کمترین مرجوعی صادرات را در حوزه میوه داریم

۱۳۹۶/۰۷/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۶۶۱

رییس هیات‌مدیره انجمن ارگانیک ایران در رابطه بازگرداندن برخی کالاهای صادراتی که در گذشته سابقه داشته گفت: بازگشت برخی کالاهای صادراتی در گذشته به دلیل باقی ماندن سموم در کالا‌ها بود و بحث باقی ماندن سموم بحثی متفاوت از محصولات ارگانیک است.

سید رضا نورانی ادامه داد: متاسفانه تولید‌کننده‌های ایرانی در چند دهه سموم و مواد شیمیایی زیادی در پرورش محصولات خود استفاده کرده‌اند و حتی این سموم را با یارانه دولتی دریافت می‌کردند.

وی مطرح کرد: دولت در گذشته کود شیمیایی و سموم را با یارانه در اختیار کشاورزان قرار می‌داد تا آنها بتوانند به قیمت تمام شده ارزانی برسند و در نتیجه تمایلی برای تولید پیدا کنند، البته میزان مصرفی این مواد شیمیایی در حد عرف بود و پس از تولید در آزمایشگاه‌هایی کیفیت آنها کنترل می‌شد و از سلامت لازم برخوردار بودند.

رییس هیات‌مدیره انجمن ارگانیک کشور در ادامه عنوان کرد: محصول سالم را تولیدی می‌گویند که در پرورش آن سموم و کود شیمیایی به کار برده شده اما میزان آن مطابق استانداردهای جهانی تعریف شده است و آن محصول گواهی سلامت را اخذ کند، اگر محصولی از استانداردهای بین‌المللی دور شود چه در بازار داخلی و چه خارجی جایگاهی ندارد و زندگی مصرف‌کننده را دچار مخاطره می‌کند.

به گفته این مقام مسوول، شاید تولیدکننده برخی از کالاها استانداردهای بین‌المللی را مد نظر قرار ندهد و در نهایت کالای صادر شده وی بازگشت بخورد اما باید بگویم در زمینه میوه و تره‌بار کمترین مرجوعی را داشته‌ایم و تولیدکننده‌ها با کسب اطلاعات در مورد کشور هدف بازار پایداری را برای خود به وجود آورده‌اند.

وی با تکذیب برخی شایعات مبنی بر اینکه ایران استانداردها را به خوبی رعایت نمی‌کند، گفت: ایران اقلام زیادی را در برهه‌های زمانی مختلفی به بازارهای هدف صادر می‌کند و اگر اجناس ایرانی از استانداردهای کافی برخوردار نبود نمی‌توانست با رقابت دشوار جهانی، بازار‌های خود را حفظ کند و صادرکننده‌ها در این موضوع سهیم هستند و موظف‌اند که اطلاعات دقیقی از بازار نهایی محصول به دست بیاورند و خصوصیات مورد پسند مشتری را ملاک قرار دهند تا کالای آنها مرجوع نشود.

نورانی در ادامه سخنان خود به ویژگی‌های محصول ارگانیک پرداخت و اضافه کرد: کشاورزی ارگانیک از هیچ سمی برای تولید استفاده نمی‌کند و از نهاده‌های مجاز برای پرورش محصول بهره می‌برد و به همین دلیل قیمت تمام شده بیشتری نسبت به تولید‌های سنتی دارد.

وی ادامه داد: هزینه تولید ارگانیک زیاد است اما خریداران خود را حفظ کرده و ایران تاکنون در زمینه تولید و صادرات این نوع محصولات اقدام موثری انجام نداده اما در حال حاضر توجه‌هایی در برنامه ششم توسعه برای توسعه این بخش از کشاورزی لحاظ شده است. وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری در آبان ماه سال 1394 ابلاغیه‌یی به سران سه قوه ارسال کردند که طی بند 3 این ابلاغیه لزوم پیش روی به سمت تولید محصولات ارگانیک اشاره شده بود؛ در همین راستا ابلاغیه دیگری از جانب ریاست‌جمهوری کشور در 29 شهریور سال 1396خطاب به وزیر جهاد کشاورزی تنظیم و اعلام شد که در این ابلاغیه به صراحت حرکت به سمت تولید محصولات سالم ارگانیک مورد تاکید واقع شده است. نورانی تشریح کرد: کشاورزی ارگانیک دارای ارزش افزوده بیشتری نسبت به تولیدهای سنتی است و همچنین این محصولات ضامن سلامتی جامعه و محیط زیست هستند، از این رو کشور باید در این زمینه که موضوع تولید غیرنفتی را تقویت می‌کند عزمی جدی برای اجرای آن قائل شود.

 

ارسال نظر