تحلیلگران چه می‌گویند

۱۳۹۶/۰۸/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۰۳۹۱

عرضه اولیه ۲شرکت پتروشیمی به زودی: معاون سرمایه‌گذاری یک هلدینگ فعال در بازار معتقد است: با ورود شرکت‌های صندوق فرهنگیان به بورس علاوه بر شفافیت و تامین مالی، نقدشوندگی دارایی‌ها افزایش می‌یابد که این موضوع باعث استفاده بهینه در سرمایه‌گذاری بیشتر می‌شود. سید احمد عظیمی گفت: در طول چند سال گذشته که در تدارک برنامه وسیعی برای توسعه پروژه‌های پتروفرهنگ بودیم به این نتیجه رسیدیم که وارد بورس شویم، چرا که با ورود به بازار سرمایه ضمانت‌های بانکی و نقدینگی از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون سرمایه‌گذاری و توسعه هلدینگ پتروفرهنگ ادامه داد: زمانی که برای کیمیای پارس خاورمیانه اعتبارات اسنادی گشایش شد، اکثر سهام صندوق را به ضمانت گذاشتیم. این در حالی است که شرکت سرمایه‌گذاری فرهنگیان هر حرکتی که بخواهد، انجام دهد تمام سهام آن درگیر است در صورتی که اگر پتروفرهنگ وارد بورس شده بود، می‌شد که مقداری از سهام را درگیر بازگشایی اعتبارات اسنادی کرد اما چون سهام آزاد نداشتیم مجبور به استفاده از آنها شدیم.  وی با بیان اینکه به زودی پتروشیمی مروارید وارد بورس و پتروفرهنگ وارد فرابورس می‌شود، گفت: احتمالا 10 الی 20درصد پتروشیمی مروارید قابل ارائه در بورس و حدود 5 درصد از پتروفرهنگ عرضه خواهد شد.

مدیرعامل پتروفرهنگ با اشاره به مزایای ورود شرکت‌ها به بورس گفت: اگر شرکتی به بورس نرود تخمین زدن مقدار دارایی‌های آن سخت است و نمی‌شود به درستی برآورد کرد. از اهداف صندوق ذخیره فرهنگیان برای ورود به بورس این است که هر فرهنگی بداند اموالش در بورس چقدر است، در نتیجه شایعات اصلا نمی‌تواند، تاثیر بگذارد.

عظیمی خاطرنشان کرد: وقتی شرکتی به بورس می‌رود حتما آن شرکت سودآور بوده و معلم‌ها می‌دانند اموالشان امن است. اگر چنین اتفاقی رخ دهد، خودشان هم در صندوق سرمایه‌گذاری خواهند کرد و این شایعاتی که درباره صندوق طی سال‌های گذشته شکل گرفت، شفاف‌سازی شده و دیگر نمی‌توانند بی‌دلیل سیاه‌نمایی کنند.

به گفته وی سال گذشته پتروشیمی مروارید حدودا 450میلیارد تومان سود داده و امسال امید است به سود بیشتری دست پیدا کند.

وی تاکید کرد: با ورود به بورس به راحتی می‌توانیم به نقدینگی و ضمانت دست پیدا کنیم که این موضوعات برای ما خیلی مهم است. در صورت ورود به بورس می‌توانیم در مقابل سرمایه‌گذاران خارجی بگوییم که هم ساورین گارانتی داریم و هم Corporate Guarantee که این گارانتی‌ها از حیاتی‌ترین ضمانتنامه‌هاست.  عظیمی ادامه داد: گاهی دولت به دلیل محدودیتی که دارد، ساورین گارانتی نمی‌دهد و باید از گارانتی اعتباری شرکتی استفاده کنیم که اگر شرکت بورسی باشد، سرمایه‌گذار خارجی قیمت روز سهام را در نظر می‌گیرد و به نقدینگی سهام توجه می‌کند و راحت اعتبارسنجی می‌کند. در نتیجه انگیزه ما از ورود به بورس Corporate Guarantee گارانتی، نقدینگی و ضمانت ال‌سی‌هاست.  عظیمی تصریح کرد: وقتی معلمی بازنشسته می‌شود سرمایه‌یی که در اینجا اندوخته به علاوه سهم دولت و سودی که برایش به وجود آمده را دریافت کند، در حالت عادی محاسبه دقیق این دارایی‌ها غیرممکن است ولی اگر بورسی باشیم همه‌چیز شفاف است، چرا که ارزش کنونی صندوق محاسبه می‌شود و می‌توان بر اساس آن سهام آن معلم را محاسبه و به او اختصاص داد و در نتیجه هیچ حقی از کسی ضایع نمی‌شود.  به گفته وی کشورهای مختلف سال‌هاست به این نتیجه رسیدند که تمام درآمد کارمند‌ها را از طریق حقوق تامین نکنند ما نیز در حال حاضر به این نتیجه رسیده‌ایم که درآمد‌های فرهنگیان‌مان فقط از طریق حقوق ماهانه نباشد بلکه از طریق سرمایه‌گذاری‌هایی آن درآمد‌ها را افزایش دهیم آنها خود می‌توانند در این سرمایه‌گذاری‌ها دخیل باشند.  عظیمی توضیح داد: اقتصاد کشور وقتی جان می‌گیرد و شکوفا می‌شود که پتروشیمی و وزارت صنایع در توسعه صنایع پایین‌دستی تلاش چندبرابری داشته باشند زیرا اگر اشتغال در صنایع پایین‌دستی ایجاد شود، تولید ناخالص ملی و اشتغال را افزایش خواهد داد.  عظیمی یادآور شد: در جمع اگر بخواهیم، حساب کنیم گران شدن ارز به ضرر توسعه صنایع پایین‌دستی در کشور است ولی برای پتروشیمی‌های در حال تولید که صادرات دارند به صورت مقطعی سودآور خواهد بود.  وی در پاسخ به اینکه عمده صادرات این هلدینگ به کدام کشورهاست، گفت: چین در رده اول است بعد هند و کره و اروپا خیلی کم، اینکه چرا ایران خام‌فروشی پتروشیمی می‌کند، به علت توسعه‌نیافتگی در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی است که نیاز به یک اراده ملی و حرکت جهشی مخصوصا در وزارت صنعت و معدن دارد.

