افزایش شفافیت و نقد‌شوندگی در دستور ‌کار

۱۳۹۷/۰۴/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۵۵۶۴
افزایش شفافیت و نقد‌شوندگی در دستور ‌کار

گروه بورس|

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار معتقد است که سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه دو هدف اصلی افزایش سطح شفافیت و نقد شوندگی بازار سرمایه را در دستور کار خود قرار داده است. به گفته حسن امیری، طی چندماه گذشته دستورالعمل تغییر در مکانیسم توقف و بازگشایی نمادها در بازار اجرا شده و این موضوع تحولات مهمی را برای ناشران و سهامداران به وجود آورده است. آمارها نشان می‌دهد که سازمان بورس و اوراق بهادار توانسته در این حوزه به موفقیت‌های نسبی مهم و ملموسی دست یابد. وی بیان کرد: در این مدت، برخی از اقدامات سازمان بورس به ارکان مختلف بازار تفویض شده است و در زمینه بازگشایی و توقف نمادها، نظارت بورس و فرابورس قابل تقدیر است. وی در ادامه و خطاب به ناشران بورسی بیان کرد: ناشران اگر تصور می‌کنند اطلاعات با ارزشی وجود دارند و در فرم‌ها درج نشده است، اطلاعات را به سازمان بورس منعکس کنند تا مورد بررسی قرار گیرد. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس ادامه داد: نهاد ناظر علاوه بر اقدامات انضباطی، سامانه پیامکی را برای درج اطلاعات ناشران طراحی کرده است که برای اعضای هیات‌مدیره و مسوولان شرکت‌ها اطلاعاتی را مبنی بر مهلت افشای اطلاعات ارسال می‌کند.

 رشد سرعت ارائه اطلاعات

وی افزود: این موضوع باعث شد تاخیر در افشای اطلاعات کاهش قابل‌توجهی داشته باشد. در این زمینه شاهد هستیم که از زمان راه‌اندازی این پیامک‌ها، تاخیر در ارائه اطلاعات بسیار کمتر شده است. امیری همچنین بیان کرد: سرعت ارائه اطلاعات در بازار سرمایه رشد داشته است، که باید از این بابت از ناشران تشکر ویژه شود. امروزه بطور میانگین ۲۰ نماد متوقف داریم که برخی آنها مربوط به توقف نماد به علت برگزاری مجامع است و فقط ۱۰ نماد هستند که به صورت بلندمدت متوقف شده‌اند. وی ادامه داد: نهاد ناظر هیچ تمایلی ندارد که نماد یک شرکت تحت احتیاط بازگشایی شود، از همین رو در مدت اخیر موضوع را مدنظر قرار دادیم که اطلاعات به‌طور کامل افشا شوند و نماد تحت احتیاط باز نشود. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار ادامه داد: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه در مسیر خدمات زیرساختی بازار سرمایه فعالیت‌های بسیاری داشته است. به‌دلیل اینکه دارایی‌های مردم در این شرکت نگهداری می‌شود اعتمادی که باید در این شرکت وجود داشته باشد با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.

