روند معاملات بورس تغییر کرد

۱۴۰۰/۰۳/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۸۸۱۲

شاخص کل در بازار بورس در آخرین روز کاری هفته یعنی چهارشنبه، پنجم خردادماه سه هزار و ۹۱۶ واحد رشد داشت که درنهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون و ۱۰۹ هزار واحد رسید. برپایه معاملات این روز بیش از چهار میلیارد و ۵۴۲ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۴ هزار و ۳۰۵ میلیارد ریال دادوستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۲۹۸ واحد افزایش به ۳۸۳ هزار و ۱۴۰ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۱۹۲ واحد رشد به ۲۴۷ هزار و ۶۰۸ واحد رسید. شاخص بازار اول چهار هزار و ۱۳۹ واحد و شاخص بازار دوم سه هزار و ۵۴۰ واحد افزایش داشتند.

حقوقی‌ها در پنجمین روز کاری هفته حدود ۲۲۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد دو هزار و ۱۵۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۲۹درصد یعنی ۶۲۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۱۰درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازار سهام در سه گروه «فلزات اساسی»، «سرمایه‌گذاری‌ها» و «خودرو و ساخت قطعات» رقم خورد درحالی که برآیند معاملات گروه‌های «سیمان، آهک و گچ» و «خدمات فنی و مهندسی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد. سه نماد «فوکا»، «وپاسار» و «وبیمه» لقب بیشترین افزایش سهام حقوقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقیقی‌ها نیز بیشتر به «وبملت»، «سبجنو» و «رمپنا» معطوف بود. علاوه بر این در بین همه نمادها، صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس با نماد «فارس» با یک هزار و ۲۸۷ واحد، گروه مپنا با نماد «رمپنا» با ۵۲۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان با نماد «فولاد» با ۴۸۴ واحد، فولاد خوزستان با نماد «فخوز» با ۴۱۳ واحد، پتروشیمی نوری با نماد «نوری» با ۲۹۳ واحد، بانک ملت با نماد «وبملت» با ۱۹۰ واحد، ملی صنایع مس ایران با نماد «فملی» با ۱۸۸ واحد، پالایش نفت بندرعباس با نماد «شبندر» با ۱۵۵ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با نماد «وغدیر» با ۱۱۸ واحد، کالسمین با نماد «فاسمین» با ۸۷ واحد و بانک صادرات ایران با نماد «وبصادر» با ۸۶ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل سرمایه‌گذاری صندوق بازنشستگی با نماد «وصندوق» با ۳۵۰ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با نماد «حکشتی» با ۱۸۳ واحد، سرمایه‌گذاری ملی ایران با نماد «ونیکی» با ۱۳۶ واحد، شرکت سرمایه‌گذاری استان خوزستان با نماد «وسخوز» با ۱۲۱ واحد، داروسازی اسوه با نماد «داسوه» با ۱۱۶ واحد، باما با نماد «کاما» با ۹۶ واحد و پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی» با ۸۵ واحد تأثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند. بر پایه این گزارش، طی روز چهارشنبه نماد فرآوری معدنی اپال کانی پارس با نماد «اپال»، پتروشیمی بوعلی سینا با نماد «بوعلی»، توسعه و عمران امید با نماد «ثامید»، ایران خودرو با نماد «خودرو»، سایپا با نماد «خساپا»، بانک ملت با نماد «وبملت»، پالایش نفت اصفهان با نماد «شپنا» و گروه دارویی برکت با نماد «برکت» در گروه نمادهای پر تراکنش قرار داشتند. گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه یک میلیارد و ۲۴۸ میلیون برگه سهم به ارزش دو هزار و ۴۸۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

روز چهارشنبه شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۹ واحد افزایش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۵۸۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۹۰۶ میلیون و ۸۶۵ هزار برگه سهم به ارزش ۱۴ هزار و ۵۵۷ میلیارد ریال دادوستد شد. پنجمین روز کاری هفته نماد پتروشیمی زاگرس با نماد «زاگرس»، بیمه پاسارگاد با نماد «بپاس»، فولاد هرمزگان جنوب با نماد «هرمز»، پلیمر آریاساسول با نماد «آریا»، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه با نماد «میدکو»، توسعه مولد نیروگاهی جهرم با نماد «بجهرم»، نفت ایرانول با نماد «شرانل»، شرکت آهن و فولاد ارفع با نماد «ارفع»، بهمن دیزل با نماد «خدیزل» و تولیدات پتروشیمی قائد بصیر با نماد «شبصیر» تأثیر مثبت بر شاخص این بازار داشتند.

در مقابل سنگ‌آهن گهرزمین با نماد «کگهر»، پتروشیمی مارون با نماد «مارون»، تولید برق عسلویه مپنا با نماد «بمپنا»، پتروشیمی تندگویان با نماد «شگویا»، کشتیرانی دریای خزر با نماد «حخزر»، بیمه سامان با نماد «بساما»، زرین معدن آسیا با نماد «فرزین»، سرمایه‌گذاری پویا با نماد «وپویا» و توسعه مسیر برق گیلان با نماد «بگیلان» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

 

ارسال نظر