مروری بر آمار معاملات دیروز

۱۳۹۶/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۴۵۱۸

گروه بورس|

در بازار روز دوشنبه همه هفت شاخص بورس صعودی بودند. شاخص کل 98 واحد بالا رفت و به رقم 96هزار و 332 واحد رسید. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 29 و 420 واحد رشد کردند. همچنین در روز گذشته سرمایه‌گذاران بورسی بیش از 801 میلیون برگه سهم، حق‌تقدم و سایر دارایی‌های مالی را در بازار دست به دست کردند که ارزش این مبادلات بیش از 2 هزار و 267 میلیارد ریال بود و در 54 هزار نوبت معاملاتی انجام شد. افزون براین، در بازار روزی که گذشت همه هفت شاخص بورس صعودی بودند. شاخص‌های بازار اول و دوم نیز به ترتیب 29 و 420 واحد رشد کردند. بر اساس این گزارش، نمادهای بانک ملت، ملی مس، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، مپنا، به پرداخت ملت و پتروشیمی شازند بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص ثبت کردند.

 این در حالی بود که نماد گسترش نفت و گاز پارسیان بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص ثبت کرد. در سویی دیگر، روز گذشته گروه‌های فلزات اساسی، شیمیایی‌ها و کانه فلزی با بیشترین حجم و ارزش معاملات در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفتتند. همچنین، صدرنشینی بازار نیز با بیشترین رشد قیمت متعلق به نمادهای فرآورده‌های نسوز آذر، لنت ترمز ایران، ایران ارقام، کاشی و سرامیک سینا، داده‌پردازی ایران، سرما آفرین و معادن بافق بود. به گزارش سنا، در مقابل نمادهای سبحان دارو، قند لرستان، صنایع جوشکاب یزد، آبادگران ایران، کشاورزی و دامپروری مگسال، لیزینگ رایان سایپا و فروسیلیس ایران با بیشترین کاهش قیمت در انتهای جدول معاملات نشستند. افزون بر این، سرمایه‌گذاران بورسی برای خرید اوراق مشارکت رایان سایپا، اوراق مشارکت شهرداری تهران، اوراق صکوک سایپا و اوراق مشارکت شهرداری تهران با بیشترین تقاضا و طولانی‌ترین صف‌های خرید مواجه شدند. در مقابل گروهی از سرمایه‌گذاران بری خروج از اوراق صکوک سایپا، اوراق صکوک ساخت توسعه ملی، اوراق مشارکت شهرداری مشهد، اوراق مشارکت شهرداری تهران، سهام سیمان اصفهان و اوراق صکوک سایپا بیشترین عرضه‌ها و سنگین‌ترین صف‌های فروش را ثبت کردند. در پایان معاملات فولاد خوزستان با معامله بلوکی

144 میلیون سهمی به ارزش 676 میلیارد ریال بیشترین حجم و ارزش معاملات را ثبت کرد.

  افزایش آیفکس

در سویی دیگر، روز دوشنبه شاخص کل فرابورس ایران با رشد 7 واحدی در پله 1075 واحدی ایستاد که حدود نیمی از رشد آیفکس در روز گذشته، تحت تاثیر معاملات مثبت در نمادهای «میدکو» و «هرمز» بود. همچنین، نگاهی به آمار معاملات روز میانی این هفته نشان می‌دهد که معامله‌گران بیش از 446 میلیون ورقه بهادار را در 44 هزار و 499 نوبت مبادلاتی دست به دست کرده‌اند که از این طریق ارزش بالغ‌بر 2 هزار و 177 میلیارد ریالی را در بازارهای نه‌گانه فرابورس به ثبت رساندند. در این میان بازارهای اول و دوم میزبان جابه‌جایی بالغ بر 124 میلیون سهم به ارزش افزون بر 235 میلیارد ریال بودند. همچنین مبادلات صورت‌گرفته در تابلوهای معاملاتی «پایه الف» و «پایه ب» در روز جاری جمعا به نقل‌وانتقال بیش از 312 میلیون سهم به ارزش بیش از

272 میلیارد ریال انجامید. در تابلو «پایه ج» نیز افزون بر 25 میلیون ورقه به ارزش بیش از 24 میلیارد ریال دست به دست شد. از سوی دیگر دادوستدکنندگان اوراق تسهیلات مسکن بیش از 78 هزار ورقه را به ارزش بیش از 58 میلیارد ریال خریدوفروش کردند. بر این اساس، در بازار اوراق با درآمد ثابت بیش از یک و نیم میلیون ورقه به ارزش نزدیک به یک هزار و 542 میلیارد ریال مورد مبادله قرار گرفت که اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا602» بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به خود اختصاص دادند.

براساس این گزارش، چهارشنبه بیستم‌ دی‌ماه شاهد عرضه 19 میلیون ورقه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا604» در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس خواهیم بود. اسناد خزانه اسلامی با نماد اخزا604 که در بیستم مهر‌ماه امسال توسط وزارت امور اقتصادی و دارایی منتشر شده، دارای مدت 25 ماهه است و بدین‌ترتیب در آبان‌ماه 1398 سررسید می‌شود. هفته گذشته نیز شاهد عرضه اسناد خزانه اسلامی در نماد «اخزا603» که در 10 مهرماه سال 97 سررسید می‌شود، بودیم که هر ورقه آن 895 هزار ریال قیمت خورد. از سوی دیگر اوراق مرابحه شرکت کرمان موتور برای تامین سرمایه در گردش پس از پذیره‌نویسی در نماد معاملاتی «کرمان 98»، به دلیل آغاز معاملات ثانویه، از روز دوشنبه در بازار ابزارهای نوین مالی فرابورس ایران گشایش یافت.

 

ارسال نظر