بازارسهام در انتظار بازنگری قوانین

۱۴۰۰/۰۱/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۸۶
بازارسهام در انتظار بازنگری قوانین

گروه بازارسرمایه|

روند نزولی و اصلاحی بازارسرمایه همچنان ادامه دارد و بورس تهران همانند روزها و هفته‌های گذشته خود با کاهش شاخص کل مواجه شد و وارد چهارمین هفته نزولی خود در سال جدید شد. بررسی وضعیت بازار نشان می‌دهد که سهامداران خرد و حقیقی بازار همچنان برای فروش سهام موجود مصمم هستند و سعی دارند به هر قیمتی سرمایه خود را از بورس خارج و وارد یک بازار جدیدی کنند.تقریبا می‌توان گفت که دیگر اخبار مثبت تاثیر چندانی بر روی بازار ندارد و سهامداران نسبت به اتفاقات و اخبار اغلب واکنش منفی نشان می‌دهند. برای نمونه با شروع روزهای کاری سال جاری اتفاقات مثبت بسیار زیادی در بورس رخ داد اما؛ هیچیک تاثیری بر روی بازار نداشتند و تنها خبر تزریق ۲۴ هزارمیلیاردتومان نقدینگی توانست دماسنج بازار را یک روز مثبت نگاه دارد و بعد ازآن جو معاملاتی به پایان رسید و بازار روند اصلاحی خود را آغاز نمود.

     پالایش قوانین و مقررات بورسی

طی هفته گذشته قوانین متعددی در بازار تصویب شد که بسیاری از فعالین بورسی هم نظرند که این قوانین در بلندمدت می‌تواند تاثیر بسیار مثبت بر روی بورس داشته باشد.در این میان بررسی و بازبینی قوانین موجود دربازار سهام نشان می‌دهد که با وجود حذف برخی مصوبات و ابلاغیه‌ها، بازار سرمایه هنوز راه درازی تا پالایش درست قوانین و مقررات درونی و بیرونی و عوامل تاثیرگذار بورسی در پیش دارد. ضمن اینکه پالایش این قوانین فقط محدود به مقررات داخل بازار سرمایه نمی‌شود و صرف‌نظر از مقررات درونی، برخی قوانین و مقررات بیرونی وجود دارند که روند توسعه بازار سرمایه را با محدودیت‌های جدی مواجه کرده‌اند. شایدیکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین قوانینی که در طول چند دهه گذشته به بدنه بازار سرمایه ضربات متعدد و جبران‌ناپذیری وارد کرده، قیمت‌گذاری دستوری است که از سمت و سوی ارکان و مسوولان مختلف از جمله وزارت صمت انجام می‌شد. اگر بدنه بازار را بررسی کنیم هنوز هم رگه‌هایی از قیمت‌گذاری دستوری در بازار دیده می‌شود. قیمت‌گذاری دستوری یک مانع بزرگ برای بازارسهام محسوب می‌شود و ازسویی درآمدزایی شرکت‌های بورسی را با مشکل اساسی مواجه می‌کند و از سویی دیگر کارایی اصلی بورس که معاملات براساس روند عرضه و تقاضا انجام می‌شود با مشکلات اساسی روبه رو می‌کند. این موضوعی بود که حسن قالیباف اصل، رییس سابق سازمان بورس تلاش‌هایی را برای حل آن آغاز کرد اما در این کار ناکام ماند و حتی منجر به استعفا شد. حالا اما سهامداران از مقامات بازار سرمایه انتظار دارند دولت را متقاعد کند که روند قیمت‌گذاری دستوری کالا را که به روند درآمد‌زایی شرکت‌های بورس آسیب‌های جدی می‌زند، متوقف کند.به‌طور کلی و براساس نظرکارشناسان بازارسرمایه، قوانین این بازار نیاز به بازنگری دارد چراکه؛ درحال حاضرمشکلات بسیاری دامن‌گیر سهامداران، فعالان و شرکت‌های بورسی شده است و تنها راه کار رفع این مشکلات بازنگری درقوانین است. از سویی دیگر بازارسرمایه در سال گذشته سه مدیرعامل به خود دید و این سه مدیر هر یک رویکردی جدا برای بهبود بخشی بازارسهام داشتند که تقربیا و تا امروز تمامی این رویکردها به بن بست خورده است.بسیاری از کارشناسان می‌گویند استعفا یا مواردی اینچنین تاثیرچندانی بر روی بازارسرمایه ندارد و باید در قوانین و مقررات بورس یک بازنگری رخ دهد وپس از انجام این بازنگری، مسوولان به فکر اعتمادسازی و همچنین خروج سیاست از بازار بیفتند. این روزها سهامداران نسبت به مقررات و قوانین اعتراض بسیارزیادی دارند (یکی از این قوانین و مقرراتی که فعالین بورسی به آن معترضند دامنه نوسان نامتقارن است که «تعادل» در گزارش‌های پیشین خود از موانع و مشکلات این دامنه نوسان گفته است) و اغلب بر این نظرند که این موضوع یکی از موارد برهم زننده وضعیت تالار شیشه‌ای است.به هرحال، بازارسرمایه ایران مشکلات بسیار زیادی دارد اما؛ این روزها قوانین و مقررات از امتیاز بیشتری برخوردار بوده است واگر به این موضوع رسیدگی نشود شاهد خروج بیش از پیش سهامداران از بورس خواهیم بود.

