موج‌سواری حقیقی‌ها در ساحل خوش‌بینی

۱۳۹۸/۱۰/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۹۳
موج‌سواری حقیقی‌ها در ساحل خوش‌بینی

گروه بورس|

تداوم رونق در بازار سهام همچنان ادامه دارد و این بازار به‌صورت مداوم با رشد یک دست نماگرها در بورس و فرابورس رو‌به‌رو است. رونق معاملات سهام که در روزهای ابتدایی آذر ماه با محرک دلاری بازار ارز آغاز شد این روزها در حالی به رشد خود ادامه می‌دهد که ورود سیل خروشان نقدینگی به چرخه معاملات به کلی رویکرد سرمایه‌گذاران به خصوص نوحقیقی‌ها را به خرید و فروش سهام دگرگون کرده است.  در حالی که تا چندی پیش توجه به سابقه قیمت و بررسی عوامل بنیادی در بازار از اهمیت بیشتری برخوردار بود، امروزه افزایش قیمت‌ها خود به دلیلی برای رشد بیشتر بدل شده و بازار با ولعی کم سابقه در حال خرید سهام در بسیاری از گروه‌ها است. در چنین شرایطی توجه بسیاری از تحلیلگران به لزوم خرید سهام صنایع دارای توجیه بنیادی معطوف شده و اغلب آنها به دنبال آن هستند تا سرمایه‌گذاران مخصوصا آنهایی که از تجربه کمتری برخوردارند را از سفته بازی در بازار سهام بر حذر دارند. در مقابل رویکرد این عده از فعالان بازار اما عده دیگری نیز وجود دارند که با خوشبینی به آینده قیمت‌ها ناشی از انجام افزایش سرمایه به منظور اصلاح ساختار مالی، همچنان به سمت نمادهایی می‌روند که از دلایلی متفاوت با رشد سودآوری برای رونق در معاملات بهره می‌برند. همین امر سبب شده تا در چنین شرایطی و با نزدیک شدن به اصلاح ماده ۱۰ آیین‌نامه اجرایی تبصره (۱) ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم، امید به رشد مضاعف قیمت در نمادهایی که انتظار افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها از آنها بالاست، بیشتر شود. در صورتی که این اصلاحات به تصویب هیات وزیران برسند تناقض موجود در خصوص معافیت مالیاتی شرکت‌های مشمول از بین خواهد رفت و این شرکت‌ها می‌توانند به شرط حصول شرایط جدید، بدون نگرانی از بار مالیاتی اقدام به افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها کنند.

  لزوم توجه به دو نکته مهم

با این حال در بررسی اثرات این تغییر مهم توجه به دو نکته ضروری خواهد بود. نخست آنکه بهره مندی از این معافیت اگرچه در نهایت به اصلاح ساختار سرمایه شرکت‌های مشمول می‌انجامد و به واقعی شدن ارزش دارایی‌‎ها منتهی می‌شود، با این حال تاثیری در اصلاح رویه‌های داخلی شرکت ندارند و نمی‌توان انتظار داشت که با انجام تغییرات مذکور در آینده شاهد سودآور شدن این شرکت‌ها باشیم. به همین دلیل سهامداری بلندمدت در آنها منطقی نخواهد بود. دوم آنکه در شرایط فعلی بسیاری از شرکت‌های مشمول، رشد قیمت بسیاری را تجربه کرده‌اند که مهم‌ترین دلیل آن نیز خوشبینی به نهایی شدن افزایش سرمایه بوده است. بنابراین اگر ارزش دارایی شرکت نیز به روز شود و از این طریق قرار باشد شاهد رشد قیمت سهام باشیم بخش مهمی از این صعود تاکنون محقق شده و نمی‌توان انتظار داشت که تا نهایی شدن این موضوع منافع حاصل از آن به کلی پیشخور نشده باشد. از این رو نمی‌توان ریسک معاملات در این نمادها را اندک دانست چرا که تجربه تاریخی بازارهای داخلی به وضوح نشان داده‌اند که با نهایی شدن یک خبر و تحقق یک انتظار امکان آنکه فرآیند پیشخور شدن قیمت‌ها به افت یک‌باره آنها منتهی شود، وجود دارد.

