اخبار

۱۴۰۱/۰۷/۱۰ - ۰۱:۴۱:۳۳
کد خبر: ۱۹۳۰۱۶

بورس سیاست صبر را پیش گرفته است

ایسنا| ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هر زمانی که روی متغیرهای اساسی چشم‌انداز مبهمی وجود داشته باشد بازار سرمایه سیاست صبر را در پیش می‌گیرد، اظهار کرد: اخیرا شاهد حرکت‌های رفت و برگشتی بازار بودیم، زیرا زمانی که ابهامات اساسی شفافیت حرکت نمی‌کنند، تمایل به سمت پایین در بازار بیشتر است.

برای مثال توافق سیاسی که موضوع بسیار مهمی برای همه صنایع محسوب می‌شود؛ همچنان مبهم است زیرا روی سیاست‌های دولت در بودجه نویسی سال بعد تاثیر خواهد گذاشت. از طرف دیگر رشد اقتصادی دنیا کند شده است و به همین دلیل شاهد این موضوع هستیم که بانک‌های مرکزی در حال افزایش نرخ بهره هستند.

وی با تاکید بر اینکه بازار سرمایه در شرایط مبهم به کاهش قیمت و اصلاح میل پیدا می‌کند، گفت: از طرف دیگر دامنه نوسان در شرکت‌های بزرگ و با ارزش بازار بالاتر رشد کرده و به ۷ درصد رسیده است، در حالی که شرکت‌های کوچک‌تر در بازار پایه دامنه نوسان دو تا سه درصدی دارند. این موضوع باعث شده است منابع از سمت شرکت‌های بزرگ و متوسط به سمت شرکت‌های بازار پایه حرکت کنند. در حال حاضر نیز ارزش معاملات شرکت‌های بزرگ و متوسط به‌شدت کاهش پیدا کرده و توجه بدون پشتوانه و دلیل بنیادی روی شرکت‌های بازار پایه است.

به گفته این تحلیلگر بازار سرمایه برای اینکه بازار از این وضعیت خلاص شود و شاخص کل تکلیف خود را بداند، رویکرد دولت به مساله سیاست خارجی و ارتباطی که در بودجه با صنایع خواهد داشت مهم است.

هلالات با تاکید بر اینکه فضای بازار سرمایه نسبت به چند ماه قبل تغییری نکرده است، عنوان کرد: در این شرایط طبیعی است که بازار حالت کسل‌کننده داشته باشد. بازارهای موازی از جمله سکه و مسکن بازدهی داشته‌اند و طبیعی است که سرمایه به این سمت نمی‌آید.

زمان ورود به بازار سهام فرارسیده است؟

بورس‌نیوز| نوید حیدری، کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در خصوص کلیت بازار سهام باید گفت نسبت به سایر بازار‌ها ارزان است، چراکه با P/E ۶در حال معامله و forward P/E آن ۵ است بر همین مبنا بورس نسبت به دیگر بازار‌ها ارزان خواهد بود. نکته مهم برجام است که در صورت توافق برجامی بازار سرمایه با افت نرخ تنزیل ارزنده‌تر می‌شود و در صورت عدم توافق هم به صورت اسمی رشد می‌کند. در هر دو حالت بورس تا پایان سال صعودی به نظر می‌رسد، اما اصلاح تکنیکالی در محدوده یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد را تجربه می‌کند، به نظر می‌رسد احتمال دارد تا پایان سال شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحد را به خود ببیند.

وی درباره صنایع پیشتاز تا انتهای سال چنین گفت: برای نام بردن صنایع پیشتاز تا آخر سال باید عوامل سیاسی را بررسی کرد، اگر توافق برجامی حاصل شود حمل‌ونقلی‌ها P/E خوبی دارند و امکان رشد آنها وجود دارد. همچنین غذایی‌ها هم مثبت هستند. از سوی دیگر در صورت عدم توافق برجامی بازار به سمت صنایع دلاری میل پیدا می‌کند که پالایشی‌ها و صنعت اوره از خوش‌اقبال‌ترین‌ها هستند.

این فعال بازار سرمایه با اشاره به مناسب نبودن زمان ورود سرمایه‌گذار نقدی به بازار تشریح کرد: این ورود به دیدگاه سرمایه‌گذاران مرتبط است. اگر سرمایه‌گذاران به دنبال خرید سهام هستند شرایط مناسب ورود نیست، تا زمانی که ارزش معاملات بورس بر روی ۶-۷ همت تثبیت نشده است نباید خرید سهام انجام شود. از طرف دیگر با دید بلندمدت و نگاه به شاخص یک میلیون و ۷۰۰ هزار واحدی، کلیت بازار ارزان است، اما به‌یک‌باره سرمایه‌گذاری کردن در بازار سهام هم درست نیست چراکه احتمال ارزان ماندن سهام به‌صورت بلندمدت وجود دارد. بر همین مبنا ارزش معاملات از پارامتر‌های تأثیرگذار در تصمیم‌گیری است.

حیدری با اشاره به گزارش‌های بانک مرکزی تبیین کرد: علاوه بر گزارش بانک مرکزی، گزارش‌های دیگر از سطح بانک‌ها نیز بیانگر هجوم نقدینگی به سمت بازار مسکن است. بخشی از نقدینگی صرف کارخانه‌ها و خرید اوراق شده است و این نقدینگی در بازار سهام جریان ندارد. جریان نقدینگی باهوش است و مسیر حرکت خود را به‌خوبی پیدا می‌کند و تا زمانی که بازار سهام منفی است برای ورود جریان نقدینگی باید صبور بود. همچنین بورس ازنظر تنوع ابزاری عمق کمی دارد و بیشتر ابزار‌های موجود در سطح جهانی در بازار سهام وجود ندارد، اما اقدامات خوبی برای ایجاد ابزار‌های مالی جدید از سوی متولیان بورس در ایران انجام‌شده است.

وی سخنان خود را چنین پایان داد: به‌طورکلی سرمایه‌گذاران باید دقت کنند اگر سهامدار نیستند برای ورود به بورس عجله نکنند، با فرض ارزانی بازار سهام هم حتی باید به ارزش معاملات توجه کنند. ارزش معاملاتی که به درستی تثبیت‌شده باشد، یعنی با ۶-۷ همت سرمایه‌گذاران وارد بازار سرمایه نشود، بهترین زمان ورود در میانه روند و خروج در اواخر آن است، ولی در کل بازار سهام نسبت به بقیه بازار‌ها ارزان است.

 

ارسال نظر