آتش گزارش‌های 3 ماهه به جان بی‌بنیادها افتاد

۱۳۹۸/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۸۶۶۳
آتش گزارش‌های 3 ماهه به جان بی‌بنیادها   افتاد

گروه بورس|محمدامین خدابخش|

معاملات دیروز بازار سهام در حالی به اتمام رسید که اگرچه افت شاخص‌های بورس فرابورس حاکی از کاهش تقاضا نسبت به عرضه در این بازار بود، با این حال ارزش 971 میلیارد تومانی معاملات بورس تهران نشان از رونق داد و ستدها در این بازار داشت.

در این روز بورس تهران برای اولین‌بار در تاریخ فعالیتش 960 هزار میلیارد تومانی شد و توانست باز هم رکوردی دیگر در کارنامه معاملات خود به ثبت برساند.

نماگر این بازار که با وجود ضعف به وجود آمده در روزهای گذشته توانسته بود به راحتی از سد مقاومت روانی 250 هزار واحدی بگذرد، در روز گذشته با اینکه افت زیادی را به ثبت نرساند با این وجود، باز هم نشانه‌هایی از ضعف را به همراه داشت. در این روز با اینکه شاخص کل بورس تهران تنها 0.11 درصد کاهش یافت اما نوسانی هزار و چهارصد واحدی را ثبت کرد؛ نوسانی که اگرچه به خودی خود امری غیر معمول نیست، اما در کنار تحلیل فراز و فرود قیمت‌ها در از روزهای پیشین، اندکی سوال بر‌انگیز به نظر می‌آید.

بورس تهران که از هنگام شروع معاملات خود در پنجم فروردین ماه سال جاری تاکنون نزدیک به 42 درصد بازده کسب کرده است، حالا در شرایطی مسیر تابستانی خود را ادامه می‌دهد که رشد قابل‌توجه بهای سهام در ماه‌های اخیر امکان تداوم رکوردشکنی نمادها را آنطور که پیش‌تر شاهد آن بودیم، سوال‌بر‌انگیز کرده است.

دماسنج اصلی بورس تهران که از ابتدای سال جاری تاکنون رشدی 75 هزار واحدی داشته است، در حالی روز قبل را در کانال 253 هزار واحدی به پایان رسانده که طی این مدت به دلیل عواملی همچون گزارش‌های خوب فصلی، ماهانه و صورت‌های مالی سال 97، توانسته رکوردهای گوناگونی را به دست آورد.

رشد یاد شده که بیش از هر چیز مرهون رشد قیمت دلار در سامانه نیما و تاثیرات تورمی افزایش قیمت ارز بر عملکرد صنایع غیر دلاری است، حالا با مشخص شدن تاثیر این تغییرات و توقف بسیاری از نمادها به دلیل برگزاری مجمع عمومی سالانه اندکی تضعیف شده است.

به نظر می‌رسد بازار سهام که در این مدت به لطف رشد نقدینگی در روند معاملات و اخبار بنیادی مناسب به پیش رفته است حالا برای تداوم روند صعودی خود، به دلایل ملموس‌تر و تازه‌تری نیازمند است. مخصوصا اینکه در مدت یاد شده بسیاری از نمادهای کوچک‌تر بازار رشدی به مراتب سریع‌تر و تند و تیز‌تر از سایر نمادهای بازار داشته‌اند. این رخداد باعث شده تا گروه‌هایی مانند «زراعت»، «ماشین آلات و تجهیزات» و برخی دیگر از گروه‌ها بسیار بیشتر از شاخص کل بازده کسب کنند.

رشد سریع قیمت در نمادهای کوچک‌تر بازار موجب شده تا آن دسته از نمادهایی که تاثیری اندک بر شاخص کل بورس تهران دارند در مدت کسب بازده 42 درصدی شاخص یاد شده نماگر هم وزن را در بورس تهران نزدیک به 90 درصد افزایش دهند.

این میزان رشد که حکایت از هجوم نقدینگی به نمادهای کوچک بازار دارد، نشانگر آن است که معامله‌گران کم تجربه یا کوتاه‌مدتی بازار که به دنبال کسب بازده راحت‌تر از نمادهای بورسی هستند با ورود به این نمادها و کسب بازده‌های نجومی، حالا در موقعیتی پر ریسک‌تر نسبت به سایر سرمایه‌گذاران قرار دارند. همین امر سبب شد تا در مصاحبه با ولید هلالات، کارشناس بازار سرمایه ضمن جویا شدن دلایل وقوع این رخداد درخصوص حرکت احتمالی قیمت‌ها در هفته‌های آتی

گفت‌وگو کنیم.

وی که در ابتدا به عدم جذابیت سپرده‌گذاری در بانک‌ها از سوی مردم، اشاره کرد و آن را یکی از مهم‌ترین دلایل جذب دارایی‌های اشخاص در ماه‌های اخیر به بازار سهام دانست عنوان کرد: ورود سرمایه‌گذاران جدید به چرخه معاملات سهام در ماه‌های گذشته سبب شده تا این بخش از فعالان بازار که نسبت به افراد با تجربه از تجربه و دانش کمتری برخوردار هستند، بی‌توجه به ماهیت فعالیت شرکت‌ها و عدم شناخت کافی از ماهیت فعالیت شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری کنند.

