غول بورس در آستانه بازگشایی

۱۴۰۰/۱۲/۰۵ - ۰۱:۲۶:۰۰
کد خبر: ۱۸۷۲۳۶
غول بورس در آستانه بازگشایی

در سال 98 بود که تب ورود افراد حقیقی به بورس داغ شد و سرمایه‌های خرد بسیاری از عموم جامعه به سمت بازار سرمایه گرایش پیدا کرد. هم‌زمان با دعوت گسترده از مردم برای حضور در بازار سرمایه و سپردن دارایی‌های خود به بورس، دولت هم از این قافله عقب نمانده و نسبت به عرضه سهام مختلف خود در این بازار و در نتیجه، تأمین کسری بودجه اقدام کرد.  عرضه سهام شستا در بازار دوم بورس، را شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین اقدامات دولت در راستای تأمین مالی از بازار سهام دانست؛ عرضه اولیه‌ای که در 27 فروردین ماه سال 99 و پس از کش‌وقوس‌های فراوان سرانجام به پایان رسید.  در آن روز، نماد شستا در سقف قیمتی ۸۶۰۰ ریال کشف قیمت شد و به هر کد حقیقی و حقوقی، تعداد ۳۶۳۷ برگه سهم تخصیص یافت تا هرکدام از کدهای بورسی شرکت‌کننده در عرضه اولیه، بیش از سه میلیون و 100 هزار تومان از سهام شستا در پرتفوی خود داشته باشند. در آن چهارشنبه تاریخی که بزرگ‌ترین عرضه تاریخ بازار سرمایه کشور از لحاظ تعداد شرکت‌کنندگان و نیز از نظر عرضه انجام گرت، دو میلیون و 70 هزار نفر در عرضه اولیه شرکت داشتند تا رکورد شرکت مردم در عرضه‌های اولیه تا آن مقطع شکسته شود. مجموعه شستا دارای ۱۸۷ شرکت بورسی با درصد مدیریتی مالکیتی است که بر اساس عرضه اولیه صورت گرفته، توانست حدود ۷هزار میلیارد تومان به تأمین مالی بپردازد. هلدینگ شستا با سرمایه اسمی ۸ هزار میلیارد تومانی در گزارش ۱۲ ماهه تلفیقی، ۷.۰۱ هزار میلیارد تومان سود خالص داشته و سود اصلی ۴.۵ هزار میلیارد تومان وارد بازار سرمایه شد؛ همچنین سود هر سهم در سال مالی قبل و منتهی به ۳۱ خرداد سال گذشته ۵۶۵ ریال و در شش ماهه منتهی به پایان آذر سال گذشته ۱۳۱ ریال بود.  این شرکت شامل ۱۷۸ شرکت زیرمجموعه و ۹ هلدینگ بزرگ شامل سرمایه‌گذاری نفت گاز و پتروشیمی تأمین، هلدینگ سرمایه‌گذاری دارویی تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری سیمان تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری صدر تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری صبا تأمین، شرکت سرمایه‌گذاری صنایع عمومی ‌تامین، خدمات ارتباطی رایتل، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه انرژی تأمین و کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران است.

    سرانجام شستا چه شد؟

نماد شستا که در سقف قیمتی ۸۶۰۰ ریال کشف قیمت شده بود، پس از انجام عرضه اولیه، روزهای سبزی داشت و به یکی از شاخص‌سازان بازار سرمایه تبدیل شد.  این سهم در طول کمتر از پنج ماه، به یکه‌تازی در بورس تهران پرداخت و همه نگاه‌ها را به سمت خود جلب کرد؛ به‌طوری که توانست سودی بیش از 500 درصد را نصیب سهامدارانش کند.  قیمت هر برگه سهم شستا از 8600 ریال در 27 فروردین 99 تا اواسط مردادماه به 65000 ریال رسید و سود رویایی را به سهامداران این نماد هدیه کرد. هم‌زمان با آغاز ریزش بازار سرمایه از مردادماه 99، شستا نیز همگام با سایر بزرگان شروع به افت کرد و وارد روند نزولی شد.  با وجود تلاش‌های صورت گرفته برای حمایت از سهام شستا، این نماد همانند سایر نمادها، افت چشم‌گیری را تجربه کرد و به نزدیکی‌های قیمت خود در هنگام عرضه اولیه رسید.  شستا در دوران رونق نسبی بورس در خردادماه 1400 بار دیگر روند رو به رشدی را آغاز کرد، اما بار این‌بار نوبت به مرداد 1400 رسیده بود که به عنوان سقف قیمتی جدید شستا عمل کند. از نخستین روزهای مردادماه 1400، شستا افت جدیدی را آغاز کرد و به حوالی 10000 ریال رسید.  درنهایت، نماد شستا در هشتمین روز از دی ماه 1400 و در قیمت 10970 ریال جهت شرکت در مجمع عمومی فوق‌العاده دوره 12 ماهه منتهی به 31/03/1400متوقف شد.

    تصمیمات مجمع شستا

مجمع عمومی فوق‌العاده شستا به منظور تصمیم‌گیری درباره افزایش سرمایه ۱۰۵۲ درصدی این شرکت در سیزدهم دی ماه برگزار شد.  در این مجمع، پیشنهاد افزایش سرمایه شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها به تصویب رسید تا سرمایه‌این شرکت از 14.2 هزار میلیارد تومان به بیش از ۱۶۳ هزار میلیارد تومان افزایش یابد. بر اساس اعلام مدیرعامل شستا در این مجمع بیش از ۹۱ درصد از پرتفوی سرمایه‌گذاری شستا بورسی است و هدف این شرکت هم حفظ ارزش دارایی بیمه‌شدگان تأمین اجتماعی و سهامداران این شرکت است.

