صعود بورس پس از شوک

۱۳۹۷/۰۲/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۱۰۶۸
صعود بورس پس از شوک

با تزریق دلار به بازار و اجازه دادن به بازار برای تعیین این نرخ می‌توان شرایط مطلوبی را در بورس نظاره‌گر بود

گروه بورس| مسعود کریمی|

یک هفته دیگر پایان ضرب‌الاجل تصمیم ایالات متحده امریکا در مورد برنامه جامع اقدام مشترک است، این در حالی است که اتحادیه اروپا همچنان بر ضرورت ماندگاری در برجام تاکید دارد و در همین حین اخبار ضد و نقیض در این روز‌ها بیش از گذشته از کاخ سفید به گوش می‌رسد و هر روز به بهانه‌های جدید در سنای امریکا تحریم‌های تازه علیه ایران وضع می‌شود. به هر روی بازار سرمایه در بین سایر بازار‌های مالی ایران طی چند وقت اخیر بیشتر تحت تاثیر موضوعات و تبعات متفاوت از لغو تا ماندگاری برجام قرار گرفته است و به نوعی می‌توان اذعان داشت که بورس کشور این روز‌ها با ریزش‌های چشمگیر تحت تاثیر خروج احتمالی دونالد ترامپ از برجام قرار دارد که نتیجه این موضوع را می‌توان در شاخص کل بازار که نمایانگر وضعیت کلی صنایع و شرکت‌هاست و طی چند وقت اخیر تا رقم 93هزار واحد هم کاهش داشت، مشاهده کرد. به هر حال برخی کارشناسان بازار سهام بر این باورند که افت بورس تهران حداقل تا بیست و دوم اردیبهشت‌ماه ادامه‌دار خواهد بود و سرمایه‌گذاران تالار شیشه‌یی شاهد ریزش قیمت برخی سهم‌ها هستند. این در حالی است که با توجه به وضعیت مطلوب بنیادی صنایع و پتانسیل بالقوه افزایش قیمت اکثر سهم‌های بورسی 2 سناریو در بازار سهام تعریف خواهد شد که در سناریو نخست پس از موضوع‌گیری جدید امریکا در صورت لغو احتمالی برجام به‌طور قطع بازار بورس کشور به دلیل اینکه اخبار مربوط به این رویداد را از گذشته پیش‌خور‌ کرده است، پس از یک شوک کوتاه‌مدت به ادامه روند صعودی خود خواهد پرداخت. در این بین و در سناریو دوم می‌توان بر این نکته تاکید داشت که در صورت پایداری امریکا در برنامه جامع اقدام مشترک به‌طور قطع بازار سهام با یک افزایش هیجانی و پس از آن با چشم‌انداز بهتر به ثبت رکورد‌های جدید در کارنامه کاری خود می‌پردازد. بر این اساس تنها موضوعی که می‌تواند به ابهام این روز‌های بازار سرمایه و حتی آینده آن دامن بزند مسائلی پیرامون دلار خواهد بود، چرا که با تعیین نرخ رسمی 4200 تومانی و داد و ستد نرخ‌‌‌های بیش از این رقم در بازاری غیر رسمی، نرخ ارز تاثیر مستقیم و جبران‌ناپذیری در روند حرکتی قیمت سهام مورد معامله در بورس خواهد داشت. در این میان با تزریق دلار به رگ‌های بازار یا با خروج از قیمت‌گذاری دستوری و اجازه دادن به شرایط بازار برای تعیین این نرخ می‌توان شرایط مطلوبی را حداقل در بازار سرمایه نظاره‌گر بود.

 تعلیق ادامه‌دار

در همین رابطه سعید اسلامی‌بیدگلی دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری عنوان کرد: اگر فرضیه خروج امریکا از برجام هم اتفاق بیفتد، از آنجایی که بازار سرمایه پیش‌تر نسبت به این موضوع عکس‌العمل نشان داده است، فقط اثر روانی منفی کوتاه‌مدتی را در بازار سرمایه شاهد هستیم. به گزارش سنا، وی گفت: صنایع بزرگ بازار سرمایه همیشه درگیر ریسک‌های اصلی اقتصاد کشور می‌شوند. همچنین این صنایع زمانی هم که اقتصاد کشور در شرایط رشد است به عنوان پیشران‌های اقتصادی حرکت می‌کنند. سعید اسلامی‌بیدگلی با تاکید بر اینکه صنایع بزرگ همیشه نوسان‌های کمتری در بازار سرمایه دارند، افزود: صنایع بزرگ در بازارهای مالی همیشه نوسان‌های کمتری دارند. به همین دلیل در دنیا صندوق‌های بخشی سعی می‌کنند تا سهام صنایع بزرگ را در اختیار بگیرند. وی درباره عملکرد صنایع بزرگ بازار سرمایه تاکید کرد: سال گذشته در ایران به دلیل نوسانات تصمیم‌گیری دولت و اتفاق‌هایی که در حواشی اقتصاد ایران به ویژه حوزه ارز رخ داد، برخی از این صنایع دچار نوسان‌های جدی بودند.

