چالش‌های صادرکنند‌گان بوشهری

۱۳۹۶/۱۰/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۷۳۵

رییس اتاق بوشهر می‌گوید: یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های استان بوشهر، صنعت، کشاورزی و تجارت است. صادرات خرما و آبزیان از مهم‌ترین صادرات استانی است اما به دلیل نبود زیرساخت‌ در حوزه حمل‌ونقل دریایی و ریلی با مشکلاتی جدی مواجه است. به پایتخت انرژی ایران معروف است؛ استانی در حاشیه خلیج‌فارس. استان بوشهر به دلیل قرار گرفتن در ساحل استراتژیک خلیج‌فارس، صادرات و واردات دریایی، ذخایر نفت و گاز، پروژه پارس جنوبی، نیروگاه هسته‌ای، کشاورزی و نخلداری از اهمیت خاصی برخوردار است. خورشید گزدرازی که هفته گذشته با رای اعضای هیات نمایندگان اتاق بوشهر به ریاست این اتاق انتخاب شده، در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران از موقعیت استراتژیک استان بوشهر می‌گوید که یکی از مهم‌ترین پتانسیل‌های استانی، صنعت، کشاورزی و تجارت است.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران، گزدرازی می‌گوید: استان بوشهر پتانسیل بالایی برای توسعه دارد اما متاسفانه به لحاظ نبود زیرساخت‌های متعدد در حوزه حمل‌ونقل دریایی و ریلی با مشکلاتی جدی مواجه است.

رییس اتاق بوشهر تصریح می‌کند: یکی از پتانسیل‌های موجود بوشهر، گمرک بندر بوشهر است. حوزه نظارتی بندر بوشهر شامل یازده گمرک است که باتوجه به نوار مرز آبی فرصتی برای واردات و صادرات کشور است. به‌گفته گزدرازی در حوزه حمل‌ونقل دریایی بوشهر با کشورهای مجاور، کشورهای منطقه و کشورهای آسیایی مراوده تجاری دارد. در حال حاضر قطر و تجارت با آنجا از اهمیت ویژه‌یی برخوردار است. او درباره فرصت‌های استانی به حوزه کشاورزی و آبزی‌پروری اشاره می‌کند: ما در بحث کشاورزی در صدر جدول هستیم، به‌خصوص در حوزه خرما بوشهر حرف اول را می‌زند. این محصول استراتژیک به کشورهای منطقه، آسیای شرقی و اروپای شرقی به‌خصوص اوکراین صادر می‌شود. همچنین حدود 70 درصد آبزیان در این استان تولید و صادرات می‌شود. رییس اتاق بوشهر تاکید می‌کند: باتوجه به نبود پایانه بندری در استان و نبود امکانات زیرساختی ما در حوزه مواد معدنی باوجوداینکه حرف اول صادرات را می‌زنیم ولی همچنان با مشکلاتی روبرو هستیم. به گفته گزدرازی خرما محصول استراتژیک استان بوشهر است و صادرات این محصول یکی از ارکان مهم صادراتی است. اما این مورد با موانع زیادی روبرو است.

رییس اتاق بوشهر در بخش دیگر سخنانش مهم‌ترین مانع را نبود زیرساخت‌ها و کشتی‌های کانتینر‌دار برای صادرات می‌داند که خرما از بوشهر به مرز شمالی کشور کانتینر شده و از آنجا صادر می‌شود. این مساله هزینه حمل‌ونقل را بالا می‌برد و از سوی دیگر باعث آسیب به محصول می‌شود. او ادامه می‌دهد: ما باید بتوانیم در حوزه صادرات با توجه به رفع موانع بانکی، بسته‌بندی مناسب، حمل‌ونقل آسان زمینه را برای صادرات فراهم‌تر کنیم.

گزدرازی تاکید می‌کند: زیرساخت در استان بوشهر بسیار ضعیف است. مثلا هنوز این استان به حمل‌ونقل ریلی دسترسی ندارد و هنوز کشتی‌های بزرگ و کانتینر‌دار در این بندر پهلو نمی‌گیرند. بیشتر حمل بار با لنج انجام می‌شود که مشکلات خود را دارند. او معتقد است: باید بنادر هم‌جوار توسعه یابد. مثلا آبزیان از استان بوشهر به بندرعباس صادرات می‌شود و نبود اسکله و کانتینر یخچال‌دار مشکل اساسی این استان است. او تاکید می‌کند: در این دوره باید اتاق‌ها با همکاری دولتی و رایزنی با دولت سعی کنند موانع این استان را حداقل در حوزه صادرات خرما و آبزیان برطرف کنند.

 

ارسال نظر