تعاون

۱۳۹۶/۰۷/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۳۰۲

مصوبات هجدهمین کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران

هجدهمین نشست تخصصی کمیسیون سرمایه‌گذاری با ۵ مصوبه به کار خود پایان داد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی اتاق تعاون ایران، هجدهمین نشست تخصصی کمیسیون سرمایه‌گذاری با هدف بررسی چگونگی اجرای سیاست‌های کلی اصل 44 قانون اساسی و با حضور نمایندگان اتاق‌های تعاون و اتحادیه‌ها برگزار شد.

در این نشست گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در زمینه اصل 44 قانون اساسی ارائه شد.

به گفته رضا علیخانزاده رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران، بخش تعاون در این گزارش با توجه به سند توسعه بخش و جایگاه و سهم تعاون در اقتصاد کشور، مورد ارزیابی قرار گرفته چنانچه این گزارش نشان می‌دهد برای بهبود وضعیت بخش تعاون باید تلاش دوچندانی صورت گیرد.

رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران با اشاره به موضوع واگذاری تصدی‌گری به بخش تعاون ابراز داشت: اصل حاکمیت دولت واگذاری تصدی‌گری در بخش تعاون باید محقق شود اما دولت در بخشنامه‌یی تصدی‌گری‌ها را تعریف کرده که ابهام دارد. از این رو برای شفافیت بخش استعلام از مرکز پژوهش‌های مجلس برای مشخص شدن تعریف تصدی‌گری‌ها و حاکمیت از نظر قانونگذار درخواسته شده است.

علیخانزاده ادامه داد: پس از این انطباق بخشنامه هیات وزیران با استعلام مورد نظر انجام خواهد شد همچنین جلسه‌یی با وزیر تعاون و معاونت امور تعاون در این خصوص برگزار خواهد شد.  رییس کمیسیون سرمایه‌گذاری اتاق تعاون ایران در بخش دیگری از این گفت‌وگو به اهمیت آمار در بخش اشاره کرد و گفت: پیگیری و تقویت آمار بخش تعاون از مهم‌ترین مصوبات کمیسیون هجدهم بود.

علیخانزاده در ادامه پیشنهاد تغییر نام کمیسیون سرمایه‌گذاری را مطرح کرد و گفت: در کمیسیون هجدهم تغییر نام این کمیسیون به کمیسیون بهبود فضای کسب و کار و پیوستن عنوان سرمایه‌گذاری به کمیسیون بازارسرمایه بانک و بیمه پیشنهاد شد.

تعاونی‌های گردشگری 15500 فرصت شغلی ایجاد کردند

تاکنون ۱۲۰۰ شرکت تعاونی در رشته خدمات گردشگری و هتلداری در کشور با اشتغالزایی ۱۵ هزار و ۵۰۰ نفر فرصت شغلی به ثبت رسیده‌اند.

تعاونی‌های گردشگری و هتلداری از انواع تعاونی‌های در رشته خدمات هستند که تاکنون نتوانسته‌اند با وجود تحرک و پویایی بالا به واسطه مردمی بودن، نقش مهمی را در عرصه گردشگری ایران ایفا کنند. مطابق اطلاعات اخذ شده از سامانه ثبتی وزارت تعاون تاکنون تعداد 1200 شرکت تعاونی در رشته خدمات گردشگری و هتلداری در کشور با اشتغال زایی 15 هزار و 500 نفر نفر فرصت شغلی مستقیم ایجاد کرده اند (نزدیک به 13 نفر برای یک تعاونی).

براساس این گزارش واحد آمار و برنامه‌ریزی اتاق تعاون ایران، استان‌های مازندران و گیلان با 194 و 111 شرکت تعاونی با گرایش گردشگری و هتلداری بیشترین تعداد ثبت تعاونی‌های گردشگری و هتلداری را در بین استان‌ها داراست.

  نمونه‌های موفق تعاونی گردشگری در سطح بین‌المللی

در هندوستان به ‌عنوان یکی از نمونه‌های موفق این نمونه از تعاونی‌ها، روستاییان در زمینه‌های طبیعت‌گردی، فرهنگ محلی، صنایع دستی، اماکن درمانی و حیات‌وحش به شکل موفقی در قالب تعاونی‌های گردشگری عمل می‌کنند.

در تایلند نیز تعاونی‌های گردشگری علاوه ‌بر سازمان‌های ملی با کشورهای خارجی جهت کمک‌های فنی در ارتباط هستند و در سه حوزه گردشگری روستایی، طبیعت‌گردی و گردشگری سلامت فعالیت می‌کنند.

 

  ظرفیت روستاها در توسعه گردشگری

استفاده از ظرفیت روستاهای گردشگری با تجمیع سرمایه‌های اندک و افزایش زیرساخت‌های مناسب و ایجاد فضاهای محلی و بومی از جمله اقداماتی است که تعاونی‌های گردشگری با همکاری دهیاری‌ها می‌توانند در روستاهای گردشگری انجام دهند. تعاونی‌های گردشگری قادرند تمام مراحل این صنعت را از تبلیغات، پذیرش و راهنمایی، اسکان گردشگر، تامین وسیله حمل‌ونقل، تهیه صنایع‌دستی و سایر موارد مرتبط انجام دهند، حتی ممکن است در این حوزه تعاونی‌های متعدد شکل بگیرد و هرکدام از تعاونی‌ها بخشی از امور مرتبط با این صنعت را به انجام برسانند.

 

  نقش گردشگری در رونق سایر بخش‌های تعاون

توسعه گردشگری و هتلداری در بخش تعاون می‌تواند در توسعه تعاونی‌های توزیعی، خدماتی و تولیدی مانند صنایع‌دستی و فرش دستبافت، حمل و نقل، صنایع غذایی، تعاونی‌های کشاورزی، خدمات زیست محیطی و خدمات بهداشتی و درمانی و... که در کنار آنها می‌توان میلیون‌ها شغل در کشور ایجاد کند. در صورتی که صنعت گردشگری در کشور رونق یابد، درآمدهای اقتصادی کشور بدون در نظر گرفتن درآمدهای نفتی رشد کرده و اشتغال در تمام نقاط کشور توسعه می‌یابد و باعث عدم تمرکز ثروت که یکی از اصول تعاون است شکل خواهد گرفت.

  آمار جهانی از وضعیت گردشگری در ایران

انجمن جهانی اقتصاد در جدیدترین گزارش خود در مورد وضعیت صنعت گردشگری ۱۳۶ کشور جهان، رتبه صنعت گردشگری ایران از نظر ایمنی و امنیت در جهان رتبه 87، بهداشت رتبه 79، منابع انسانی و بازار کار رتبه 105، زیرساخت‌های فناوری اطلاعات رتبه 94 و میزان مناسب بودن محیط تجاری رتبه 79 را به دست آورده است و ایران فقط 0.8 درصد درآمد جهانی در این صنعت را داراست. این آمار با توجه به ظرفیت‌های موجود نظیر مکان‌های تاریخی، استعداد طبیعی، ویژگی‌های مرم شناختی، فرهنگی و جغرافیایی توانمندی زیادی برای توسعه توریسم دارد، قابل تامل است.

 

ارسال نظر