امیدها به بورس افزایش یافت

۱۴۰۰/۰۱/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۷۵۴۹
امیدها به بورس افزایش یافت

گروه بورس|

در هفته‌ای که گذشت بازار سهام شاهد چهار روز سرخ و یک روز سبز بود. همچنان افت شاخص و خروج پول حقیقی ادامه پیدا کرد. با این حال در روز سه‌شنبه اولین ورود پول حقیقی‌ها در سال ۱۴۰۰ رقم خورد و شاخص کل ۱۸هزار واحد رشد کرد. اما این شرایط پایدار نبود و آخرین روز هفته با سرخ‌پوشی به پایان رسید.

شاخص کل بورس تهران در مجموع ۶هزار واحد افت کرد و از ارتفاع یک میلیون و ۲۴۹هزار واحد به ارتفاع یک میلیون و ۲۴۳هزار واحد رسید. همچنین شاخص کل هم وزن با افت ۰.۶درصدی رو به رو شد. شاخص کل فرابورس نیز دو روز قرمز و سه روز سبز را تجربه کرد و در مجموع ۲۷واحد معادل ۰.۱درصد رشد کرد.

در هفته‌ای که گذشت تغییر مالکیت همچنان به نفع حقوقی بود.

در روز سه شنبه، ۲۴ فروردین، اولین ورود پول حقیقی‌ها در سال ۱۴۰۰ رقم خورد و افراد حقیقی حدود ۷۰میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند.

در مجموع خالص فروش حقیقی‌ها حدود هزار و۹۰۰میلیارد تومان از خریدشان بیشتر بود. این هفته تنها دو گروه شاهد ورود پول بودند. «واسطه‌گری‌های مالی و پولی» با ۱۰میلیارد تومان و «سایر محصولات کانی غیرفلزی» با دو میلیارد تومان، شاهد ورود پول حقیقی‌ها بودند.

گفتنی است که هفته گذشته برای هیچ گروهی ورود پول رقم نخورد. در طرف دیگر گروه‌های «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با ۵۰۸میلیارد تومان، «استخراج کانه‌های فلزی» با ۱۷۷میلیارد تومان و «فرآورده‌های نفتی» با ۱۴۶میلیارد تومان به ترتیب بیشترین تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی را ثبت کردند. گفتنی است بیشترین خروج پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «وتجارت»، «وبملت» و «اپال» بود. به‌طوری که مالکیت حقوقی در ترکیب سهامداری بانک تجارت ۱۴۰میلیارد تومان و بانک ملت ۱۰۰میلیارد تومان افزایش یافت.

از طرف دیگر بیشترین ورود پول حقیقی به ترتیب متعلق به نمادهای «فولاد»، «پترولح» و «غبشهر» بود. به‌طوری که مالکیت حقیقی در ترکیب سهامداری فولاد مبارکه اصفهان ۷۰میلیارد تومان و حق تقدم گروه پتروشیمی سرمایه‌گذاری ایرانیان ۳۵میلیارد تومان افزایش یافت.

بیشترین معاملات بورس و فرابورس در هفته‌ای که گذشت به گروه «فلزات اساسی» تعلق داشت به‌طوری که هزار و ۷۸۹میلیارد تومان فقط در این بخش جابه‌جا شد، گروه«بانک‌ها و موسسات اعتباری» با معاملات هزار و ۴۶۴میلیارد تومانی دوم شد و «خودرو و ساخت قطعات» با هزار و ۲۹۵میلیارد تومان در جایگاه سوم قرار گرفت. 

    تغییر وضعیت صنایع

تنها سه گروه در این هفته بازدهی مثبت داشتند. گروه «منسوجات» ۱.۵درصد و گروه‌های «شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی» و «ماشین‌آلات و تجهیزات» ۰.۴درصد بازدهی ثبت کردند. از طرف دیگر کم بازده‌ترین گروه‌ها به ترتیب «استخراج نفت» با منفی ۳.۱درصد، «پیمانکاری صنعتی» با منفی ۲.۸درصد و «بانک‌ها و موسسات اعتباری» با منفی ۲.۴درصد به ثبت رسیدند.

نمادهای «تمحرکه» با ۱۳.۴درصد، نماد «معیار» با ۱۱.۳درصد و نماد «وارس» با ۸.۴درصد بیشترین بازدهی را طی این هفته ثبت کردند. در سمت دیگر، «وشهر» با ۹.۶درصد، «آریان»با ۹.۳درصد و «سمایه» با ۸.۹درصد بیشترین کاهش قیمت را تجربه کردند. ارزش معاملات هفته گذشته روندی صعودی در پیش گرفت و تا سه شنبه این روند ادامه داشت اما در روز چهارشنبه، بازار دوباره با کاهش ارزش معاملات مواجه شد. متوسط ارزش معاملات این هفته به حدود دو هزار و ۳۹۰میلیارد تومان رسید که نسبت به هفته پیش حدود پنج درصد افزایش یافته است. همچنین بیشترین ارزش معاملات هفته با چهار هزار و ۲۴۰میلیارد تومان متعلق به روز سه‌شنبه، ۲۴فروردین ماه بود.

