هزینه بالای تامین مالی مانع رونق تولید

۱۳۹۸/۰۵/۰۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۹۴۶۷

نرخ بالای تامین مالی در ایران مانع رونق و توسعه فعالیت‌های تولیدی در کشور است. به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، عباس آرگون  با بیان اینکه رونق تولید، راهبرد کلان برای کشور است که باید برای آن برنامه‌های اجرایی نوشته شود، افزود: یکی از ابزارهای رسیدن به رونق تولید، تامین مالی است که اگر به موقع و با نرخ مناسب تامین شود می‌تواند به کاهش قیمت تمام شده کالا منجر شود. نایب رییس کمیسیون بازار پول و سرمایه اتاق بازرگانی تهران اضافه کرد: با نرخ بالای ۲۰ درصدی برای تامین مالی نمی‌توان کالایی تولید کرد که هم سود معقول داشته باشد و هم بتواند با کالاهای تولید خارجی رقابت کند. آرگون گفت: با روش کنونی تامین مالی، بیشتر منابع مالی به سمت کالاهای واسطه‌ای به ویژه بانک‌ها می‌رود، بانک‌ها هم سپرده‌ها را با نرخ ۲۰ درصد از سپرده گذاران می‌گیرند و با لحاظ کردن حاشیه سود برای خود، تسهیلات را با نرخ ۲۶ تا ۲۷ درصد پرداخت می‌کنند، در این بین تولیدکننده‌ای که می‌خواهد کار تولیدی انجام دهد باید بازده بیش از ۳۰ درصد داشته باشد که بتواند به تولید خود ادامه دهد، حال باید دید کدام واحد تولیدی ما بازدهی بیش از ۳۰ درصد دارد؟  وی افزود: در حالی که باید راهبردهای کلان برای رونق تولید به سرعت عملیاتی شود برنامه‌های اجرایی در این باره معمولا تا پایان سال طول می‌کشد که خود یکی از موانع در تحقق رونق تولید است.

آرگون افزایش کیفیت و کاهش قیمت تمام شده کالاهای تولیدی داخل را یکی از الزامات برای دستیابی به رونق تولید برشمرد که با استفاده از فناوری‌ها و ماشین آلات روز دنیا می‌توان به این هدف دست یافت ضمن اینکه به این ترتیب کالاهای تولید داخل از قدرت رقابت با کالاهای مشابه خارجی برخوردار خواهد بود. عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه باید قوانین و مقررات را برای­ فعالیت‌های اقتصادی تسهیل کنیم، گفت: تورم قوانین و مقررات داریم این در حالی است که هر روز با قوانین و مقررات جدیدی روبرو می‌شویم که قدرت پیش بینی پذیری آینده را از فعال اقتصادی سلب می‌کند وقتی نتوانیم ثبات در قوانین و مقررات داشته باشیم­ و نتوانیم برنامه ریزی کنیم قطعا تولید مناسب و مستمری نخواهیم داشت.

آرگون با اشاره به اینکه نیازمند دیپلماسی فعال در حوزه تجارت خارجی هستیم، اضافه کرد: نمی‌توانیم هر روز با یک کشور خارجی قرارداد برای صادرات امضاء کنیم، اما فردای آن روز، صادرات آن کالا ممنوع شود این موضوع در عمل پیش بینی پذیری را از بین می‌برد و موجب می‌شود فعال اقتصادی، اعتبار خود را در بازارهای خارجی از دست بدهد. وی گفت: به رونق تولید نباید به عنوان یک شعار نگاه شود بلکه ­تحقق این امر نیازمند کار عملی است، ضمن اینکه باید از صادرات حمایت شود، زیرا اگر صادرات نداشته باشیم نمی‌توانیم اشتغال پایداری در کشور ایجاد کنیم.

آرگون درباره ضرورت فرهنگ سازی برای استفاده از کالاهای تولید داخل گفت: در صورتی که کالای ساخت داخل از حیث قیمت و کیفیت با مشابه خارجی قابل رقابت باشد باید به سمت استفاده از کالای داخلی حرکت کنیم ضمن اینکه فعالان اقتصادی هم با افزایش بهره وری تلاش کنند علاوه بر تسخیر بازارهای داخلی، ­ در بازارهای خارجی هم بتوانند رقابت کنند.

 

ارسال نظر