بازارسهام

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۵۱

اصلاحات صندوق‌ها در بازار سرمایه

محمدحسن ابراهیمی سروعلیا، نایب‌رییس هیات‌مدیره سازمان بورس گفت: هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار مصوب کرد تا محدودیت تعداد صندوق‌های بادرآمد ثابت برای هر مدیر صندوق حذف شود. این در حالی است که پیش از این هر مدیر صندوق مجاز بود فقط مدیریت یک صندوق را بر عهده داشته باشد که با لغو مصوبه قبلی، یک مدیر می‌تواند در چندین صندوق با درآمدثابت حضور داشته باشد. عضو هیات‌مدیره سازمان ادامه داد: مجوز صدور و ابطال الکترونیکی صندوق‌ها در اپلیکیشن‌های متناسب با مجوز سازمان صادر شد. وی ادامه داد: بر اساس مصوبه هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار، ممنوعیت صدور و ابطال در شعب بانک‌ها لغو شد. همچنین مجوز پذیره نویسی و فعالیت صندوق‌ها به عنوان فرآیندی زمانبر حذف شد. ابراهیمی با اشاره به اینکه امکان ابطال در یک صندوق و صدور در صندوق دیگر به‌طور همزمان برای صندوق‌های یک مدیر صندوق، تصویب شد، تاکید کرد: مدیر در این صندوق‌ها بایدیک نفر باشد.عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار یکی دیگر از موارد را اصلاح کامل ساختار صندوق در صندوق بیان کرد و گفت: برخی از نصاب‌های آن با تصویب هیات‌مدیره سازمان حذف شد. وی با بیان اینکه نصاب اوراق تبعی نیز اصلاح شد، ابراز داشت: به این ترتیب یک صندوق می‌تواند هر اوراق تبعی را تا ۵۰ درصد آن اوراق و تا سقف ۵ درصد حجم صندوق خریداری کند.ابراهیمی بیان داشت: مجوز فعالیت صندوق‌های بادرآمدثابت بزرگ بانکی که تحت مدیریت کارگزاری‌های بانکی که شرکت همگروه سبدگردانی‌ یا تامین سرمایه ندارند به مدت دو سال تمدید شد. وی با اشاره به قانون پیشین مبنی بر اینکه هر نهادمالی با حجم سرمایه ثبت شده می‌توانست حجمی از صندوق را داشته باشد، تصریح کرد: تناسب سرمایه ثبت شده با دارایی تحت مدیریت به تناسب حقوق صاحبان سهام با دارایی تحت مدیریت اصلاح شد. بر این اساس، به جای سرمایه ثبت شده، حقوق صاحبان سهام لحاظ شد تا سود انباشته هم در آن لحاظ شود.

حذف محدودیت خرید سهام توسط کارگزاری‌ها

از سال ۸۵ و بر اساس ماده ۳۱ آیین نامه معاملات بورس تهران، شرکت‌های کارگزاری، مدیران و پرسنل آن محدودیت ‌هایی در خرید سهام داشتند به‌طوری که شرکت‌های کارگزاری به اندازه سرمایه ثبت و پرداخت شده یا ۷۰ درصد حقوق صاحبان سهام (هر کدام که کمتر باشد)، امکان خریدسهام به نام شرکت کارگزاری را داشتند. مدیران وافراد شاغل در بدنه کارگزاری نیز صرفا مجاز به خرید سهام تا سقف ۲۵۰ میلیون ریال هستند. هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار امشب با بررسی این ماده، مصوب کرد که شرکت‌های کارگزاری فاقد مجوز کارگزار/ معامله گری، بتوانند از طریق سایر شرکت‌های کارگزاری دیگر با رعایت دستورالعمل « کفایت سرمایه » برای خود اقدام به دادو ستد اوراق بهادار به نام خود کنند. در عین حال، محدودیت‌های مقرر در خرید اوراق بهادار برای پرسنل کارگزاری و افراد تحت تکفل آنها برداشته شد. البته اطلاعات کامل مدیران و افراد شاغل در شرکت‌های کارگزاری پس از دریافت در سامانه‌های نظارتی سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت و با نظارت سازمان بورس، این افراد قادر خواهند بود به دادوستد اوراق بهادار به نام خود مبادرت کنند.لازم به توضیح است این تصمیم در جلسه آتی شورای عالی بورس بررسی شده و در صورت موافقت، اجرایی خواهد شد.

عرضه صکوک اجاره ۱۰ هزار میلیارد ریالی صبا تامین

غلامرضا ابوترابی با اعلام اینکه با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار، صکوک اجاره شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین (سهامی عام) به مبلغ ۱۰ هزار میلیارد ریال بدون ضامن و با تکیه بر رتبه اعتباری از طریق شرکت فرابورس ایران، اوایل هفته آتی عرضه عمومی می‌شود به سنا گفت: شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین قصد دارد بخشی از منابع مالی مورد نیاز خود را از طریق فروش و اجاره به شرط تملیک بخشی از سهام تحت تملک خود در شرکت ملی صنایع مس ایران، بدون استفاده از رکن ضامن و بر اساس گزارش رتبه اعتباری تهیه شده توسط شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا تأمین کند. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه توضیح داد: بر اساس مدارک ارایه شده در این خصوص، شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا با در نظر گرفتن داده‌های کمی (صورت‌های مالی و نسبت‌های مالی مستخرج از آن) و ویژگی‌های کیفی (ارزیابی‌های مربوط به فعالیت‌های شرکت، حاکمیت شرکتی، محیط عملیاتی، تأمین مالی و سوابق آن، تجزیه و تحلیل فضای کلان اقتصادی و کسب و کار صنعت مربوطه) رتبه اعتباری بلندمدت A- با دورنمای باثبات و رتبه اعتباری کوتاه‌مدت A۱ با درجه سرمایه‌گذاری را به شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین تخصیص داده است. ابوترابی اظهار داشت: براساس واژه نامه تعاریف شرکت رتبه‌بندی اعتباری پایا، در این طبقه از رتبه اعتباری بلندمدت، ظرفیت ایفای تعهدات مالی در سطح بالایی قرار دارد و دورنمای باثبات نیز بدین معنی است که احتمالاً رتبه اعتباری در آینده قابل پیش بینی، تغییر نخواهد کرد. مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه افزود: در رتبه‌بندی اوراق بهادار مواردی مانند توانایی بازپرداخت جریانات نقدی مربوط به اصل و فرع اوراق در سررسیدهای معین، شایستگی اعتباری ارکان، شرایط قرارداد، اولویت اوراق بهادار نسبت به سایر تعهدات و وضعیت وثایق اوراق بهادار مورد توجه قرار می‌گیرد. 

 

ارسال نظر