روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۲/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۶۲۵

هشدار به کارگزاری‌های متهم‌کننده سامانه معاملات

سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه گفت: ارسال هر پیام به مشتریان درباره مشکلات سامانه معاملات باید با ارایه مدرک مستند و بدون حدس و گمان باشد، در غیر این صورت با متخلفان برخورد قضایی می‌شود.

 به گزارش سنا، حامد سنجری در نامه‌ای خطاب به روح‌الله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار اعلام کرد: با توجه به مشاهده موارد متعدد در خصوص ارسال پیام از شرکت‌های کارگزاری به مشتریان از طریق سامانه‌های برخط، مبنی بر انتساب مشکلات فنی یا کندی سامانه مذکور به هسته معاملات، به شرکت‌های کارگزاری اطلاع‌رسانی شود که ارسال پیام فوق منوط به داشتن مدرک مستند و مستدل است.

در ادامه این نامه آمده است: در مواردی مشاهده شده است که بدون داشتن دلیل و مدرک و صرف حدس و گمان، مشکلات فنی سامانه معاملات برخط به هسته معاملات انتساب داده شده است؛ بنابراین، از تاریخ این نامه (۲۴ اسفند ۹۸)، ارسال پیام توسط کارگزاران به مشتریان در سامانه‌های برخط، مبنی بر انتساب مشکلات سامانه برخط به هسته معاملات بدون دلایل کافی و محکمه پسند، باعث می‌شود اقدامات حقوقی مقتضی از طریق کمیته تخلفات و مراجع قضایی در دستور کار سازمان قرار گیرد.

نوید بازگشت بازار به منطق و تعادل

یک مقام مسوول با اعلام توضیح درباره عملکرد روزهای اخیر صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: شرایط فعلی بازار، نوید بازگشت به روال منطقی و تعادل را نشان می‌دهد. به گزارش بورس پرس، یک مقام مسوول درباره عملکرد روزهای اخیر صندوق توسعه بازار سرمایه به بورس پرس توضیح داد: این صندوق طبق رسالتی که دارد همواره در شرایط منفی و ریزش قیمت‌ها وارد میدان شده و در سطح کلان اقدام به بازارگردانی می‌کند.وی ادامه داد: بنابراین طی روزهای اخیر که بازار سهام با ریزش قیمت‌ها روبه‌رو شده، مانند قبل فقط صف‌های فروش شرکت‌های بزرگ ارزنده و دارای وضعیت بنیادی مطلوب با قیمت‌های مناسب، جمع‌آوری می‌شود اما واقعیت این است که بازار با لحاظ کردن همه متغیرها، رفتارهای طبیعی را انجام می‌دهد و هم‌اکنون هم با بهبود شرایط روبه‌رو شده است.  وی افزود: به نظر می‌رسد شرایط فعلی بازار نوید بازگشت به روال منطقی و تعادل را نشان می‌دهد.

رد شائبه فشار برای تسویه اعتبارات کارگزاری‌ها

مدیر نظارت بر کارگزاران، شائبه اعمال فشار سازمان بورس برای تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری در اسفند و رعایت مقررات کفایت سرمایه را تکذیب کرد.محمد عطایی درباره شائبه اعمال فشار سازمان بورس برای تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری در اسفند و رعایت مقررات کفایت سرمایه به سنا گفت: مقررات مربوط به فعالیت شرکت­‌های کارگزاری درحوزه معاملات اعتباری شامل الزامات دستورالعمل‌های خرید اعتباری و کفایت سرمایه در تمام سال (و نه در ماه یا ایامی خاص) به‌طور مستمر و یکسان اعمال شده و مورد نظارت قرار می‌گیرند. وی با اشاره به اینکه سال مالی اکثر کارگزاری‌ها پایان شهریور است، افزود: اعطای اعتبار به مشتریان توسط شرکت‌های کارگزاری و تسویه، تابع الزامات قرارداد بین کارگزاری و مشتریان است نه تابع زمان. بنابراین شائبه که تسویه اعتبارات شرکت‌های کارگزاری با اعمال فشار از سوی واحدهای نظارتی برای رعایت مقررات کفایت سرمایه توسط شرکت‌های کارگزاری در اسفند ماه انجام شده، مورد تأیید نیست. عطایی ادامه داد: آخرین بررسی‌ها از کفایت سرمایه شرکت‌های کارگزاری، نشان می‌دهد عمده شرکت‌های کارگزاری‌ها در حوزه معاملات اعتباری اوراق بهادار مشکلی از بابت رعایت نسبت‌‌های کفایت سرمایه ندارند که ریشه این موضوع هم به اوضاع مناسب کارگزاران از حیث درآمد عملیاتی در یک سال و نیم اخیر و انتقال درآمد به حقوق صاحبان سهام باز می‌گردد.

ارسال پیام درباره مشکل سامانه معاملات مشروط شد

سازمان بورس به ۱۰ شرکت خدمات رسان آنلاین اعلام کرد از این پس ارسال هر پیام به مشتریان درباره مشکلات سامانه معاملات باید با ارایه مدرک مستند باشد در غیراین صورت برخورد قضایی خواهد شد.در پی افزایش گلایه‌ها و اعتراضات فعالان بازار درباره اختلال سامانه معاملات که گاه با درخواست برخی سهامداران به عدم تایید معاملات همراه می‌شود، سازمان بورس اعلام کرد از این پس باید ارسال هر پیامی به 108 شرکت کارگزاری و همچنین سهامداران باید با ارایه مدرک مستند باشد. براساس این گزارش، در این رابطه حامد سنجری سرپرست مرکز نظارت بر امنیت اطلاعات بازار سرمایه با ارسال نامه‌ای به 10 شرکت خدمات رسان آنلاین (OMS) و رونوشت آن به معاونین اجرایی و حقوقی سازمان بورس، مدیران فناوری، نظارت بر بورس‌ها، نظارت بر کارگزاران و مدیریت فناوری بورس تهران اعلام کرد از دیروز 24 اسفند ارسال هر پیامی در سامانه‌های برخط مبنی بر انتساب مشکلات فنی یا کندی سامانه معاملات باید با ارایه مدرک مستند و مستدل باشد .در غیر این صورت ضمن تشکیل پرونده تخلفاتی از طریق مراجع قضایی پیگیری خواهد شد.

 

ارسال نظر