همین امر باعث جذب سرمایه‌های آنها به نمادهایی شده که با وجود نداشتن شرایط بنیادی مناسب به‌راحتی با افزایش قیمت رو به رو می‌شوند. در واقع جذب سرمایه‌هایی از این دست بوده که در ماه‌ها و هفته‌های اخیر شکاف بازده میان شاخص کل بورس و شاخص هم وزن را شدت بخشیده و باعث تفاوت فاحش بین نوسان‌های این دو شاخص شده است.

هلالات در مورد ارزندگی این نمادها و چشم‌انداز رشد قیمت سهم‌های کوچک بازار گفت: انتشار گزارش‌های سه ماهه یکی از مهم‌ترین عواملی است که روند آتی معاملات در نمادهای کم وزن و به سبب آن شاخص هموزن را مشخص می‌کند.

وی افزود: بازار سهام که در بلندمدت همواره نوسان‌های کوتاه‌مدت را تعدیل می‌کند، می‌تواند با انتشار گزارش‌های سه ماهه شرکت‌ها، ضمن ارزیابی ارزندگی نمادها، آنها را به عنوان سنگ محکی برای قیمت فعلی سهام در نظر بگیرد. در صورتی که واکنش سرمایه‌گذاران به گزارش‌ها منفی باشد، طبیعی است که بخشی از افزایش قیمت در ماه‌های گذشته به دلیل اطلاعات منتشر شده از سوی شرکت‌ها تعدیل خواهد شد. این امر می‌تواند در روزهای پیش رو خود را در قالب افت متناسب شاخص‌های کل و هموزن در هفته‌های آتی نشان دهد، چرا که باید به خاطر داشت که پس از اتمام مهلت گزارش‌های سه ماهه، گزارش‌های ماهانه شرکت‌ها نیز روی تارنمای کدال قرار می‌گیرد.

در این بین اگر سهامی را داشته باشیم که درماه‌های اخیر صرفا با فشار نقدینگی و افزایش تقاضا هیجانی رشد کرده باشد، با انتشار گزارشی مبنی بر ضعف عملکرد شرکت، با افت قیمت رو به رو می‌شود، بنابر این سهامداران و سرمایه‌گذاران در هفته‌های پیش رو می‌توانند مسیر داد و ستدهای خود را با توجه به این گزارش‌ها تعدیل کنند و در صورت ارزنده‌تر بودن سایر نمادها، ترکیب پرتفوی خود را تغییر دهند.

به همین دلیل دور از انتظار نخواهد بود تا با افت قیمت در نمادهای کم وزن در روزهای پیش رو به فرض کاهش قیمت در کلیت بازار، افت قیمت در شرکت‌های کوچک‌تر با شدت بیشتری صورت بگیرد و شاهد تعدیل شکاف شکل گرفته بین شاخص هموزن و شاخص کل

 بورس باشیم.

این کارشناس بازار سهام در پاسخ به سوالی مبنی بر امکان اصلاح شاخص بورس گفت: از آنجا که در ماه‌های گذشته برخی از شرکت‌ها عملکرد خوبی را از خود به نمایش نگذاشته‌اند، امکان کاهش قیمت در بعضی از نمادها وجود دارد که این در صورت وقوع این رویداد، افت اصلاحی شاخص نیز دور از انتظار نخواهد بود. با این حال این امر باعث نمی‌شود تا چشم‌انداز حرکت کلی قیمت‌ها تا پایان سال جاری کاهشی باشد.

این صاحب نظر در حوزه بازارهای مالی در ادامه مصاحبه به منظور بررسی تغییرات نرخ ارز و تاثیر آن بر عملکرد فلزی – معدنی‌ها افزود: چشم‌انداز عملکرد شرکت‌های گروه استخراج کانه‌های فلزی و فلزات اساسی از دو عامل نرخ ارز در بازار داخلی (نرخ ارز سامانه نیما) و نرخ فروش محصولات در بازارهای جهانی تاثیر می‌پذیرد. از آنجایی که انتظار می‌رود نرخ فروش محصولات این دو گروه به جز سنگ آهن روندی خنثی داشته باشد و در کل در طول سال جاری شاهد تغییرات چندانی در قیمت فروش شرکت‌های مربوطه نباشیم، بنابراین مهم‌ترین مساله در بررسی در آمد سال جاری این شرکت‌ها تفاوت قیمت دلار نیمایی با سال گذشته خواهد بود.

در حالی که این شرکت‌ها بطور متوسط دلار خود را با قیمت شش هزار تومان فروخته‌اند در سال 98 قیمت دلار در حدود دو برابر سال گذشته بوده است و در حال حاضر حدودا با قیمت 11 هزار و 500 تومان معامله شده است.

هلالات در پایان با توجه به کاهش قیمت ارز در روزهای جاری افزود که به نظر نمی‌رسد کاهش قیمت ارز در بلندمدت تاثیری جدی بر تسعیر ارز شرکت‌های بورسی بگذارد، چراکه افت بیش از حد قیمت دلار می‌تواند موجب تشویق تقاضا برای این ارز شود. بنابراین نمی‌توان انتظار داشت که در بلندمدت تداوم کاهش قیمت دلار به سمتی پیش برود که شاهد تثبیت قیمت دلار در نقطه‌ای پایین‌تر از نرخ‌های فعلی باشیم.

 

ارسال نظر