بنگاه‌های کوچک در انتظار هلدینگ صادراتی

۱۳۹۶/۰۶/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۵۸۱۱

بنگاه‌های کوچک و متوسط همچنان درگیر مشکلات خود هستند؛ مشکلاتی چون کمبود نقدینگی، رکود، تامین مواد اولید و تولید صادرات محور. ابوالفضل روغنی‌گلپایگانی، رییس کمیسیون صنایع اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران در گفت‌وگو با پایگاه خبری اتاق ایران می‌گوید: «سال‌هاست که بنگاه‌های کوچک و متوسط در ایران به فراموشی سپرده ‌شده است اما باید برای این واحدهای اقتصادی برنامه‌ریزی اساسی داشت.»

این برنامه‌ریزی چیست؟ روغنی‌گلپایگانی می‌گوید: «اگر دولت دوازدهم می‌خواهد برای اقتصاد و اشتغال مردم برنامه‌یی منسجم داشته باشد راه این تحرک از مسیر تقویت بنگاه‌های کوچک و متوسط می‌گذرد.» مهم‌ترین مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط چیست؟ او کمبود نقدینگی و رکود را بزرگ‌ترین مشکلات این حوزه می‌داند.

چند ماه قبل در کمیسیون صنایع اتاق ایران، جلساتی درباره احصا موانع و مشکلات این واحدها برگزار می‌کردید؛ نتیجه این جلسات به کجا رسید؟ رییس کمیسیون صنایع اتاق ایران پاسخ می‌دهد: «اینکه بنگاه‌های کوچک و متوسط در کشور ما مورد بی‌مهری قرار گرفته و فاقد کارایی لازم است، نکته‌یی است که همه روی آن اجماع نظر دارند.» او ادامه می‌دهد:«طوری که بیش از 85 درصد این واحدها یا تعطیل‌ شده‌اند یا زیر 50 درصد ظرفیت تولید می‌کنند.»

روغنی گلپایگانی می‌گوید:«کمیسیون بعدازاینکه موانع و مشکلات را شناسایی کرده، چند راهکار را به دولت و به اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران پیشنهاد داده است.» این پیشنهادها کدام است؟ او پاسخ می‌دهد: «تشکیل SME بانک‌ها، تاسیس شرکت‌های بزرگ تامین مواد اولیه صادرات و درنهایت تجمیع این واحدها در خوشه‌های بزرگ صنعتی.» او درباره SME بانک‌ها می‌گوید:«بانک‌های بیشتر به واحدهای صنعتی بزرگ اعتماد می‌کنند تا واحدهای کوچک و متوسط؛ اگر این واحدها بانکی داشته باشند که از آنها حمایت کند، بهتر می‌توانند مشکلات مالی خود را برطرف کنند.» او ادامه می‌دهد:«در همه جای دنیا بنگاه بزرگ کارفرما و بنگاه کوچک پیمانکار هستند. ما هم باید به این ظرفیت توجه داشته باشیم.» به گفته روغنی‌گلپایگانی، انتظار می‌رود دولت دوازدهم به این مقوله توجه کند؛ البته همه مطالبات حوزه صنعتی به وزیر امور اقتصادی و دارایی و وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته ‌شده است.  در دولت یازدهم دو بار تحت عنوان تامین مالی به بنگاه‌های کوچک و متوسط تسهیلات داده شد، چقدر این در نجات واحدهای تولید مفید بود؟ روغنی‌گلپایگانی در پاسخ به این پرسش می‌گوید: «اگرچه تنها مشکل بنگاه‌های کوچک و متوسط تامین نقدینگی نیست، ولی کمبود نقدینگی یکی از مشکلات این واحدهاست. تامین منابع مالی توسط دولت یازدهم کار خوبی بود ولی متاسفانه درست اجرا نشد.» او درباره چرایی این مساله می‌گوید: «بانک‌ها همراهی لازم را با واحدهای تولیدی نداشتند. این پول‌ها به دلیل رد دیون یا مفاصا حساب بنگاه‌ها به آنها پرداخت نشد و به ‌نوعی به چرخه تولید وارد نشد.» برای سال جاری دولت چه برنامه‌یی برای بنگاه‌ها دارد؟ او تصریح می‌کند:«امسال حدود 30هزار میلیارد تومان برای پرداخت به بنگاه‌ها پیش‌بینی‌شده است؛ امیدواریم این مبلغ وارد چرخه تولید شود و تاثیر آن را در حوزه تولید ببینیم.»

 

ارسال نظر