شاخص هفته جاری مثبت می‌شود؟

۱۴۰۰/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۷۹۴
شاخص هفته جاری مثبت می‌شود؟

اکنون دیگر همه نگران وضعیت فعلی بازارسرمایه هستند. صدای اعتراض‌ها روز چهارشنبه علاوه بر تهران، در مشهد و اصفهان هم درآمد. مردمی که به پشتوانه سخن سیاست‌مداران و سیاست‌سازان پا به بازاری گذاشتند که قصد آنها این بود که سرمایه‌هایشان را با سود معقول برگردانند اما آنچه اتفاق افتاد و درو کردند، برداشت باد بود. 

شکی نیست که قبل از هر چیز در بازارهای مالی، رفتارهای معامله گران و سرمایه‌گذاران خود تعیین‌کننده و عامل اصلی شکست یا پیروزی آنهاست اما این نکته را نباید فراموش کرد که سیاست‌سازان نباید از عدم درک و آگاهی شهروندان سوءاستفاده کنند و پس از ترغیب و وسوسه در میان مردم برای سرمایه‌گذاری، آنها را رها کنند. نفس این امر که دولت‌ها به مردم در سرمایه‌گذاری سیگنال بدهند یا در روند بازار دخالت کنند، اشتباه و خطایی است که تجربه ناموفق آن سال‌هاست گریبانگیر اقتصاد ماست.

سرمایه‌گذاران بورسی در این اعتراض و نگرانی سرمایه‌گذاران از آب شدن سرمایه‌هایشان هستنداما؛ سیاست‌گذاران رفتارهایی از خود بروز می‌دهد که نگرانی‌ها را بیش از پیش می‌کند. نخستین اقدام معیوب و پرحاشیه در بازار سرمایه در چند ماه اخیر، اعمال دامنه نوسان نامتقارن و جدیدا افزایش محدوده دامنه نوسان یک درصدی که دورنمای نامعلوم سیاست‌گذار از شیوه سیاست‌گذاری را نشان می‌دهد و حاصلی جز بی‌اعتمادی برای بازارندارد.این نوع سیاست‌های معیوب و پرحاشیه آنقدر به وضعیت انبوه رسیده که بورس بازان را با بی‌تفاوتی و بی‌اعتمادی مواجه کرده است. 

امیر حسین واعظ، کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت بازار می‌گویدافزایش دامنه نوسان به 9 درصد (از منفی 3 تا مثبت 6) نیز نتوانست تکانی به بازار بدهد. همان روند تکراری روزهای گذشته دنبال شد، ارزش معاملات اندک، تشکیل صفوف فروش بر روی سه چهارم نمادهای بازار، سنگینی عرضه‌ها و نبود تقاضای قدرتمند در سمت خریدار.همین روند تکراری و تداوم روزهای قرمزپوشی بورس، اعتراض سهامداران را در برخی شهرها به دنبال داشته است. نباید از کنار این اعتراض‌ها به سادگی گذشت چرا که اقتصاد ایران به یک بازار سرمایه پویا و عمیق نیاز دارد و برای گذر از اقتصاد بانک محور باید بازار سرمایه بتواند قدرت تامین مالی برای انواع شرکت‌ها را داشته باشد. با این حال سهامداران نه تنها اعتماد خود را به بورس از دست داده‌اند بلکه صدای اعتراض آنها نیز هر روز بلندتر می‌شود. آن چه این روزها در حال وقوع است مشابه اتفاقی است که چند سال پیش برای موسسات مالی و اعتباری غیرمجاز رخ داد. بالا گرفتن اعتراض‌ها نسبت به عملکرد موسسات مالی و اعتباری باعث شد دولت پرداخت اصل سرمایه سرمایه‌گذاران را تقبل کند.اکنون نیز سهامداران به دنبال جبران زیان‌های خود هستند. این تشابه اصلا و در هیچ حالتی زیبنده نیست. چرا که ماهیت بازار سرمایه مشخص است و کشورهای توسعه یافته، بورس را محور فعالیت‌های اقتصادی خود قرار می‌دهند. اکنون نیز افراد تصمیم‌گیر باید به دنبال راهکارهایی باشند که بتواند ضریب نقدشوندگی را در بازار افزایش داد. تکرار و تداوم صف فروش‌ها، فرصت بازار سرمایه برای اقتصاد کشور را به تهدید تبدیل می‌کند.

    تغییر روند بازارسرمایه

علی عصاری، کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگوی اخیر خود با اشاره به اینکه بازار در هفته گذشته با فشارهای فروش زیادی همراه بود، توضیح داد: روند هفته‌های گذشته در این هفته هم تکرار شد. در پایان هفته ارزش معاملات افزایش یافت که فاکتوری مثبت برای رخ دادن برخی از اتفاقات در بازار است.در جریان معاملات هفته آخر فروردین برخی از نمادهای بانکی و خودرویی تحرکات مثبت را ثبت کردند. این کارشناس بازار سرمایه معتقد است این صنایع مرتبط به بحث برجام است و تحرکات آنها می‌تواند ناشی از اثرات مذاکرات برجام باشد.

او درباره روند بازار در هفته اول اردیبهشت اظهار کرد: با توجه به افزایش حجم معاملات و برخی از تحرکات مثبتی که در بازار دیده می‌شود، احتمال دارد روند مثبت باشد.علی عصاری معتقد است یکی از دلایل سبز شدن شاخص در هفته‌ آینده، افزایش تقاضا برای سهام شاخص‌ساز گروه خودرو و بانک است.

عصاری یکی دیگر از دلایل مثبت شدن بازار در هفته آینده را تسویه حساب اوراق اختیار دو نماد بزرگ و تاثیرگذار در بازار می‌داند. او درباره احتمال تحرکات مثبت گروه خودرو در هفته آینده گفت و توضیح داد: ماه اردیبهشت، ماه تسویه حساب اوراق اختیار تعداد زیادی از نمادها است، که یکی از عوامل تحرک مثبت در بازار است.

 

ارسال نظر