امید سرمایه گذاران به تداوم رشد قیمت در بازارهای جهانی

۱۳۹۸/۰۴/۲۹ - ۰۰:۴۱:۰۸
کد خبر: ۱۴۸۹۲۹
امید سرمایه گذاران به تداوم رشد قیمت در بازارهای جهانی

گروه بورس|محمد امین خدابخش|

بازارهای مالی جهان در هفته‌‌ای که گذشته روزهای تقریبا پر فراز و نشیبی را پشت سر گذاشتند. طی این هفته اخبار مختلف اقتصادی و سیاسی منتشر شده در درخصوص رویدادهای اثر گذار بر قیمت‌ها در بازارهای کالایی سبب شد تا شاهد افت و خیز قیمت در بورسی‌های مطرح جهان باشیم. جنگ تجاری میان امریکا و چین که در ماه‌های گذشته تاثیری قابل توجه در روند و تغییرات قیمت در بازارهای مالی عمده جهان داشته است، حالا با فرسایشی شدن مذاکرات میان این دو قدرت مطرح است.

 نگاهی به رشد قیمت‌ها در بازارهای سهام

در هفته‌ای که گذشت روند حرکت نماگرها در بازارهای سهام بین المللی تا حد زیادی از تصمیم بانک‌های مرکزی در اقتصادهای مطرح جهان تاثیر پذیرفت. در این هفته اما و اگرها در خصوص کاهش نرخ بهره از سوی نهادهایی همچون بانک مرکزی اروپا و فدرال رزرو سبب شد تا شاخص‌های بازار سهام به حرکت صعودی خود ادامه دهند و رکوردهای تازه‌ای را به ثبت برسانند. به نظر می‌رسد که تضعیف دلار و تسهیل افق درآمد زایی شرکت‌ها در ایالات متحده سبب شده تا سرمایه گذاران مسیری هموارتر را برای افق درآمد زایی شرکت‌ها متصور باشند.

 این تصور از آنجا ناشی می‌شود که با تضعیف دلار و به تبع آن کاهش شاخص دلار که برمبنای سنجش برابری این ارز با شش پول مطرح دیگر در اقتصاد جهان سنجیده می‌شود، سرمایه‌گذاران انتظار بیشتری برای رشد میزان فروش شرکت‌ها در بازارهای خارجی خواهند داشت. همین امر سبب شد تا معاملات هفته اخیر در بازارهای مطرح سهام در عرضه بین المللی در حالی سپری شود که طی روزهای اخیر شاخص‌ها نظیر اس اند پی 500 و داوجونز در بالاترین سطوح خود قرار گیرند. اس اند پی 500 که از روزهای پایانی سال گذشته میلادی دور جدید افزایش خود را از سطح تقریبی 2 هزار و 300 واحد آغاز کرده است در حال حاضر در محدوده سه هزار واحدی در نوسان است. میانگین صنعتی داوجونز نیز که نماگر وضعیت 30 شرکت برتر صنعتی در وال استریت است شرایطی مشابه با دیگر شاخص یاد شده دارد. این نماگر که در ماه‌های اخیر بارها تحت تاثیر حواشی مذاکرات تجاری با امریکا و چین قرار گرفته هم اکنون در محدوده تاریخی تازه‌ای قرار دارد. این دو شاخص که در 2 روز اخیر وارد فاز اصلاحی شده بودند پس از آن که دو عضو فدرال رزرو نیویورک اظهارات تازه‌ای را در مورد کاهش نرخ بهره مطرح کردند به روند صعودی بازگشتند. با این حال گزارش‌های ضعیف شرکت‌هایی نظیر نتفلیکس، آمریکن اکسپرس و آی بی ام موجب شد تا در کنار افزایش ریسک‌های سیاسی استنباط شده از سوی سرمایه‌گذاران در وال استریت رشد شاخص‌ها آنچان قدرتمند نباشد.

   قیمت نفت قربانی نگرانی‌ها

در خصوص مازاد عرضه

در بازار نفت اما تنش‌ها سبب ر شده تا معاملات گران نفت در بازارهای جهانی روزهایی پر ریسک‌تر را پشت سر بگذارند. سیاست‌های خصمانه  دولت دونالد ترامپ که در حوزه معاملات نفت صادرات ایران را هدف قرار داده، موجب شده است تا بازار طلای سیاه این روزها تابستان سختی را شاهد باشد.

در حالی که توافق کشورهای عضو اوپک با تولیدکنندگان غیر اوپک بر سر کاهش تولید نفت در روزهای قبل انجام شده است با این حال بازار که این روزها وزن بیشتری به ریسک‌هایی مانند کاهش رشد اقتصادی در چین  و تنش در خاورمیانه می‌دهد، حتی با انجام توافق یاد شده نیز نگران مازاد عرضه است. همین رویکرد باعث شده تا شاهد شکل گیری روندی نزولی در معاملات طلای سیاه باشیم. در این میان حتی آمار کاهشی موجودی ذخایر نفتی امریکا که معمولا وزن زیادی در معاملات عمده در بازار نفت دارد هم نتوانست منجر به رشد پایدار در قیمت این ماده شود. به نظر می‌رسد که مشکلات تامین مالی در ناحیه پرمیان امریکا که نقش مهمی در استخراج نفت شیل در ایالات متحده دارد در کنار  کاهش تولید تقریبا 1.2 میلیون بشکه به دلیل وقوع توفان بِری در خلیج مکزیک سبب این کاهش چشمگیر در ذخایر طلای سیاه باشد.