   در شستا چه می‌گذرد؟

بر اساس گزارش‌های قرائت شده در این مجمع، شستا در آن مقطع در ۹۴ پروژه سرمایه‌گذاری کرده که ارزش این پروژه‌ها بیش از ۶۳ هزار میلیارد تومان است.

مدیرعامل شستا افزود: هدف از افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی داده‌ها در راستای حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی است و به منظور رونق تولید و ایجاد اشتغال از طریق اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها و کارآمد‌سازی افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌ها، افزایش سرمایه شستا را از بیش از ۱۴۲ هزار میلیارد ریال به ۱۶۳۰ هزار میلیارد ریال انجام گرفته است. این شرکت در حالی در پایان ۳ ماهه منتهی به شهریور امسال حدود ۲۵ هزار میلیارد تومان سود انباشته داشته که نسبت به مدت مشابه سال قبل رشدی ۹۲ درصدی را تجربه کرده است. این شرکت همچنین در پایان سال مالی منتهی به ۳۱ خرداد ۱۴۰۰ توانسته ۲۱۹ تومان به ازای هر سهم سود محقق کند که از این میزان ۱۳۵ تومان به ازای هر سهم به سهامدارانش سود نقدی داده است. بر اساس اطلاعیه منتشر شده در کدال، سود سهامداران این شرکت از تاریخ ۵ آبان از طریق سامانه سجام به سهامداران پرداخت شده است. با این حال با توجه با افزایش سرمایه سنگین این شرکت، احتمالاً میزان سود نقدی امسال به‌مراتب کمتر از سال گذشته باشد. در ۳ ماهه نخست سود خالص شستا به ازای هر سهم تنها ۱۲ ریال بود. شستا در انتهای آذرماه چندین شرکت با بهای تمام شده 2.05 هزار میلیارد تومانی در پرتفوی بورسی خود داشته که با رشد ۵۵۲ درصدی به مبلغ ۱۳۴ هزار میلیارد تومان رسیده است.

   ثبت افزایش سرمایه و اعمال آن

در پرتفوها

افزایش سرمایه یک هزار و 52 درصدی شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی با نماد شستا از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها که در مجمع آن به تصویب رسیده بود، طی روزهای گذشته در پرتفوی سهامداران اعمال شد. در اطلاعیه شرکت سرمایه‌گذاری تأمین اجتماعی آمده است: بر اساس تصمیمات مجمع عمومی فوق‌العاده مورخ 12/10/1400 افزایش سرمایه  شرکت از مبلغ ۱۴۲، ۰۰۰، ۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ 1،456،013،636میلیون ریال (از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها مبلغ ۱۴۹۴۰۱۳۴۵۶ میلیون ریال) در تاریخ 24/11/1400 در مرجع ثبت شرکت‌ها به ثبت رسید.  بر این اساس، سهام جایزه شستا از 27 بهمن ماه در سبد دارایی سهامداران این نماد ثبت شد تا این نماد بورسی در یک قدمی بازگشایی قرار بگیرد.

    شستا چگونه بازگشایی می‌شود؟

نیما میرزایی، کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این سوال که «شستا چگونه بازگشایی خواهد شد؟» می‌گوید: می‌توان گفت به دلیل تعادلی که این روزها در بازار شاهد آن هستیم احتمالاً فشار فروش هیجانی به سیستم وارد نشود. وی ادامه می‌دهد: هم‌اکنون بازار در یک تعادل نسبی به سر می‌برد و این حالت در زمانی است که حتی سهام دلاری در روزهایی که دلار بازار آزاد ریزشی است هم ریزشی ندارد و این سهام هم در حال مدیریت شدن می‌باشند برای همین هم شاخص کل ریزش چندانی ندارد. این کارشناس بازار سرمایه یادآور می‌شود: نحوه بازگشایی نیز دست حقوقی و سیستم تصمیم‌گیرنده این سهم است که چگونه بتوانند سهم را مدیریت کنند ولی به دلیل آنکه یکی از سهم‌های حساس بازار است تلاش می‌شود که از آن حمایت شود. با توجه به اینکه قشر خیلی زیادی از سهامداران و بالاخص سهامداران خرد و کوچک بازار سهامدار آن هستند سعی می‌شود که در واقع حمایت‌ها از آن صورت گیرد. میرزایی عنوان می‌افزاید: همچنین با توجه به اینکه قیمت شستا با افزایش سرمایه‌ای که داشت به زیر صد تومان رسیده است و جزو سهام با قیمت زیر صد تومان است، هم‌اکنون یک جذابیتی خواهد داشت و به نظر خیلی‌ها جزو سهام ارزان بازار است اما این نمی‌تواند با توجه به آنکه شستا، یک سهم بزرگ است و وضعیت کلی آن نیز شناخته شده است دلیل کافی برای خرید آن باشد.

    شستا پس از بازگشایی

ولید هلالات، دیگر کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با شهر بورس، روند شستا را پس از بازگشایی نیز مثبت ارزیابی کرده و ادامه می‌دهد: پس از بسته شدن شستا کلیت بازار با افت مواجه شده‌اند که پیش‌بینی می‌شود نماد شستا در محدوده قیمت تئوریک خود بازگشایی شود یا نهایتاً با افت پنج درصدی نسبت به ارزش تئوریک خود و نه بیشتر. اگر بازار شرایط عادی داشته باشند، شستا در 6 ماه آینده و تا زمان مجمع خود، بازدهی مثبتی خواهد داشت. با تمامی این تفاسیر، حالا باید دید که غول بورس چگونه بازگشایی می‌شود؟

 

ارسال نظر