      رخت سرخ تالار شیشه‌ای

برپایه معاملات اولین روزهفته بیش از یک میلیارد و ۴۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۵ هزار و ۲۰۸ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با یک‌هزار و ۱۲۱ واحد کاهش به ۴۳۳ هزار و ۳۳۶ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۷۳۰ واحد افت به ۲۸۲ هزار و ۱۹۷ واحد رسید. شاخص بازار اول هشت هزار و ۷۵۲ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۶۰۲ واحد کاهش داشتند.حقوقی‌ها طی روز شنبه حدود ۴۹۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند. ارزش کل معاملات خرد هزار و ۱۲۰میلیارد تومان بود، اشخاص حقوقی ۵۶درصد یعنی ۶۳۰میلیارد تومان سهام خریدند و مازاد خریدشان ۴۴درصد از کل معاملات شد. بیشترین تزریق پول حقوقی به بازارسهام در سه گروه «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «سایر محصولات کانی غیرفلزی» و «محصولات کامپیوتری الکترونیکی» به نفع حقیقی‌ها تمام شد.

علاوه بر این در بین همه نمادها، «نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس» با ۷۱۸ واحد، «بانک پاسارگاد» با ۳۲ واحد، «سیمان داراب» با ۲۷ واحد، «صنایع سیمان دشتستان» با ۱۲ واحد، «تامین سرمایه نوین» با هفت واحد و «سیمان مازندران» با هفت واحد تاثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند. در مقابل «فولاد مبارکه اصفهان» با یک هزار و ۳۰۸ واحد، «ملی صنایع مس ایران» با یک هزار و ۱۰۱ واحد، «شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» با ۷۸۲ واحد، «معدنی و صنعتی چادرملو» با ۶۶۷ واحد، «صنایع شیمیایی ایران» با ۶۰۱ واحد، «پالایش نفت اصفهان» با ۴۵۶ واحد، «معدنی و صنعتی گل گهر» با ۴۲۵ واحد، «نفت و گاز پتروشیمی تامین» با ۳۴۶ واحد، «فولاد خوزستان» با ۳۲۵ واحد، «بانک ملت» با ۳۱۱ واحد، «ایران خودرو» با ۳۰۲ واحد، «پتروشیمی نوری» با ۲۷۰ واحد و «توسعه معادن و فلزات» با ۲۴۷ واحد تاثیر منفی را بر شاخص بورس داشتند.بر پایه این گزارش، در روز مذکور نماد «ملی صنایع مس ایران»، «فرآوری معدنی اپال کانی پارس»، «سرمایه‌گذاری سیمان تامین»، «پتروشیمی بوعلی سینا»، «سیمان داراب»، «سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی» و «بانک ملت» در گروه نمادهای پُرتراکنش قرار داشتند. گروه بانک‌ها هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۳۰۵ میلیون و ۴۶۰ هزار برگه سهم به ارزش یک‌هزار و ۴۷۸ میلیارد ریال دادوستد شد.

    آخرین وضعیت شاخص فرابورس

امروز شاخص فرابورس نیز بیش از ۷۰ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۷ هزار و ۸۸۰ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار ۴۱۲ میلیون و ۹۸۸ هزار برگه سهم به ارزش ۱۰۵ هزار و ۵۶۶ میلیارد ریال دادوستد شد. امروز تنها نماد «هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه» با تاثیر مثبت بر شاخص این بازار همراه بود، در مقابل «پلیمر آریا ساسول»، «فولاد هرمزگان جنوب»، «پتروشیمی زاگرس»، «سرمایه‌گذاری صبا تامین»، «پتروشیمی تندگویان»، «سهامی ذوب‌آهن اصفهان»، «گروه توسعه مالی مهر آیندگان»، «پتروشیمی مارون»، «مدیریت انرژی امید تابان هور»، «توسعه خدمات دریایی و بندری سیتا» و «بیمه پاسارگاد»، «بیمه اتکایی ایرانیان»، «توسعه مسیر برق گیلان» و «نفت ایرانول» تاثیر منفی بر شاخص فرابورس داشتند.

 

ارسال نظر