بورس تهران در آستانه 99000 واحد

۱۳۹۶/۱۰/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۵۱۸۵

گروه بورس|

 بورس و اوراق بهادار در معاملات دیروز با افزایش 326واحدی توانست رقم 98هزارو 932 واحد را به خود اختصاص دهد. از همین‌رو شاخص کل در آستانه کانال 99هزار واحدی قرار گرفت. بر این اساس در روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از یک‌میلیارد و 205میلیون برگه سهم، حق تقدم و سایر دارایی‌های مالی را دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بالغ بر 3هزار و 163میلیارد ریال بود و در 64 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. گفتنی است در روز گذشته تمام شاخص‌های بورس صعودی بودند. همچنین شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 257 و 560 واحد صعودی شدند. افزون بر این نمادهای تاپیکو، فولاد مبارکه، ایران خودرو، گل‌گهر، سرمایه‌گذاری صنایع شیمیایی ایران و سرمایه‌گذاری غدیر بیشترین تاثیر مثبت را بر رشد شاخص ثبت کردند. در مقابل نماد پتروشیمی فجر بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص داشت. علاوه بر این، گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی و خودرو نیز با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتند. بر اساس این گزارش، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای بورس و اوراق بهادار تهران، پتروشیمی کرمانشاه، صنعتی بهشهر، گروه صنعتی بوتان، نورد و قطعات فولادی، شیشه و گاز و مارگارین بود. در مقابل نمادهای داروسازی فارابی، سیمان اصفهان، پگاه آذربایجان‌غربی، قند ثابت خراسان، گرانیت بهسرام، سیمان تهران و چدن‌سازان با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. گفتنی است که سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید سهام پتروشیمی کرمانشاه، واحدهای صندوق پارند پایدار سپهر، اوراق مشارکت لیزینگ رایان سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران، سهام داروسازی اسوه و اوراق صکوک سایپا بیشترین تقاضا را ثبت کردند. همچنین در مقابل نمادهای کنتورسازی، داروسازی زهراوی، اوراق مشارکت شهرداری سبزوار، اوراق صکوک سایپا، اوراق مشارکت شهرداری مشهد و اوراق مشارکت شهرداری تهران بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش را داشتند.

 اتمام پذیره‌نویسی 10میلیون ورقه اوراق مشارکت

در سویی دیگر پذیره‌نویسی 10میلیون ورقه اوراق مشارکت دولت که با هدف تامین مالی طرح برقی کردن قطار تهران-مشهد از روز سه‌شنبه 26 دی‌ماه به مدت سه روز کاری در فرابورس ایران آغاز شده بود، با استقبال سرمایه‌گذاران در دومین روز از مهلت تعیین شده به پایان رسید. بر این اساس در نخستین روز از این مهلت سه‌روزه نیز در پی استقبال چشمگیر سرمایه‌گذاران تعداد 8میلیون و 552هزار ورقه «اشاد» با قیمت هر ورقه یک‌میلیون ریال پذیره‌نویسی شد و امروز مابقی آن یعنی یک‌هزار و 448میلیون ورقه به فروش رفت. مدت اعتبار اوراق مشارکت دولت، 48 ماهه بوده و نرخ آن 17درصد سالانه تا سررسید است که هر 6 ماه یک‌بار به حساب دارندگان آن واریز خواهد شد.

 افزون بر این، شاخص کل فرابورس ایران با حدود نیم واحد رشد و با سبزپوشی در پله 1093واحدی قرار گرفت تا به استقبال آخرین روز کاری دی‌ماه برود. با نگاهی به دادوستدهای صورت‌گرفته در روز گذشته نیز مشاهده می‌کنیم که معامله‌گران نزدیک به 555 میلیون ورقه را به ارزش افزون بر 3هزار و 340میلیارد ریال دست به دست کرده‌اند. در این میان بیش از 326میلیون سهم به ارزش بالغ بر 721میلیارد ریال در بازارهای اول و دوم نقل‌وانتقال یافت که نمادهای «ذوب» و «سمگا» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی این بازارها را به خود اختصاص دادند. بخش دیگری از مبادلات سهام در سه تابلو معاملاتی بازار پایه رقم خورد که به دادوستد نزدیک به 215میلیون سهم به ارزش 306 میلیارد ریال در مجموع این تابلوها منجر شد. بازار اوراق با درآمد ثابت نیز میزبان جابه‌جایی بیش از 2میلیون سهم بود که ارزش بالغ بر 2هزار و 187 میلیارد ریالی را رقم زد. در نهایت معامله‌گران اوراق تسهیلات مسکن افزون بر 67هزار ورقه تسه به ارزش بیش از 49میلیارد ریال را در آخرین روز کاری هفته خریدوفروش کردند.

 

 

ارسال نظر