فرصت‌های تجاری با قطر را دریابیم

۱۳۹۶/۰۴/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۰۱۶

پایگاه خبری اتاق ایران|

نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی زنجان در حالی برگزار شد که فعالان اقتصادی در این اتاق بیشتر مباحث خود را به افزایش صادرات کالاهای غیرنفتی به بازار قطر، ساماندهی سیاست‌های ارزی و تاسیس و راه‌اندازی پنجره واحد که یکی از راهکاری‌های جذب سرمایه و توسعه صادرات است، اختصاص دادند.

رییس اتاق زنجان در نشست شورای گفت‌وگو، یکی از مشکلات سال‌های گذشته تجار و بازرگانان را بازپرداخت تعهدات ارزی عنوان کرد و گفت: به دلیل تغییرات ناگهانی نرخ ارز، شرایط پولی و مالی و اعمال تحریم‌های ظالمانه مشکلات زیادی برای واحدهای تولیدی و بانک‌ها ایجادشده است. غلامحسین جمیلی اظهار کرد: با توجه به ابلاغ دستورالعمل ماده 46 قانون رفع موانع تولید، رسیدگی به وضعیت واحدهای تولیدی که به دلیل نوسانات نرخ ارز متضرر شده‌اند، در دستور کار آتی این شورا قرار می‌گیرد. رییس اتاق زنجان با اشاره به همکاری بانک‌ها در تامین منابع مالی بنگاه‌های اقتصادی افزود: بر اساس دستورالعمل ابلاغی، بانک‌ها اجازه تهاتر دیون با وام‌های بانکی را ندارند اما متاسفانه در برخی موارد شاهد بروز چنین برخوردهایی در سطح استان‌های مختلف هستیم که امیدواریم این مشکلات نیز با درایت مقام عالی اجرایی مرتفع شود.

وی با اشاره به ایجاد فرصت اقتصادی برای تجار ایرانی درباره قطع رابطه کشورهای عربی با قطر تصریح کرد: بی‌تردید درگذشته نیز چنین فرصت‌هایی برای ایران ایجاد شده اما بهره‌برداری مناسبی از این فرصت‌ها نشده است. بخش خصوصی باید تمام توان خود را برای استفاده از این فرصت به‌کار ببندد.

رییس اتاق زنجان با اشاره به شرایط پیش‌آمده در بازار قطر گفت: استان زنجان در تولید برخی کالاها از توانمندی‌های ویژه‌یی برخوردار است. سیم مسی، مواد پتروشیمی، سیم و کابل، جواهرات، روغن گیاهی، لوله پلیمری، بستنی، چای، ترانسفورماتور، سوییچ‌های الکتریکی، آب‌معدنی و مبلمان محصولاتی هستند که به قطر صادر می‌شوند. جمیلی افزود: استان زنجان که قطب برق و الکترونیک کشور است می‌تواند در خصوص تامین برخی از اقلام و صادرات به این کشور از این فرصت ویژه استفاده بکند. رییس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تاکید کرد: چنانچه تمام استان‌ها مدعی تولید تمام این محصولات است باید هم‌اکنون از این فرصت پیش‌آمده برای افزایش تولید، فروش و صادرات خود استفاده کند و این مسوولیت یکی از وظایف بخش خصوصی است، هرچند دولتمردان باید در زمینه تسهیل صادرات به این کشور همت کنند. وی با اشاره به میزبانی قطر از مسابقات جام جهانی 2022 تاکید کرد: برای انجام ساخت‌وسازهای مربوط به این رخداد، قطر نیازمند تامین اقلام اولیه است که زنجان می‌تواند در این راه پیشگام باشد. از سوی دیگر ایران می‌تواند در تامین نیروی کار برای انجام پروژه‌های عمرانی کشور قطر که پیش‌ازاین از طریق بنگلادش و فیلیپین تامین می‌شد، جایگزین مناسبی باشد.

 

ارسال نظر