 با این وجود بازدهی بورس در هفته گذشته 5/0 درصدی داشت اما؛ پر زیان‌ترین بازار هفته نشد و بازار سکه با 8/1 درصدی بیشترین زیان ممکن را برای سرمایه‌گذاران خود برجای گذاشت. از این رو می‌توان گفت که بورس در مقایسه با سایر بازارهای مالی وضعیت مطلوب‌تری داشت و می‌توان به آینده بورس امیدوار بود.

    پیش‌بینی‌ها راجع به بازار چه می‌گویند؟

پیمان حدادی، کارشناس بازارسرمایه با بررسی روند معاملات طی هفته اخیر می‌گوید: در چند روز اخیر مهم‌ترین مشخصه معاملات در بازار سرمایه کاهش چشمگیر ارزش معاملات بود، به گونه که معاملات خرد سهام در روزهای متوالی به کمتر از یک هزار و ٥٠٠ میلیارد تومان در روز رسید.در هفته‌ای که گذشت کمترین ارزش معاملات از نیمه دوم سال ٩٨ تا به امروز به ثبت رسید که این موضوع همچنان باعث پا برجایی نگرانی سهامداران و افزایش عرضه در بازار شد.

حدادی اظهار می‌کند: رکودی که همچنان در بازار ادامه دارد باعث افزایش فشار فروش به خصوص در نماد سهام شرکت‌های کوچک می‌شود و امکان دارد عمدتا به لحاظ بنیادی از شرایط مناسب‌تری نسبت به سهام بزرگ بازار برخوردار نباشند.

با قرار گرفتن شاخص بورس در محدوده یک میلیون و ٢٠٠ هزار واحد تحرک‌هایی در سهام شرکت‌های بزرگ بازار ایجاد شد، از اواسط هفته نمادهای بزرگ مورد استقبال بازار و سهامداران قرار گرفتند و حتی در روز سه شنبه این سهام به صف خرید رسیدند و شاهد وجود معاملاتی معقول در سهام این شرکت‌ها بودیم.

وی ادامه می‌دهد: اخبار منتشر شده در برخی از سایت‌ها مربوط به غنی‌سازی ٦٠ درصدی اورانیوم توسط ایران و تنش‌هایی که در رابطه با بحث کشتی اسراییلی به وجود آمد باعث شد تا شدت عرضه در بازار در آخرین روز معاملاتی هفته افزایش پیدا کند و دوباره شاهد ترس سهامداران از سرمایه‌گذاری و افزایش فشار فروش در این بازار باشیم.در هفته‌ای که گذشت نوسان خاصی در قیمت جهانی وجود نداشت و بازار جهانی تاثیر مثبت یا منفی خاصی را بر معاملات بازار سهام نداشتند.

این کارشناس بازار سرمایه می گوید: زمانی قیمت جهانی یا مولفه‌های بنیادی می‌توانند تاثیر مثبت و منفی بر بازار سهام داشته باشند که نقدشوندگی در بازار وجود داشته باشد.

تا زمانی که در بازار سهام شاهد صف‌های فروش متوالی باشیم و طی روزهای زیادی این روند در بازار وجود داشته باشد همچنین در کنار آن نقدشوندگی در بازار وجود نداشته باشد به بحث ارزندگی در بازار دست پیدا نخواهیم کرد.

حدادی روند معاملات بورس در هفته آتی را پیش‌بینی کرد و اظهار می‌کند: به نظر می‌رسد که روند بازار سهام در هفته پیش رو با توجه به طرح جدید سازمان بورس مبنی بر انتشار اوراق توسط شرکت‌های سرمایه‌گذاری، هلدینگ‌ها و همچنین خرید سهام از طریق منابع حاصل از اوراق به سمت خروج از رکود و بهبود روند معاملات پیش برود.اگر بهبود معاملات سهام بزرگ در روزهای آینده ادامه‌دار باشد می‌توان این امید را داشت که این روند به کلیت بازار سرایت کند و شاهد جمع‌آوری صف‌های فروش در شرکت‌های کوچک باشیم.در صورتی که این اتفاق رخ ندهد همچنان بازار با عدم وجود خریدار موثر دست و پنجه نرم می‌کند و از صف‌های فروش کاسته نخواهد شد.


 

ارسال نظر