شاخص بورس تهران 0.14 درصد افت کرد

۱۳۹۸/۰۸/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۹۴۴
شاخص بورس تهران 0.14 درصد افت کرد

گروه بورس|

در پایان معاملات روز چهارشنبه رشد 0.14 درصدی شاخص بورس تهران سبب شد تا دماسنج اصلی بورس تهران از کانال 307 هزار واحدی فراتر نرود و در سطح 307 هزار و 94 واحد متوقف شود.

در آخرین روز معاملاتی هفته شاخص بورس تهران با رشد ضعیف 439 واحدی به کار خود پایان داد. در این روز حجم اندک عرضه و تقاضا که بر داد و ستدهای بورس و فرابورس اثر گذاشته بود، سبب شد تا کلیت معاملات در بازار سهام با جوی آرام و کم رمق پی گرفته شود. در این روز آرامش نسبی معاملات و نبود دلیلی محکم برای رشد یا افول جدی شاخص‌های سهام سبب شد تا ارزش معاملات در هر دور بازار فرابورس و بورس از هزار و 700 میلیارد تومان فراتر نرود؛ میزانی اندک که حاکی از فرسایشی شدن استراحت بازار و امکان تداوم بیشتر آن در بعد زمان است. به نظر می‌آید که با طولانی‌تر شدن سکون قیمت‌ها بخشی از فعالان بازار که به روند تند و تیز ماه‌های گذشته عادت کرده بودند، در شرایط فعلی میل چندانی به تداوم معاملات خود در بازار نداشته باشند. بر اساس آمارهای معاملاتی ثبت شده در روز چهارشنبه به جز شاخص کل بورس سایر شاخص‌ها نیز رشدی اندک را به ثبت رساندند به‌طوری‌که شاخص‌ قیمت «وزنی- ارزشی» با ۱۱۷ واحد افزایش معادل ۰.۱۴ درصد به ۸۲ هزار و ۲۷۳ واحد افزایش یافت و شاخص کل «هم وزن» با ۶۸۶ واحد رشد معادل ۰.۷۸ درصد به سطح ۸۸ هزار و ۴۵۲ واحد رسید. شاخص قیمت «هم وزن» با ۴۵۹ واحد افزایش، معادل ۰.۷۸ درصد به ۵۹ هزار و ۱۴۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۵۷۳ واحد رشد، معادل ۰.۱۶ درصد به ۳۵۸ هزار و ۴۰ واحد، شاخص بازار اول با ۱۱ واحد صعود معادل ۰.۰۱ درصد به ۲۲۲ هزار ۶۹۶ واحد و شاخص بازار دوم با ۲۲۷۶ واحد رشد معادل ۰.۳۶ درصد، به ۶۲۶ هزار و ۷۵۵ واحد رسید.

از سویی دیگر در روز قبل نماد « رمپنا با ۱۲۸ واحد، پارس با ۹۰ واحد، ومعادن با ۶۰ واحد، فارس با ۶۰ واحد و مبین با ۷۸ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

بر این اساس معاملات دیروز در حالی به اتمام رسید که اغلب شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند بطوری که شاخص صنایع «منسوجات با ۱۳۲ واحد صعود معادل ۳.۴۰ درصد به ۴ هزار و ۱۶ واحد، زغال سنگ با ۲۹۳ واحد افزایش معادل ۳.۲۸ درصد به ۹ هزار و ۲۴۶ واحد، زراعت با ۲۰۶۴ واحد رشد معادل ۳.۰۱ درصد به ۷۰ هزار و ۵۶۵ واحد، انتشار و چاپ ۲۷۰۶۳ واحد افزایش معادل ۲.۷۰ درصد به یک هزار و ۲۹ واحد، کاشی و سرامیک با ۲۷۳ واحد رشد، معادل ۲.۵۶ درصد به ۱۰ هزار و ۹۶۴ واحد، محصولات چرمی با ۲۱۱ واحد افزایش معادل ۲.۳۷ درصد به ۹ هزار و ۱۵۷ واحد، سایر مالی با ۱۲۸ واحد رشد معادل ۲.۳۴ درصد به ۵ هزار و ۵۹۳ واحد» رسید. در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی آخرین روز معاملاتی هفته در بازار سهام حکایت از آن دارد که قیمت سهام نمادهای «فلوله، کحافظ، غنوش، آپ، سفانو، وصنا و کترام» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «قمرو، لخزر، شفارس، وپخش، غگل، ختوفا و وتوس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند.

به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز گذشته در بورس تهران، در ۳۲۰ هزار نوبت معاملاتی، ۲ میلیارد و ۲۲۶ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۱۱ هزار و ۵۴۰ میلیارد تومان در بورس معامله شد. گفتنی است ارزش بورس تهران در این روز به هزار و 120 هزار میلیارد تومان بالغ شد. جو کلی معاملات در فرابورس نیز تشابه بسیاری به بورس تهران داشت در این روز اگرچه بسیاری از نمادهای این بازار رشد حداکثری را به ثبت رساندند با این حال وزن آنها در محاسبه نماگر فرابورس به حدی نبود که رشد آن را 0.25 درصد فراتر رود. بنا بر این در پایان معاملات روز قبل فرابورس ایران شاخص کل این بازار 10 واحد رشد کرد و به رقم 3932 واحد رسید. طی این روز ارزش بازار اول و دوم فرابورس نیز به بیش از 225 هزار میلیارد تومان بالغ شد. روز گذشته معامله‌گران در فرابورس بیش از 870 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 187 هزار معامله و به ارزش 558 میلیارد تومان دادوستد کردند. نمادهای تاثیرگذار در تقویت شاخص فرابورس شامل فولاد هرمزگان جنوب، گروه مپنا، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه و شرکت مادیران، بوده‌اند. نمادهای پتروشیمی مارون، نیروگاه برق دماوند، و توسعه استان کرمان بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشتند.

 همچنین نمادهای پربیننده در فرابورس ایران شامل ذوب‌آهن ایران، کاغذ پارس، بانک دی، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، داروسازی آوه سینا، توسعه مولد نیروگاهی جهرم، مادیران، و داروسازی تولید دارو، و نیز توسعه خدماتی و دریایی بندری بوده‌اند.

 

ارسال نظر