مزیت‌های قیمت تضمینی از نگاه مسوولان و کارشناسان

۱۳۹۶/۰۴/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۱۱۰

مزیت عرضه محصولات کشاورزی و همچنین دیگر محصولات فلزی و پتروشیمی در بورس کالا بر مسوولان کشور، از اعضای مجلس شورای اسلامی گرفته تا بدنه دولت آشکار است. این مزیت‌ها، از جمله شفافیت انجام معاملات، شفافیت مالیاتی و مشخص بودن میزان عرضه و تقاضا برای هر کالا می‌تواند در یک دوره تاریخی به توسعه مملکت بی‌انجامد. اما در مورد اجرای ماده 33 قانون افزایش بهره‌وری در بخش کشاورزی و منابع طبیعی باید تاکید کرد که اجرای این طرح علاوه بر تامین رضایت کشاورزان با پرداخت به موقع مطالباتشان، در بلندمدت می‌تواند به رقابت‌پذیر شدن محصولات ما منجر شده و با تکیه بر این مزیت خواهیم توانست بازارهای جهانی را برای محصولات کشاورزی خود به دست آوریم. بر این اساس طی هفته گذشته صحبت‌هایی از سوی مسوولان کشور پیرامون ارجای ماده 33 مطرح شده که به صورت خلاصه در ادامه آمده است.

 علی ابراهیمی عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی: عرضه گندم در بورس کالا به‌صورت قیمت تضمینی می‌تواند به پرداخت مطالبات کشاورزان سرعت ببخشد و باعث رضایت گندمکاران شود. با توجه به اینکه ورود ذرت و جو در بورس کالا به‌صورت قیمت تضمینی توانست عملکرد خوبی از خود به نمایش بگذارد و از اقبال خوبی از سوی کشاورزان برخوردار شود، عرضه گندم با این شیوه کارآمد در دستور کار قرار گرفته که این امر به شفافیت قیمت این محصول و دریافت سریع پول به کشاورزان و در نهایت رشد کیفیت کمک خواهد کرد. طی سالی‌های گذشته، تاخیر دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان به یک معضل تبدیل شده بود و کاهش انگیزه در تولید محصولات کشاورزی را به همراه داشت.

 حامد سلطانی‌نژاد مدیرعامل بورس کالا: اجرای قیمت تضمینی از سوی دولت به کیفی‌سازی و بازاری شدن محصولات کشاورزی کمک کرده و می‌تواند گامی مهم برای حرکت اقتصاد به سمت بازار مستمر و محصولات کشاورزی باشد. کشاورزان در سال‌های گذشته در راستای خرید تضمینی از طریق دولت به سبب پرداخت‌ها، بار مالی دولت را افزایش می‌دادند و نمی‌توانستند به پول خود دست یابند، بنابراین دولت درصدد برآمد که هرچه زودتر مطالبات کشاورزان را پرداخت کند. با اجرای این طرح کشاورز محصول خود را به‌صورت مستقیم در بورس کالا عرضه می‌کند و بعد از سه روز کاری پول به حساب کشاورز واریز می‌شود.

 علی اکبر کریمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی: گندم کالایی استراتژیک است، از این رو ضرورت عرضه این محصول در فضایی رقابتی همچون بورس کالای ایران احساس می‌شود. طرح قیمت تضمینی در بورس کالای ایران می‌تواند افراد بسیاری را با سرمایه کافی به این حوزه بکشاند. با عرضه عمده گندم در بورس کالا علاوه بر قیمت‌گذاری شفاف در این حوزه می‌توان خوش‌بین بود که کیفیت گندم نیز افزایش یابد، بطوری که در طرح خرید تضمینی کشاورزان هیچ گونه انگیزه‌یی برای افزایش کیفیت گندم نداشتند؛ چراکه دولت موظف بود با یک رقم ثابت گندم تولیدی کشاورزان را خریداری کند. اما با ایجاد طرح قیمت تضمینی گندم، می‌توان امیدوار بود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش یافته و به این ترتیب گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش برسد و از این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت تشویق شوند.

 سیدوحید وحیدی کارشناس بازار سرمایه: با اجرای سیاست قیمت تضمینی، علاوه بر شفافیت قیمت محصولات کشاورزی و کاهش بار مالی دولت، نگرانی کشاورزان از پرداخت به‌موقع مطالبات‌شان و دردسرهای مختلف دولت در خرید تضمینی محصولات کشاورزی پایان می‌یابد. طرح قیمت تضمینی به‌طور قطع در رشد تولیدات کشاورزی اثرگذار خواهد بود زیرا زمانی که کشاورزان از وجود بازاری برای فروش محصولات خود مطمئن باشند و بدانند که کیفیت محصولات‌شان در قیمت‌گذاری تاثیرگذار است، به‌طور قطع برنامه‌ریزی‌هایی را در جهت تولید کالای با کیفیت انجام خواهد داد و میزان تولید خود را افزایش می‌دهند.

 شهباز حسن پوربیگلری عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس شورای اسلامی: عرضه محصولات کشاورزی در بورس کالا به نفع کشاورزان خواهد بود و این اقدام دولت گامی مثبت برای ساماندهی بازار اقتصادی این محصولات تلقی می‌شود. با عرضه گندم در بورس، می‌توان امیدوار بود که کیفیت گندم و راندمان تولید افزایش پیدا می‌کند؛ به این ترتیب گندم تولید شده در بازاری رقابتی به فروش می‌رسد و از این طریق کشاورزان به ارتقای کیفیت این محصول تشویق می‌شوند. وضعیت کلان کشور گویای آن است که شاخص‌ها روند رو به بهبودی را در پیش گرفته‌اند و این روند باید با هماهنگی بیشتر نهادهای کشاورزی ادامه پیدا کند.

 کاوه زرگران رییس کمیسیون کشاورزی، آب و صنایع غذایی اتاق بازرگانی تهران: رویدادهایی که طی دو سال گذشته در رینگ کشاورزی بورس کالا شاهد بودیم، نشان‌دهنده ظرفیت بالای این بورس برای اجرای سیاست‌های جدید در راستای تنظیم و ساماندهی بخش کشاورزی کشور است. رونق معاملات گندم در بورس کالا، قیمت پایه گندم در کشور را نهادینه خواهد کرد. در حال حاضر عمده عرضه‌کنندگان در رینگ کشاورزی بورس کالا، شرکت‌های دولتی هستند اما باید با برنامه‌ریزی مناسب و فرهنگ‌سازی بورس کالا، زمینه‌یی فراهم شود که ٥٠درصد فعالان این رینگ را بخش خصوصی در اختیار بگیرد که آن زمان شاهد پویایی هر چه بیشتر معاملات بورس خواهیم بود.

 

ارسال نظر