عزم اتاق‌ها بر افزایش اثربخشی شوراهای گفت‌وگو

۱۳۹۶/۰۶/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۶۳۲۸
عزم اتاق‌ها بر افزایش اثربخشی شوراهای گفت‌وگو

نشست شورای روسای اتاق‌های استانی با حضور رییس اتاق ایران و با محوریت بررسی عملکرد شوراهای گفت‌وگوی استانی برگزار شد. در این نشست، رییس اتاق ایران از تداوم برگزاری نشست روسای اتاق‌های کشور با استانداران خبر داد. در ابتدای نشست، رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران از ماحصل نشست شورای گفت‌وگو با حضور معاون اول رییس‌جمهور سخن گفت.

غلامحسین شافعی با اشاره به جلسه مردادماه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی اظهار کرد: مقرر شده است دوباره جلسه‌یی با حضور استانداران جدید در نیمه اول مهرماه در وزارت کشور برگزار شود که روسای اتاق‌های استانی‌ می‌توانند نظرات و پیشنهادات خود را برای طرح در جلسه اعلام کنند.

وی با تاکید بر اهمیت شورای گفت‌وگو در تعامل دولت و بخش‌خصوصی گفت: نهاوندیان به عنوان معاون اقتصادی رییس‌جمهور و همچنین کرباسیان به عنوان وزیر اقتصاد بر تشکیل جلسات شورای گفت‌وگو بسیار تاکید دارند و این موضوع در استان‌ها هم به‌طور جدی دنبال می‌شود. شافعی افزود: از زمانی که وزارت کشور موضوع ارزیابی عملکرد شورای گفت‌وگو را در دستور کار خود قرار داده است، استانداران هم به‌طور جدی‌تری شورای گفت‌وگو را پیگیری می‌کنند.

رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران ضمن تاکید بر برگزاری جلسات منظم شورای گفت‌وگو بر اهمیت کیفیت این جلسات هم تاکید کرد. وی دراین رابطه گفت: موردی که در این زمینه باید در نظر گرفته شود حضور همه اعضا از جمله نمایندگان مجلس شورای اسلامی است که در این زمینه تاکید می‌شود که جلسات استانی در روزهای شنبه یا پنج‌شنبه برگزار شود تا نماینده‌های مجلس در حوزه‌های خود حضور داشته باشند و بتوانند در شورا شرکت کنند.

 مجاری ارتباطی بخش خصوصی و دولت

در ادامه نایب‌رییس اتاق ایران و قائم‌مقام دبیر شورای گفت‌وگو و کمیته ماده 12، ضمن اشاره به روی کارآمدن دولت دوازدهم و تاکیدات شخص رییس‌جمهور بر اهمیت شورا به عنوان مجاری ارتباطی مهم دولت و بخش خصوصی بر اهمیت نقش‌آفرینی این شورا در وصعیت اقتصادی کشور و بهبود محیط کسب و کار تاکید کرد.

حسین سلاح‌ورزی افزود: ایرادی که خیلی‌ها به شورای گفت‌وگو و ماده 12 وارد می‌کردند، این بود که مصوبات شورا ضمانت اجرایی ندارد اما با پیگیری اتاق این موضوع حل شد. طبق تبصره ذیل ماده 12، دولت موظف شده است ظرف 30 روز در مورد مصوبات کمیته ماده 12 و شورای گفت‌وگو تصمیم‌گیری کند و این مصوبات را برای تصویب به هیات دولت ببرد. وی از تدوین دستورالعمل ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و انجام نخستین پایش برای سه ماهه ابتدایی امسال خبر داد. به گفته سلاح‌ورزی، تدوین این گزارش و ارائه آن به بهبود کیفیت شورای گفت‌وگو و افزایش اثرگذاری آن منجر می‌شود.