وی معتقد است: سیاست‌گذاری‌ها باید به گونه‌یی باشد که صنایع بزرگ ریسک‌های کمتری را به سرمایه‌گذاران تحمیل کنند اما در مقابل از نگاه سرمایه‌گذاران برای ورود به صنایع بزرگ آنچه پراهمیت است، رعایت قواعد بنیادی است تا خرید و فروش‌های هیجانی نداشته باشند، زیرا این صنایع کمتر دستخوش نوسان‌های مقطعی هستند. دبیر کل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری در خاتمه تاکید کرد: به نظر من با توجه به مذاکرات انگلیس و فرانسه با امریکا، احتمالا امریکا از برجام خارج نمی‌شود و وضعیت تعلیق ادامه‌دار خواهد بود، بر همین اساس بازار سرمایه نیز پس از اصلاحی کوتاه‌مدت مجددا در مسیر اصلی خود قرار می‌گیرد.

 واکنش زود‌گذر

در سوی دیگر علیرضا آریا کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: صنایع و شرکت‌های بورسی تاثیر خاصی از اجرای برجام نپذیرفته‌اند که حالا با لغو آن نگران از دست رفتن این تاثیرات باشند، بنابراین در صورت خروج امریکا از برجام واکنش معامله‌گران به این اتفاق زودگذر و کوتاه‌مدت خواهد بود. به گزارش تسنیم، وی گفت: یکی از دلایل افت معاملات بازار سرمایه از ابتدای سال و همچین تردید ورود نقدینگی به بازار سهام موضوع ادامه اجرا یا توقف برجام است که در 22 اردیبهشت ماه جاری تکلیف آن مشخص می‌شود. این کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در مجموع بازار سهام بازار پرریسک و نوسانی است و ریسک‌های سیاسی نیز یکی از این موارد است که با تعیین استراتژی و به دور از هیجان‌زدگی، سهامداران می‌توانند از آن گذر کنند. وی گفت: علاوه بر این به‌طور قطع دولت نیز در قبال خروج امریکا از برجام راهکارهایی را مدنظر خواهد داشت تا بتوانیم از این موضوع گذر کنیم. این کارشناس بازار سرمایه افزود: البته با توجه به اظهارنظر و موضع‌گیری اروپایی‌ها در قبال برجام، احتمال عدم خروج امریکا از برجام دور از ذهن نیست و باید منتظر ماند و دید تا روزهای آینده چه سرنوشتی برای برجام رقم خواهد خورد.

 رصد سیاسی

افزون بر این بهزاد گلکار کارشناس بازار سرمایه با اشاره به تمدید یا عدم تمدید برجام بیان کرد: مسائل بین‌المللی در روند این روزهای بازار بی‌تاثیر نیست و سرمایه‌گذاران به دقت مسائل سیاسی را رصد کرده و در تصمیم‌گیری‌های خود دخیل می‌کنند. وی گفت: رشد قیمت دلار یا تک نرخی شدن آن به سود شرکت‌های پالایشگاهی در بازار سرمایه است. بهزاد گلکار در خصوص تاثیر نرخ ارز در بازار سرمایه عنوان داشت: بازار سرمایه و شرکت‌های آن به موضوع نوسانات نرخ ارز و همچنین ریسک سیاسی بین‌المللی عادت دارند و برای آنها موضوع جدید به شمار نمی‌رود. وی در این خصوص ادامه داد: شرکت‌های پالایشی تجربه‌یی متفاوت از سایر شرکت‌ها در خصوص نوسانات نرخ ارز دارند، صورت‌های مالی شرکت‌های صادرات محور با دلار آزاد تعدیل می‌شود و به نظرم حاشیه سود شرکت‌ها فرقی نمی‌کند. گلکار در خصوص شرکت‌های پالایشگاهی گفت: شرکت‌های پالایشی با دلار 4200 تومانی اوضاع خوبی خواهند داشت به این دلیل که قیمت محصولات پتروشیمی به نسبت قیمت فوب خلیج‌فارس سنجیده می‌شود و از این جهت حاشیه سود بیشتری نصیبشان می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه اذعان داشت: یکی از ریسک‌های کلی اقتصاد افزایش قیمت دلار است. این ریسک بر شرکت‌های بورسی نیز تاثیرات چشمگیری خواهد داشت. با این حال این نوسان قیمت دلار ممکن است بر فروش شرکت‌های صادرات محور تاثیر مثبت بر جای بگذارد اما باید توجه داشت که در سوی دیگر ممکن است به همان اندازه نیز روی تامین مواد اولیه شرکت‌ها اثر داشته باشد.

 

ارسال نظر