بهترین تراز برای سنجیدن سوددهی: منصور یزدی‌زاده مدیرعامل شرکت فولاد ایران گفت: بورس ملاک خوبی برای بررسی میزان سود کارخانه‌های سنگ آهن است. مدیرعامل شرکت فولاد ایران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان اظهار کرد: طی سال‌های اخیر با وجود تغییرات زیادی که در قیمت جهانی سنگ آهن رخ داد، تلاش کردیم قیمت این ماده اولیه کارخانه‌های فولاد در داخل ثابت بماند. وی در ادامه افزود: این عدم تغییر مطابق با قیمت‌های جهانی در بیشتر مواقع به نفع تولیدکنندگان سنگ آهن بوده و معمولا زمانی صاحبان معادن سنگ آهن شروع به اعتراض می‌کنند که این موضوع به ضرر آنها باشد و قیمت‌های جهانی بالاتر از قیمت‌های داخلی رشد کند. یزدی‌زاده تصریح کرد: پارامترهای زیادی در تعیین قیمت سنگ آهن در داخل مهم است، اما از آنجایی که معادن سنگ آهن ما آن‌طور که باید توسعه نیافته‌اند، هنوز هم نمی‌توانند عیار و کیفیت مورد درخواست کارخانه‌های فولادسازی را تامین کنند. وی با انتقاد از رویکرد برخی مدیران سنگ آهن تاکید کرد: بورس ملاک خوبی برای بررسی میزان سود کارخانه‌های سنگ آهن است و زمانی که صورت‌های مالی این کارخانه‌ها را بررسی می‌کنیم، مشاهده می‌کنیم که با وجود عدم توسعه‌یافتگی مناسب و تنها به دلیل پایین بودن حقوق دولتی و بهره مالکانه، سنگ آهنی‌ها سودهای زیادی می‌برند و این عادلانه نیست که از کارخانه‌های فولاد به دلیل خرید با قیمت پایین شکایت کنند.

هزینه ۴هزار میلیارد تومانی پرداخت سود سهام عدالت: رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه مجلس با پرداخت سود نقدی سهام عدالت مخالف است، گفت: این طرح به نفع دولت و مردم نیست. محمدرضا پورابراهیمی گفت: مقرر شده بود که 40درصد از سهام 60 بنگاه بزرگ اقتصادی کشور به مردم منتقل شود و در طول یک بازه زمانی 10ساله از محل سود این شرکت‌ها، ارزش هر سهم یک میلیون تومانی مستهلک و در پایان مالکیت‌شان به مردم منتقل شود، البته در خصوص دو دهک اول یعنی افراد تحت پوشش کمیته امداد و سازمان بهزیستی، 50درصد تخفیف هم در نظر گرفته شده بود. به گزارش صدا و سیما، وی گفت: آزاد‌سازی سهام یکی از اصلی‌ترین دلایل اجرای طرح سهام عدالت بود که امروز با تصمیمات اخیر دولت به نظر می‌رسد هیچ برنامه خاصی برای انتقال مالکیت به مردم وجود ندارد. اخیرا مجلس نامه‌یی را با امضای مشترک روسای کمیسیون اقتصادی و کمیسیون برنامه و بودجه به آقای رییس‌جمهور تسلیم کرده و در آن به این موضوع اشاره کرده که سهام عدالت از اهداف اصلی خود بسیار فاصله گرفته است.  رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: مردم امروز تکه کاغذ بی‌ارزشی را به نام سهام عدالت در دست دارند که نه حق تصمیم‌گیری برای فروش آن را دارند و نه حتی تصمیم‌گیری در مجمع شرکت‌هایی که قرار است سودش را دریافت کنند. در این بین دولت هم تصمیم گرفته مانده مستهلک نشده ارزش سهام را از خود مردم دریافت کند.

 

ارسال نظر