باید توجه داشت که چنین امکانی نه تنها می‌تواند به کاهش قیمت در خود سهام یاد شده بینجامد بلکه ممکن است با افزایش فشار فروش روند کلی بازار سهام را نیز به اجبار تغییر دهد. از این رو توجه به عوامل موثر بر بازار سهام در وضعیت فعلی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. در همین خصوص یک کارشناس بازار سرمایه در مورد عوامل رشد کلی بازار، اصلاح احتمالی و دلایل موثر برآن گفت: شاخص بورس در بازار سرمایه به‌طور قطع بعد از هر رشدی شاهد اصلاح خواهد شد؛ بنابراین اصلاح صد در صد رخ می‌دهد اما نگرانی خاصی تهدیدکننده بازار نیست.به گزارش ایرنا، مهدی کباری پیرامون تداوم رشد شاخص بورس در بازارسرمایه افزود: امروز در کشور برای نقدینگی‌های در اختیار مردم هیچ بازاری غیر از بورس مورد تصور نیست و تاکنون تمامی بازارها با رکود همراه شده‌اند.

وی اضافه کرد: برخی از بازارها مانند مسکن امسال رشد خاصی نداشته و معاملات آن روند کاهشی خواهد داشت.

کباری پیرامون معاملات دلار در بازار ارز گفت: نرخ دلار به دلیل تدابیر اندیشیده شده از سوی بانک مرکزی کنترل شد و نوسان‌های اخیر در این بازار ناشی از اخبار سیاسی بود که می‌تواند با چندین خبر مثبت سیاسی دوباره به کانال ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان بازگردد.

  افزایش ورود سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه

وی بازار سرمایه را در وضعیت فعلی به عنوان بازار شاخص و مورد نظر سرمایه‌گذاران دانست و گفت: این بازار علاوه برآنکه توان بالایی در جذب نقدینگی دارد، سرمایه‌گذاران در آن می‌توانند در هر زمانی که خواستند، سرمایه خود را نقد کنند. کباری ضمن یادآوری افزایش ورود سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه، تصریح کرد: بازار سرمایه باید نسبت به قیمت دلار افزایش یابد؛ بنابراین این بازار همچنان زمینه رشد دارد و اکنون مردم تمایل برای ورود به این بازار پیدا کرده‌اند.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: ورود سهامداران در صندوق‌های سرمایه‌گذاری و صدور قراردادها دراین صندوق‌ها نشان‌دهنده تمایل مردم برای ورود سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است. به اعتقاد وی، این موضوع نشان‌دهنده جذب نقدینگی در بازار سرمایه و رشد شاخص بورس شده است. کباری روند درست شاخص بورس را آهسته و پیوسته دانست و گفت: زمانی که شاخص با شیب تند روند صعودی را در پیش گیرد با کوچک‌ترین اتفاق هم کاهشی می‌شود؛ بنابراین بهتر است شاخص بورس به شکل پلکانی رشد کند تا در مواقعی که با اخبار بد اقتصادی و سیاسی روبه‌رو می‌شود با شدت روند نزولی را در پیش نگیرد.

  روند طبیعی شاخص بورس در معاملات اخیر

مدیرعامل کارگزاری بانک صادرات اضافه کرد: بعید به نظر می‌رسد رفتار غیرعادی از سوی شرکت‌های حقوقی برای دستکاری سهام و رشد شاخص بورس صورت گرفته باشد و می‌توان گفت، شاخص بورس در حال گذر روند طبیعی خود است. وی افزود: بیشتر سهم‌ها در حال معامله بین سهامداران حقیقی است و در گذشته نقش حقوقی‌ها در بازار پررنگ‌تر از حقیقی‌ها بود، اما اکنون حقیقی‌ها بازار را دردست گرفته‌اند ونقش هدایت روند بازار را در اختیار دارند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه هیچ‌گاه رشد شتابگونه بازار (شارپی) با اتفاق‌های مثبت همراه نبوده، افزود: احتمال دارد روند صعودی شاخص بورس آهسته‌تر شود و به صورت پلکانی رشد یابد. وی گفت: اکنون بازار به سمت صنعت خاصی اقبال ندارد و سرمایه‌های در اختیار مردم به شکل چرخشی در بین گروه‌ها در حرکت است و چنانچه FATF صادر شود، نماد بانکی‌ها یکی از گزینه‌های جذاب برای سرمایه‌گذاری محسوب می‌شوند که با توجه به قیمت‌های پایینی که دارند مورد اقبال قرار خواهد گرفت.

 

ارسال نظر