته فقط ضرر کرده‌اند.

یکی از از فعالان صنعت آسانسور در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق بازرگانی تهران، بیان کرد: صنعت آسانسور و پله برقی علاوه بر فشار تحریم‌ها باید با سنگ اندازی‌های داخلی هم مقابله کند. محمدرضا زهره‌وندی افزود: در مورد دریافت ارز با نرخ 4 هزار و 200 تومان از سوی صنعت آسانسور بیش از 90 ثبت سفارش انجام شده که به کمتر از 5 مورد ارز تخصیص داده شده است. او گفت: صنعت آسانسور هیچ ارزی دریافت نکرده و هم چنان معطل مانده است و امکان تامین ارز از بازار آزاد هم برای این صنعت وجود ندارد. به گفته زهره‌وندی، اکنون این صنعت در انتظار پیامد بازار ثانویه است و بخش خصوصی فعال در صنعت آسانسور به‌طور مداوم زیان می‌بیند چراکه امکان سرمایه‌گذاری با درنظر گرفتن شرایط آینده وجود ندارد.

این فعال اقتصادی گفت: بخشی دیگر از مشکلات صنعت آسانسور مربوط به ممنوعیت برخی اقلام خارجی مرتبط با این صنعت است. او افزود: هر چند ممنوعیت واردات اقلام خارجی به رشد صنایع داخلی منجر می‌شود اما در مورد تجهیزات نوین به واردات نیاز داریم. یک مورد ممنوع شده در فهرست وزارت صنعت ریل آسانسور است که ظرفیت تولید آن در کشور به500 تا 700 ریل می‌رسد و این در حالی است که ظرفیت تولید و نصب آسانسور برای سال جاری در کشور 26 هزار آسانسور پیش‌بینی شده است. به گفته زهره‌وندی، این تفاوت در تیراژ تولید نشان می‌دهد که در این مورد ممنوعیت واردات اشتباه بوده است.

زهره‌وندی در بخش دیگری از سخنان خود مطرح کرد: ریل‌های تولید داخل یک متر بر ثانیه سرعت دارند و برای آسانسور‌های کمتر از 10 طبقه مناسب است و اکنون سوال این است که تجهیزات مناسب برای آسانسورهای بیش از 10 طبقه و برج‌های بلند مرتبه چگونه تامین می‌شود؟ کدام تولیدکننده ریل آسانسور ادعا کرده که می‌تواند به نیاز داخلی به‌طور کامل پاسخ دهد؟ آیا تفاوت ادعا با آنچه در بازار به وقوع می‌پیوندند از اکنون بر وزارت صنعت، معدن و تجارت آشکار است؟ چرا نمایندگان وزارت صمت در بخش خصوصی با فعالان صنعت آسانسور در این باره مشورت نکردند؟

این فعال صنعتی در ادامه سخنان خود با اشاره به طرح دولت در ترمیم بافت فرسوده افزود: اشتباهاتی که دولت در مورد مسکن مهر مرتکب شد، نباید در طرح‌های مربوط به ترمیم بافت فرسوده تکرار شود. زهره‌وندی گفت: طرح ترمیم بافت فرسوده می‌تواند فرصتی برای گردش مالی و رونق فعالیت صنایع وابسته به ساخت و ساز شود اما در مورد این طرح شفاف‌سازی لازم انجام نشده است. او افزود: باتوجه به این مساله فعال بخش خصوصی نمی‌تواند در ارتباط با حضور در این طرح آینده نگری کند.

 

ارسال نظر