نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۸/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۹۷۵۴

صدور 240هزار کد حقیقی و حقوقی: معاون عملیات شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه از رسیدن تعداد کدهای سهامداران به 9 میلیون و 600هزار کد خبر داد. فریبا اخوان گفت: در 7 ماهه سال 96 تعداد 231هزار کد حقیقی و بیش از 9هزار کد حقوقی در بازار سرمایه صادر شده، به‌طوری که تعداد کدهای بازار سرمایه به رقم 9 میلیون و 598 هزار کد رسیده است. وی افزود: تنها در طول سه ماه گذشته بیش از 133هزار کد جدید در بازار سرمایه ایجاد شده است. معاون عملیات سمات در پاسخ به این سوال که چند درصد کدهای جدید وارد عرضه‌های اولیه شده است، گفت: از اول مرداد امسال، 8عرضه اولیه در بورس یا فرابورس داشته‌ایم که آخرین مورد آن هم شرکت فولاد کاوه جنوب کیش بوده است؛ ضمن اینکه تنها 15درصد از کدهای جدید در عرضه اولیه کاوه حضور داشته‌اند. به گفته این مقام مسوول در کل 151هزار کد در این عرضه اولیه مشارکت داشتند. اخوان به سنا گفت: نکته مهم این است که برخلاف برخی شایعات، 26 هزار و 256 کد جدید در این عرضه اولیه موفق به خرید سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کیش شدند و حضور گسترده کدهای جدید در این عرضه اولیه صحت ندارد.

رویه بازگشایی نماد‌ها طبق دستورالعمل‌های قبلی: مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس گفت: هر چند دستورالعمل توقف و بازگشایی نمادها به بورس‌ها ابلاغ شده اما تا زمان اعلام، مفاد دستورالعمل و رویه قبلی اعمال می‌شود. سعید محمدعلیزاده در پاسخ به این سوال که آیا توقف و بازگشایی نماد شرکت‌های بورسی و فرابورسی که این روزها به دلیل انتشار گزارش عملکرد 6ماهه شدت یافته، طبق دستورالعمل جدید خواهد بود یا خیر؟ توضیح داد: خیر، اصلاحات صورت گرفته روی دستورالعمل‌های پذیرش، افشا و معاملات بورس و فرابورس چند روز پیش به بورس تهران و فرابورس ابلاغ شد، اما زمان اجرایی شدن آن متعاقبا به بورس‌ها اعلام خواهد است. به گزارش بورس‌پرس، وی ادامه داد: بنابراین تا زمانی که تاریخ لازم‌الاجرا شدن دستورالعمل‌های اصلاح شده اعلام نشود، رویه توقف و بازگشایی نمادها طبق دستورالعمل‌های قبلی خواهد بود. علیزاده در مورد وضعیت نمادهایی که از گذشته بسته مانده‌اند و مشمول دستورالعمل‌های اصلاح شده نخواهند شد هم توضیح داد: در این مورد قرار است، هیات‌مدیره سازمان بورس با توجه به شرایط هر یک از شرکت‌ها، تصمیماتی اتخاذ کند که بعد از نهایی شدن اعلام می‌شود.

26درصد از کل معاملات در اختیار 5 کارگزار: آمار معاملات 7 ماهه 96 نشان می‌دهد، سهم معاملات برخط از معاملات نرمال بیش از 28درصد بوده است. بر این اساس با توجه به اطلاعات منتشره اداره آمار و اطلاعات بازار در 7ماهه اول سال 1396 از 105 کارگزار فعال در بورس، 103کارگزار در معاملات آنلاین فعال بوده‌اند. بر اساس این گزارش، 55 / 38 درصد از کل معاملات الکترونیکی در 5کارگزاری انجام شده است که به ترتیب کارگزاری‌های مفید با 66 / 20 درصد، آگاه با 96 / 5 درصد، فارابی با 09 / 5 درصد، مبین سرمایه با 64 / 3 درصد و بانک کشاورزی با 20 / 3 درصد رتبه‌های اول تا پنجم را به نام خود ثبت کردند. همچنین از کل معاملات، بیش از 135هزار میلیارد ریال خرید و فروش الکترونیکی بوده است که حدود 25 / 20 درصد کل خرید و فروش است. افزون بر این، ارزش کل خرید و فروش 105 کارگزار فعال بورس تهران در

7 ماهه اول سال96، بیش از 669 هزار میلیارد ریال بوده است. براین اساس ارزش خرید و فروش خرد و بلوک معادل 9 / 70 درصد کل معاملات بوده است. همچنین ارزش خرید و فروش عمده 12درصد از معاملات و ارزش کل سایر ابزارهای نوین مالی 17درصد از کل معاملات را به خود اختصاص داده است.

 

ارسال نظر