رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با تاکید بر اینکه بازار سرمایه مشمول مالیات عایدی بر سرمایه نیست،

۱۳۹۸/۰۵/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۰۳۳۹

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند به عنوان نهاد ناظر به موضوع انتشار  ارز دیجیتال وارد شود و قواعد کار را وضع کند.

بهزاد گلکار، درباره پذیرش ارزهای رمزگذاری شده در بورس به سنا گفت: ابتدا باید دید که این ارز پس از تایید و پذیرش بانک مرکزی، مورد پذیرش کمیته فقهی بورس قرار می‌گیرد یا خیر؟ و آیا با توجه به عدم انتقال کالا و خدمت می‌تواند شرایط بیع را احراز کند؟

این فعال بازار سرمایه ضمن بیان اینکه ارزهای رمزگذاری شده یا همان کریپتو کارنسی‌ها نمونه پیشرفته و به روز شده فارکس با تکیه بر تکنولوژی‌های جدید بلاک چین هستند، برای آنها مزایای زیادی برشمرد و افزود: می‌توان اولین مزیت آنها را عدم نیاز به حمل و نقل و ویژگی دسترسی همیشگی به آنها دانست.

گلکار مزیت دیگر ارزهای رمزگذاری شده را استفاده از آنها به عنوان یک ابزار در بازارهای مختلف عنوان کرد و گفت: این ابزار به راحتی دارای یک عرضه و تقاضای آنی و لحظه‌ای است و این خود یکی از بزرگ‌ترین مزایاست، چون در یک لحظه می‌تواند قیمت‌های متغیری داشته باشد.

وی درباره میزان استقبال سرمایه‌گذاران داخلی از این ارزها ادامه داد: این ارزها در ایران همچون سایر کشورها به سرعت مورد استقبال سرمایه‌گذاران قرار گرفت، بطوری که در دو سال و نیم گذشته سرمایه‌های زیادی به سمت خرید و ذخیره ارزهای دیجیتالی حرکت کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه سرعت اقدامات صورت گرفته در کشور برای ایجاد بستر عرضه این ارزها کافی نیست، افزود: می‌توانستیم ارز دیجیتالی را در کشور روی بلاک چین‌های زیادی تعریف کنیم اما بانک مرکزی خواستار تدوین آیین نامه ارز دیجیتال شد.

از سوی دیگر زمانی که ما می‌توانستیم با استفاده از مزیت ارزانی برق در کشور به عنوان تنها هزینه استخراج کریپتو کارنسی‌ها، فضای مناسبی برای عرضه این ارز ایجاد کنیم با مخالفت وزارت صمت مجوزهای لازم صادر نشد.

این فعال بازار سرمایه عنوان کرد: با وجود از دست رفتن فرصت‌ها در گذشته، اکنون دوباره این مساله مورد توجه قرار گرفته است. با توجه به محدودیت منابع ارزی که به واسطه تحریم‌ها ایجاد شده می‌توانیم از طریق ارز‌های دیجیتال بخشی از پول‌های ریالی و سرگردانمان را از بازارهای غیرمتشکل دلار و یورو جمع‌آوری و خروج ارز از طریق بازارهای غیرقانونی ارز دیجیتال را متوقف کنیم.

گلکار خاطرنشان شد: ما در این راه با موانع زیادی روبرو هستیم. اولین موضوع عدم اتصال بازار ارزهای دیجیتال به بازارهای بین‌المللی است که با محدودیت‌های تحریمی ایجاد شده و باید تنها به فکر بازار داخلی باشیم. این ارزها را باید روی بلاک چین‌های بومی تعریف و رمزگذاری کنیم

وی دغدغه دیگر پیش روی عرضه ارز دیجیتال را مساله والت‌ها و کیف پول‌های نگهداری آن عنوان کرد و افزود: نگهداری از ارزهای دیجیتال مساله مهمی است، چراکه تمام اینها باید بر اساس سیستم‌های ضدویروس و ضدهک دایما آپدیت شوند. ما این ضدویروس‌ها و ضدهک‌ها را باید از کمپانی‌های خارجی خریداری کنیم که آن هم به دلیل تحریم‌ها مشکل است و باید دید چه راهی برای آن پیدا خواهیم کرد.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه عرضه رسمی ارزهای دیجیتال بدون بسترسازی زمینه بروز مشکلات جدید خواهد شد تاکید کرد: شکل‌گیری این بسترها، فرهنگ‌سازی، تعریف و انتشار ارز دیجیتال و سایر مسائل مربوط به این حوزه پروسه‌ای زمان بر دارد و اجرای عجولانه آن به مصلحت نیست و اگر بدون بسترسازی لازم به سمت کریپتو کارنسی‌ها برویم نتیجه‌ای جز بروز مشکلات جدید ندارد.

  بورس می‌تواند قواعد بازی را وضع کند

وی اظهار کرد: به دلیل اجرای معاملات ارزهای رمز‌گذاری شده در بستر اینترنت و فراگیر بودن آن، معمولا به مساله «به رسمیت شناخته شدن» توسط بانک‌های مرکزی اهمیت چندانی داده نمی‌شود و به راحتی در اختیار سرمایه‌گذاران قرار می‌گیرد. عرضه ارز دیجیتال توسط بانک مرکزی خیلی ضروری نیست.

گلکار خاطرنشان کرد: ارزهای رمزگذاری می‌توانند توسط بخش‌های مختلف کشور تولید و در بستر بلاک‌چین‌های خود تعریف شوند. مثلا سازمان ثبت احوال می‌تواند پس از تایید اسناد املاک در بستر مکانیزم تایید و احراز مالکیت ملک، برای مالکیت هر فرد در بستر بلاک‌چین یک ارز دیجیتال تعریف کند. هر چند که این کار زمان بر است، اما این حسن را دارد که امکان تقلب را به صفر می‌رساند و دیگر کسی نمی‌تواند منزل فرد دیگری را به نام خود کند. مثلا همین نرم‌افزار کارگزاری‌ها می‌تواند بستری برای بلاک چین تعریف ارز دیجیتال باشد.

وی ادامه داد: برای مثال، بانک مرکزی در کشور ما می‌تواند ارز رمزگذاری به نام تومان را روی بلاک چین خود تعریف و به رسمیت بشناسد.

گلکار افزود: اما در این راه سازمان بورس و اوراق بهادار نیز می‌تواند به عنوان نهاد ناظر وارد شود و قواعد کار را وضع کند.

 

ارسال نظر