تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۱۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۹۴۶

 برای خرید سهام از اعتبار و وام استفاده نکنید: مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه درخصوص پیش‌بینی روند بازار سرمایه تا پایان سال گفت: بازار سرمایه در آستانه ورود به کانال 100هزار واحدی با مسائل اقتصادی بین‌المللی مواجه شده و برای تحلیل شرایط فعلی توجه به قیمت‌های جهانی ضروری است. مهدی طحانی، مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه عنوان کرد: بازار سرمایه کشور ما 40 صنعت را در خود جای داده و برای ورود هر سلیقه اقتصادی، صنعتی وجود دارد، بنابراین در هر شرایطی برای سرمایه‌گذاری مناسب است. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با بیان اینکه از 40 صنعت حاضر در بازار سرمایه کشور، چند صنعت در هر شرایط اقتصادی مناسب سرمایه‌گذاری است، گفت: بازار سرمایه در سطوح فعلی شاخص و در محدوده‌های 97 تا 98 هزار واحد با نقاط عطفی در ایران و جهان روبه‌رو است. طحانی، با اشاره به بازارهای جهانی گفت: شاخص داوجونز از سال 2008 تا امروز بدون اصلاح در مسیر صعودی قرار داشت به همین دلیل احتمال اصلاح آن وجود دارد. وی با اشاره به اینکه اصلاح بازار‌های جهانی ممکن است به تعدیل قیمت‌های جهانی منجر شود، گفت: همان‌طور که شاهد هستیم در دو هفته اخیر نفت نزدیک به 10درصد کاهش داشته و ممکن است چنین کاهشی در سایر حوزه‌ها نیز رخ دهد. به گزارش سنا، طحانی با اشاره به اینکه در 6 الی 7ماهه اخیر رشد قیمت کالاهای جهانی یکی از عوامل اصلی رشد قیمت سهام در بازار سرمایه کشور ما بود، گفت: در حال حاظر نمی‌توان درباره قیمت‌های جهانی تحلیل قطعی داشت و باید در انتظار بازگشت آرامش به بازار‌های جهانی بود. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه به نرخ برابری دلار و ریال در بازار داخل اشاره کرد و گفت: این نرخ در حال حاضر در محدوده‌های 4800 تا 4900 تومان است که هیچ‌کس انتظار چنین رشد قیمتی را در این بازه زمانی کوتاه نداشت. از سوی دیگر فاصله قیمتی قابل‌توجهی بین دلار اتاق مبادلات و دلار آزاد به‌وجود آمده و این گپ قیمتی حدود 1000 تا 1100 تومان است. طحانی ادامه داد: در چنین شرایطی سهام شرکت‌های صادرات‌محور مانند گروه پتروشیمی، فلزی و پالایشی می‌توانند مورد توجه بازار باشند و در کل سهامی که با دلار در ارتباط هستند با رشد همراه می‌شوند. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه به سرمایه‌گذاران توصیه کرد: به هیچ عنوان در فضای تلاطم اقتصادی برای خرید سهام از اعتبار و وام استفاده نکنند تا درگیر پرداخت نرخ سود نشوند.