از سوی دیگر، مدیر تنظیم پیشنهاد‌ات شورای گفت‌وگو گزارشی از عملکرد این شورا ارائه کرد. به گفته محسن عامری؛ شورای گفت‌وگو از سال 89 با برنامه پنجم توسعه کار خود را شروع کرد؛ از سال 91 با قانون بهبود مستمر محیط کسب‌وکار دایمی شد و در سال 95 با برنامه ششم توسعه تغییراتی کرد. حضور معاونان وزیر درصورتی‌که خود وزیر نتواند شرکت کند، اضافه شدن وزیر کشور به شورای گفت‌وگوی ملی؛ اضافه شدن رییس شورای عالی استان‌ها به شوراهای گفت‌وگوی استانی و همچنین حضور شهردار یکی از کلان‌شهرها به‌جای حضور شهردار تهران از تغییرات ساختاری شورای گفت‌وگو است که به‌موجب برنامه ششم توسعه روی‌داده است. طبق این گزارش شورای گفت‌وگو از ابتدا تاکنون 69 جلسه برگزار کرده و دستاوردهای مهمی داشته است. وی اضافه کرد: مرتفع شدن مشکل انبوه‌سازان در نحوه دریافت مالیات از ساخت و نخستین فروش؛ اصلاح قوانین و مقررات مربوط به ممنوع‌الخروجی فعالان اقتصادی؛ ایجاد دسترسی مودیان مالیاتی به اطلاعات طرف معامله در معاملات فصلی و همچنین صدور بخشنامه استرداد مالیات بر ارزش‌افزوده صادرکنندگان از مهم‌ترین مصوبات شورای گفت‌وگو هستند.

 نقش دبیرخانه‌ها برای اثربخشی شورا

همچنین علی چاغروند، مدیر پژوهش‌های حرفه‌یی کسب‌وکار شورای گفت‌وگو مطالبی را در مورد آیین‌نامه ارزیابی و پایش عملکرد شوراهای استانی گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی و نتایج این بررسی عنوان کرد. به گفته وی؛ این بررسی براساس اطلاعات و گزارش‌هایی است که دبیرخانه‌های استانی شورای گفت‌وگو به دبیرخانه ملی ارسال کرده‌اند.

چاغروند توضیح داد: بررسی‌ها براساس سه معیار اصلی وضعیت تشکیل و کیفیت اداره جلسات شوراها، نحوه انجام وظایف شورای استانی و نحوه انجام وظایف دبیرخانه شورای استان انجام‌ شده است و استان‌های قزوین، آذربایجان شرقی و اصفهان به ترتیب بیشترین امتیازها را داشته‌اند. مدیر پژوهش‌های حرفه‌یی کسب‌وکار شورای گفت‌وگو در مورد شوراهای گفت‌وگوی استانی گفت: بعضا دیده می‌شود که دبیرخانه شورای گفت‌وگو گزارش مدونی را به جلسه شورا نمی‌برد.

به گفته چاغروند؛ دبیرخانه‌های شورای گفت‌وگوی استانی برای اثربخشی بیشتر شورا باید گزارش مدون و با جزئیات کاملی را که شامل توصیف مشکل و وضعیت به همراه پیشنهاد برای هر جلسه آماده کند تا جلسات شورای گفت‌وگو سریع‌تر پیش بروند و نتیجه‌بخش باشند. وی همچنین بر لزوم تفکیک ستاد تسهیل و شورای گفت‌وگو در استان‌ها تاکید کرد و گفت: در بعضی استان‌ها جلسات این دو نهاد تفکیک نشده است که این مورد هم باید حل شود.

در ادامه چند تن از روسای اتاق‌های استانی ضمن اشاره به اهمیت شورای گفت‌وگو، بر افزایش اثربخشی آن و جدیت در برگزاری جلسات تاکید کردند. نایب‌رییس اتاق ایران نیز در این نشست با اشاره به نهاد نظارتی گفت: به‌اندازه کافی نهاد نظارتی و دستگاه اجرایی در کشور داریم و بخش‌خصوصی باید مطالبه‌گری خود را افزایش دهد؛ بخش‌خصوصی باید عدم اجرای قانون توسط دستگاه اجرایی را پیگیری کند. به گفته مسعود خوانساری؛ اتاق‌ها باهدف همین مطالبه‌گری و دفاع از منافع بخش‌خصوصی

تشکیل‌ شده است. در عین حال صمد حسن‌زاده، رییس اتاق تبریز نیز با تاکید برلزوم تدوین استراتژی اقتصادی برای کشور، بر نقش شورای گفت‌وگو در این زمینه تاکید کرد و گفت: شورای گفت‌وگو باید تدوین استراتژی اقتصادی را در دستور کار قرار بدهد. وی همچنین بابیان اینکه گاهی دستگاه‌های اجرایی قانون را رعایت نمی‌کنند، گفت: بخش‌خصوصی می‌تواند از طریق شورای گفت‌وگو تشکیل نهاد نظارتی را پیشنهاد داده و پیگیری کند.

 

 

ارسال نظر