روی خط خبر

۱۳۹۸/۰۶/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۱۹۰۰

    افزایش بیش از ۴۱ درصدی ارزش معاملات در بورس تهران: در پایان معاملات هفته منتهی به ۶ شهریورماه ۹۸، شاخص کل با ۴.۷۱ درصد افزایش به رقم ۲۷۸ هزار و ۶۷۴ واحد رسید. به گزارش سنا، در پایان معاملات هفته منتهی به ۶ شهریور ۹۸، شاخص کل با ۱۲ هزار و ۵۴۷ واحد افزایش نسبت به هفته قبل، به رقم ۲۷۸ هزار و ۶۷۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن با ۴ هزار و ۷۹۰ واحد افزایش معادل ۶.۶۴ درصد به رقم ۷۲ هزار و۱۲۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص بازار اول با ۹ هزار و ۱۶۷ واحد افزایش به رقم ۲۰۲ هزار و ۵۳۴ واحد دست یافت و شاخص بازار دوم با ۲۵۲ هزار و ۹۵ واحد افزایش عدد ۵۶۶ هزار و ۷۰۱ واحد را تجربه کرد و به این ترتیب شاخص بازار اول ۴.۴۷درصد افزایش و شاخص بازار دوم با ۴.۶۷ درصد افزایش نسبت به هفته قبل همراه شدند. در ۵ روز کاری این هفته، ارزش کل معاملات اوراق بهادار به ۸۰ هزار و ۵۷۲ میلیارد ریال بالغ شد که نسبت به هفته قبل ۴۱.۴ درصد افزایش یافت. در ضمن، تعداد ۲۴۰ هزار و ۵۵ میلیون انواع اوراق بهادار در بیش از ۲ میلیون و ۲۷ هزار دفعه مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب ۴ درصد و ۲ درصد افزایش را نسبت به هفته گذشته تجربه کردند. این درحالی است که تعداد ۳۵۷ میلیون واحد از صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله در بورس تهران به ارزش کل بیش از ۳ هزار و ۷۴۵ میلیارد ریال مورد معامله قرار گرفت و به ترتیب با ۲۴۶ درصد و ۲۳۴ درصد افزایش نسبت به هفته گذشته همراه شدند. در بازار بدهی که اوراق مشارکت، گواهی سپرده و صکوک معامله می‌شود، تعداد ۱۰۰ هزار برگه اوراق مشارکت به ارزش کل بیش از ۱۲۱ میلیارد ریال معامله شد.

    درآمد «شاراک» و « پارس» افزایش یافت: شرکت‌های پتروشیمی شازند و پارس با انتشار گزارش عملکرد فعالیت منتهی یک ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ماه اعلام کردند درآمد تجمعی آنها تا انتهای تاریخ یاد شده، به صورت افزایشی بوده است. شرکت پتروشیمی شازند در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۸، مبلغ ۳ هزار و ۳۹۷ میلیارد و ۲۶۷ میلیون ریال درآمد داشته است. «شاراک» براساس عملکرد ۵ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸، مبلغ ۲۷ هزار و ۷۸۱ میلیارد و ۳۲۲ میلیون ریال درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه در سال مالی گذشته، افزایش ۵۸ درصدی را نشان می‌دهد. درآمد ۵ ماهه «پارس» ۹۹ درصد افزایش یافت:  شرکت پتروشیمی پارس در دوره یک ماهه منتهی به ۳۱ مرداد ماه ۱۳۹۸، از محل فروش محصولات خود ۱۳ هزار و ۹۸۰ میلیارد و ۱۶۲ میلیون ریال درآمد داشته است.  “پارس “ براساس عملکرد ۵ ماهه سال مالی منتهی به ۲۹ اسفند ماه ۱۳۹۸، مبلغ ۶۶ هزار و ۶۱۳ میلیارد و ۱۹ میلیون ریال درآمد داشته است که نسبت به مدت مشابه در سال مالی گذشته، حکایت از افزایش ۹۹ درصدی دارد.

    بانک قرض‌الحسنه مهر ایران در راه تالار شیشه‌ای: مدیرعامل بانک قرض‌الحسنه مهر ایران از ورود این بانک به بازار سرمایه تا پایان سال جاری خبر داد. به گزارش ایبنا، مرتضی اکبری در خصوص ورود بانک قرض الحسنه مهر ایران به بازار سرمایه، اظهار داشت: یکی از تکالیف بسیار مهمی که بر عهده بانک بود، ورود تدریجی به بازار سرمایه بود تا با واگذاری بخشی از سهام سهامداران فعلی، تنوع مالکیتی از نظر سهامی در بانک ایجاد شود. وی افزود: همچنین با توجه فعالیت شفاف شرکت‌ها و بانک‌های فعال در بازار سرمایه به دلیل ارایه گزارش‌های مرتب به سهامداران و بورس، بطور حتم این اقدام به نفع سهامداران و بانک خواهد بود. مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران در ادامه گفت: از ابتدای تاسیس بانک، تلاش‌ها در جهت ورود بانک به بازار سرمایه بود اما حداقل‌هایی لازم بود که تا یک سال پیش فراهم نشده بود. اکبری ادامه داد: یکی از لازمه‌های ورود به بورس، بحث تبدیل بانک از سهامی خاص به سهامی عام بود که سال گذشته انجام شد. وی افزود: موضوع دیگر مجوز دایمی فعالیت بانک بود که این مجوز هم با همکاری خوب حوزه نظارت بانک مرکزی، در شورای پول و اعتبار صادر شد. به گفته مدیرعامل بانک قرض الحسنه مهر ایران، این بانک درحال حاضر در مرحله مذاکره برای ورود به بازار سرمایه است که در صورت نبود مشکلی تا پایان سال وارد بازار سرمایه خواهد شد.

    شفاف‌سازی ویژه: بانک دی ضمن انتشاز یک اطلاعیه در تارنمای کدال اعلام کرد که به استناد ماده ۴۲ دستورالعمل پذیرش، عرضه و نقل و انتقال اوراق بهادار در فرابورس برنامه این شرکت برای برون رفت از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاحی قسمتی از قانون تجارت شامل «فروش دارایی‌های مازاد (املاک و سرمایه‌گذاری ها)، وصول مطالبات غیرجاری تسهیلات، تسویه اضافه برداشت بانک مرکزی و افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، مطالبات و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها است. لازم به ذکر است که در یک اطلاعیه دیگر ناشر بازار اعلام کرد، پیرو انتشار اطلاعیه برنامه بانک دی برای خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاحی قسمتی از قانون تجارت «منتشر شده در تاریخ ۵ شهریور ماه ۹۸ » به استحضار می‌رساند به استناد ماده ۴۲ دستورالعمل پذیرش اوراق بهادار، هیات پذیرش اوراق بهادار اقدام به اعطای فرصت مهلت ۱۲ ماه «تا تاریخ ۳۱ تیر ماه ۹۹» به ناشر برای انجام برنامه‌های خود و خروج از شمولیت ماده ۱۴۱ لایحه قانونی اصلاحی قسمتی از قانون تجارت نموده است. بدیهی است در صورت پایان مهلت ارایه شده و عدم خروج ناشر از شمولیت ماده قانونی فوق الذکر، پذیرش اوراق بهادار ناشر لغو می‌شود.

 

ارسال نظر