 نوسان بورس متعادل می‌شود: یک کارشناس بازار سرمایه اعلام کرد: رشد نرخ ارز این روزها بیشترین تاثیر را در شکل‌گیری نوسان بورس رقم زده و در آینده‌یی نزدیک بازار سهام متعادل می‌شود. منصور کریمی با اشاره به نوسان شاخص بورس در ارتفاع ۹۸هزار واحد گفت: رشد شاخص بورس از هفته‌های پایانی پاییز امسال شروع شده که در این زمینه عواملی چون افزایش قیمت جهانی نفت، رشد دلار و بهبود شرایط جهانی کالاها بیشترین سهم را داشته است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: بر این اساس باتوجه به تعادل قیمت جهانی کالاها و نفت از یک سو و نیز تصمیم سهامداران بر فروش سهام خود برای شناسایی سود، این روزها شاهد نوسان شاخص بورس در ارتفاع ۹۸هزار واحد هستیم. به گزارش ایبنا، وی ادامه داد: از سوی دیگر به صورت سنتی در ماه‌های بهمن و اسفند سهامداران و شرکت‌های بزرگ اقدام به عرضه سهام برای تامین هزینه‌های خود می‌کنند که این موضوع نیز بر کلیت بازار سهام اثرگذار است. این کارشناس بورس افزود: علاوه بر این یکی از دلایل احتیاط معامله‌گران در بازار سهام، موضوعات مربوط به «برجام» تداوم یا قطع اجرای آن است که این اتفاق باعث شده تا سهامداران در تالار شیشه‌یی با ریسک پایین اقدام به دادوستد سهام و سرمایه‌گذاری کنند. وی همچنین با اشاره به اینکه در چند ماه گذشته شاهد نوسان چشمگیری در بازار ارز هستیم اذعان داشت: این موضوع نیز باعث شده تا بخشی از نقدینگی به سمت بازار ارز برود که این موضوع نیز اثر خود را بر کلیت بازار سرمایه گذاشته است. همچنین این کارشناس بازار سرمایه درخصوص وضعیت معاملات در هفته‌های پیش‌رو اظهار داشت: در مجموع باتوجه به اینکه چشم‌انداز مثبتی درخصوص گزارش‌های منتشر شده شرکت‌ها وجود دارد، به نظر می‌رسد نوسان این روزهای شاخص بورس در محدوده ۹۸ هزار واحدی موقتی باشد و در هفته‌های پیش رو شاخص بورس به محدوده‌های تازه‌تری وارد شود.

 اثر دوگانه افزایش نرخ ارز: افزایش نرخ ارز همگام با افزایش نرخ تورم همواره برای بازار سرمایه رهاوردهای مثبت داشته است. اگر مدیریت نرخ ارز در بازار به نحو صحیحی صورت گیرد، می‌توان اثرات مثبت آن را در اقتصاد و بازار سرمایه به خوبی مشاهده کرد. عظیم ثابت مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن، با بیان مطالب فوق بیان کرد: افزایش نرخ ارز یا هر مولفه اقتصادی دیگر می‌تواند اثر دوگانه در روند بازارهای کشور داشته باشد. وی در ادامه بیان کرد: موضوعی که طی یک سال اخیر باید مدنظر قرار می‌گرفت، مدیریت بازارهای موازی بود، بازارهایی که همواره اثر متقابل بر یکدیگر دارند. ثابت در توضیح مدیریت بازارهای موازی بیان کرد: در زمان کاهش نرخ سود بانکی موضوعی که کمتر به آن توجه شد بازار هدف منابع بانکی بود. در همین دوره بخشی از منابع خارج شده از بانک‌ها، به سمت بازار ارز و سکه سرازیر شد و نوسان بازار ارز را شدت بخشید. مدیر عملیات بازارگردانی تامین سرمایه تمدن درخصوص افزایش نرخ ارز و اثر آن بر بازار سرمایه نیز این‌چنین گفت: بازار سرمایه و شرکت‌های بورسی از رشد‌های اخیر نرخ ارز تاثیرات متفاوت گرفته‌اند، اما مهم‌ترین تحول بورس تهران از این بخش مربوط به صنایع کالامحور و صادرات‌محور است. ثابت در ادامه گفت: صنایعی مانند محصولات شیمیایی و فرآورده‌های نفتی علاوه بر اینکه افزایش قیمت جهانی نفت را طی این مدت تجربه کرده‌اند، از افزایش نرخ ارز درخصوص صادرات فرآورده‌های خود نیز سود کرده‌اند. عظیم ثابت در ادامه با انتقاد از مدیریت صورت گرفته در بازار ارز کشور گفت: در حقیقت کاهش ارزش پول ملی موضوع شیرینی برای اقتصاد کشور نیست، اگر در مقاطع گذشته همزمان با افزایش نرخ تورم اجازه افزایش نرخ ارز در بازار نیز داده می‌شد و سیاست‌های ارزی به بهترین حالت ممکن اجرا می‌شد، شاید این روزها شاهد نوسان افسارگسیخته این‌چنین نبودیم. ثابت بیان کرد: اگر افزایش نرخ ارز ادامه‌دار باشد (باتوجه به نزدیکی به روزهای پایانی سال این احتمال وجود دارد) ما شاهد افزایش نرخ تورم از رقم فعلی نیز خواهیم بود. دو مولفه‌یی که رشد آنها می‌تواند به‌نفع بازار سرمایه هم باشد.

 

ارسال نظر