شواهد حاکی از آن است که فعالان این بازار در حال حاضر هیچ گونه دلیل محکمی برای رشد پایدار قیمت نفت نداشته باشند. نگاه منفی یاد شده تا حدی بود که حتی ادعای سرنگونی یک فروند پهپاد ایرانی توسط ناو امریکایی حاضر در خلیج فارس نیز نتوانست، ترس از کاهش عرضه و به تبع آن معاملات قیمت نفت را متاثر کند.  تمامی این عوامل سبب شد تا معاملات هفته گذشته در حالی پایان یابد که هر بشکه نفت برنت دریای شمال قیمتی بیشتر از حدود 56 دلار نداشت. همتای انگلیسی این ماده نیز معاملات هفتگی خود را درحالی به اتمام رساند که در محدوده 63 دلار معامله می‌شد.

 چشم انداز مثبت قیمت در فلزات اساسی

در بازار فلزات اساسی نیز آمار و اخبار موجود حکایت از مسیر هموار رشد قیمت در بسیاری از فرآورده‌های فلزی و معدنی دارد. قیمت این محصولات که همواره از تغییرات موجود در کشور چین تاثیر می‌پذیرد و این روزها تحت تاثیر سیاست‌های تقویتی اعمال شده از سوی دولت چین و چشم انداز کاهش تولید فولاد در ماه‌های سرد سال در این کشور به منظور بهبود شرایط زیست محیطی اعمال می‌شود، در عمل افق روشنی را پیش روی قیمت این ماده ایجاد کرده است. از طرفی بازار سنگ آهن جهان که همچنان تحت تاثیر کاهش قیمت ناشی از شکستن سد باطله شرکت وله برزیل قرار دارد نیز حالا با کم شدن موجودی سنگ آهن در بنادر چین رشدی تازه را آغاز کرده است.  به نظر می‌رسد که تمامی این عوامل در کنار افزایش تقاضا و نگرانی از کمبود منابع تامین این ماده موجب شده  این روزها فروشندگان سنگ آهن دوران پر رونقی را سپری کنند. در بازار سرب و آلومینیوم نیز قیمت‌ها روندی صعودی را طی می‌کنند. در معاملات جهانی سرب قیمت‌ها در حالی به رشد خود ادامه می‌دهند که کسری عرضه حدودا 26 هزار تنی در بازار این ماده و به تبع آن کاهش موجودی بورس‌های کالایی به محدوده 2 هزار دلار رسانده است. در داد و ستدهای بازار آلومینیوم نیز خبرها حاکی از کمبود عرضه شمش تولید شده با این ماده است. همین رویداد موجب شده تا قیمت هر تن آلومینیوم به هزار و 855 دلار در هر متریک تن برسد.

  تداوم رکورد شکنی در فلزات گرانبها

افزایش قیمت در بازار فلزات تنها به فلزات اساسی محدود نمانده است. این روزها طلا و نقره نیز که به عنوان یکی از گزینه‌های مهم حفظ ارزش در میان فعالان بازارهای مالی مطرح هستند رشد قابل توجهی را پشت سر گذاشته اند. افزایش ریسک‌های اقتصادی و سیاسی در صحنه اقتصاد جهانی سبب شده تا در ماه‌های اخیر شاهد بازگشت دوباره سرمایه گذاران به سمت این ابزارهای سنتی حفظ ارزش باشیم. طلا که تا همین ماه‌های اخیر نوساناتی ضعیف در کف میانه کانال هزار و 200 دلار داشت، هم اکنون به یکی از گزینه‌های کم ریسک سرمایه گذاری بدل شده است. این فلز گرانبها در حالی معاملات هفته قبل را به پایان برد که به گفته بسیاری از تحلیلگران با تثبیت در بالای قیمت هزار و 450 دلار می‌تواند راه خود را به آسانی به بالاتر از محدوده هزار و 500 دلاری فراهم کند. می‌توان مهم ترین دلیل این اتفاق مشخص را مبهم بودن شرایط تجاری میان امریکا و چین دانست که کیفیت رشد اقتصادی جهان در ماه‌های پیش رو را در‌هاله‌ای از ابهام فرو برده است.

نقره نیز در روز‌های اخیر همپای طلا پیشروی

قابل‌توجهی روی تابلوهای معاملاتی به نمایش گذاشته است. افت پایدار قیمت این فلز در سال‌های اخیر و نوسان آن در محدوده 15 دلار باعث شده است تا نقره که سقف قیمت تاریخی آن در حدود 25 دلار است، حالا بیش از پیش در مرکز توجه فعالان بازارهای کالایی قرار گیرد.

 

 

ارسال نظر