 اقدامات اساسی در بازار سرمایه

حسن امیری با اشاره به سه اقدام مهم این شرکت به سامانه سجام اشاره کرد و گفت: پروژه سجام می‌تواند کمک بزرگی به نهاد ناظر برای شناسایی افراد بازار سرمایه باشد. وی افزود: یکی دیگر از مهم‌ترین اقدامات شرکت سمات مربوط به برگزاری مجامع الکترونیک است. اگر بتوانیم در این زمینه به اهداف مدنظر برسیم پیشرفت قابل ملاحظه‌یی در کاهش زمان‌بندی و برگزاری مجامع صورت می‌گیرد. عضو هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به لزوم توزیع سود یکپارچه سهام شرکت‌ها گفت: این موضوع، از دیگر اقدامات مهم سازمان بورس به‌شمار می‌رود که با همکاری سپرده‌گذاری مرکزی در حال نهایی شدن است. اگر سمات در این زمینه اعلام آمادگی کند و زیرساخت‌های لازم به وجود بیاید، ناشرین موظف می‌شوند فرآیند توزیع سود سهام خود را از طریق سمات انجام دهند. وی در بخش دیگری از اظهاراتش بیان کرد: آخرین اقدام سازمان بورس و اوراق بهادار در زمینه تحولات در قوانین مربوط به حاکمیت شرکتی است. طی یک ماه و نیم گذشته جلسات متعددی با حضور افراد از بخش‌های مختلف بازار برگزار شده است. امیری در ادامه خبر داد: دستورالعمل و پیش‌نویس اولیه، نهایی شده و فراخوان عمومی در سایت سازمان بورس نیز قرار داده شده است. معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس همچنین در زمینه اقدامات نهادناظر در خصوص کاهش زمان ثبت افزایش سرمایه گفت: در این راستا سامانه پیامکی راه‌اندازی شده که به مدیرعامل و مدیرمالی شرکت، به صورت پیامکی از روند پروسه افزایش سرمایه اطلاع داده می‌شود. این امر کمک می‌کند تا سرعت ارائه اطلاعات و درنهایت بهبود کلی فرآیند افزایش سرمایه را شاهد باشیم.

 گزارش تفسیری مدیریتی

از سویی دیگر، سعید محمد علیزاده مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار در این برنامه،

با اشاره به عارضه یابی تغییرات اعمال شده در بازار سرمایه این تحولات را در سه بخش اصلی گزارش تفسیری مدیریت، گزارش فعالیت ماهانه شرکت‌ها، افشای اطلاعات با اهمیت تشریح کرد. وی بیان کرد: عدم ارائه اطلاعات تحلیلی مناسب و کاستی در ارائه اطلاعات آینده‌نگر از جمله ایرادات گزارش تفسیری شرکت‌های بورسی به‌شمار می‌رود. مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس همچنین عنوان کرد: ضعف در برخی گزارش‌های منتشر شده طی مدت اخیر، انتقاداتی را از سوی سهامداران به همراه داشته است. در این زمینه با راهکارهای نوین نهاد ناظر تلاش داریم این انتقادات را به حداقل برسانیم. وی در ادامه بیان کرد: از آنجا که اطلاعات با اهمیت به هسته معاملات متصل است، کماکان امکان سیگنال‌دهی در بازار وجود دارد. از این رو ناشران باید در افشای دقیق این اطلاعات توجه لازم را داشته باشند تا دست برخی سوءاستفاده‌گران در بازار، کوتاه بماند. علیزاده در ادامه با طرح این سوال که گزارش تفسیری مدیریت چیست، گفت: این گزارش شرحی روایت گونه از دیدگاه ناشر است. این گزارش، تکرار اقلام صورت‌های مالی نیست بلکه مکمل آن به‌شمار می‌رود. وی افزود: گزارش تفسیری مدیریتی دربر گیرنده اطلاعات مالی و غیرمالی شرکت‌هاست. این گزارش عملکرد فعلی شرکت را با عملکرد آتی آن پیوند می‌دهد و باور‌های مدیریت شرکت را در قالب جملات آینده نگر بیان می‌کند. علیزاده در ادامه افزود: مهم‌ترین ضعف گزارش تفسیری بحث گزارش‌های آتی است. اطلاعاتی که در صورت‌های مالی مطرح نیست اما بر تصمیم سرمایه‌گذاران تاثیرگذار است. به بیان دیگر، ارائه اطلاعاتی درخصوص کیفیت و تنوع درآمدها و جزئیات نقدی که می‌تواند بسیار مهم باشد. وی در ادامه افزود:

در راستای رفع این ایرادات اقدامات مهمی صورت گرفته است. در این زمینه فایل‌هایی در اختیار ناشران قرار داده شده که این فایل‌ها به صورت سیستمی در آینده‌یی نه‌چندان دور اعمال خواهد شد.

 

ارسال نظر