نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۹۵۴

اصلاح پرتفوی سرمایه‌گذاران: علی مرتضوی کارشناس شرکت بین‌المللی الپری درخصوص روند معاملات بازار سهام و ریسک‌های این روزهای بازار گفت: افت چند روز گذشته بازار اصلا نگران‌کننده نبوده است، شاخص در طول تابستان از زیر 80هزار به 85هزار واحد رسید و با شروع مهر ماه هم این روند را تا 85هزار و 500 واحد ادامه داد. به‌همین دلیل اصلاح حدود 1000 واحدی روزهای اخیر چندان غیرطبیعی نیست. وی درخصوص دلایل کلی افت بازار در روزهای گذشته بیان کرد: توقف روند صعودی بازارهای جهانی فلزات اساسی و پس از آن تعطیلات سال نوی چینی که منجر به سایه انداختن نوعی احتیاط بر بازارهای بین‌المللی شد. همچنین رشد بازار در تابستان برخلاف روزهای آغاز سال ناشی از رشد شرکت‌های بزرگ و عمدتا فلزی معدنی بود که با کمرنگ شدن محرک‌های بین‌المللی وارد فاز استراحت و اصلاح شدند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به نزدیک شدن به فصل ارائه گزارش‌های 6ماهه و توجه بازار به عملکرد شرکت‌ها، گفت: ارائه گزارش‌های 6ماهه زمان مناسبی برای اصلاح پرتفوها توسط سرمایه‌گذاران به‌شمار می‌رود. وی توصیه کرد: زمان نزدیک به ارائه گزارش‌های 6ماهه که می‌تواند با تعدیل شرکت‌های خوب بازار همراه باشد، زمان مناسبی برای اصلاح پرتفوی است. بررسی بنیادی شرکت‌ها و اضافه کردن سهم‌هایی که چشم‌انداز روبه رشدی دارند و قابلیت افزایش سودآوری‌شان نسبت به سایر شرکت‌ها مشهود‌تر است، بهترین کاری است که می‌تواند سرمایه‌گذاران را برای بهره بردن حداکثری در زمان رشد بازار آماده کند. توصیه می‌شود سرمایه‌گذاران و فعالان بازار اسیر هیجانات منفی نشوند، در شرایط کنونی چشم‌انداز مثبتی در انتظار بیشتر شرکت‌های بزرگ است و بازار قابلیت رشد در میان‌مدت را داراست.

واکنش سرمایه‌گذاران باعث ضرر بورس می‌شود: مدیر امور اعضای کانون کارگزاران عنوان کرد: نباید با هر تلاطم دچار نگرانی شویم که ممکن است سرمایه خود را از دست دهیم و اتفاقا این واکنش‌های سرمایه‌گذاران و سهامداران است که باعث می‌شود، بورس دچار ضرر شود. بهنام بهزادفر با تصریح بر این موضوع که بورس ایران عملکردی مشابه بورس‌های دیگر کشورها دارد، گفت: بورس ایران مانند همه بورس‌های دنیا شفاف است و سهامداران و سرمایه‌گذاران می‌توانند این سرمایه‌گذاری را مشاهده کنند. البته کم و کاستی‌هایی در قوانین بازار وجود دارد اما این کاستی‌ها نیز در حال اصلاح هستند. وی عنوان داشت: مزیت‌هایی که بورس‌های سایر کشورها دارند، در ایران نیز قطعا وجود دارد. البته بی‌تردید نیازمند همتی برای اصلاح قوانین و مقررات فعلی هستیم که خوشبختانه این همت نیز وجود دارد. در واقع می‌توان ادعا کرد همه کارکردهایی که بورس‌ها باید داشته باشند، در بازار سرمایه ایران وجود دارد و شاید تنها کارکردی که دچار نقصان است، نقدشوندگی است که امیدوار هستیم با تغییر قوانین، نقدشوندگی به حد نرمال برسد. مدیر امور اعضای کانون کارگزاران درمورد شفافیت بورس نیز اظهار کرد: گاهی گفته می‌شود در برخی امور بورس شفافیت کم است که باید شفافیت را بیشتر کرد. برای این مهم باید قوانین تغییر کند و بستر دسترسی عمومی به اطلاعات را فراهم کرد. وی با رد این ادعا که علت پرنوسان بودن بازار، به دلیل مشخص نبودن میزان شفافیت بازار بورس است، تصریح کرد: اساسا بازار بورس باید پرنوسان باشد. بورس نیز مانند دلار و سکه و همه بازارهایی که معاملات در آن انجام می‌شود دچار نوسانات است. بهزادفر بیان داشت: بازار سرمایه بدون نوسان وجود دارد به‌طوریی که دو هفته پیش همه کارشناسان گفتند بورس به سوددهی خوبی رسیده است اما الان با شرایط متفاوتی روبه‌رو هستیم و این ماهیت بازار بورس است. بنابراین نباید با هر تلاطم دچار نگرانی شویم که ممکن است سرمایه خود را از دست دهیم و اتفاقا این واکنش‌های سرمایه‌گذاران و سهامداران است که باعث می‌شود بورس دچار ضرر شود. وی افزود: یکی از راه‌هایی که معاملات می‌تواند در بازار سرمایه عادلانه شود،

دو طرف کردن معاملات است یعنی اقدامی را فراهم کنیم که فقط با بالار فتن قیمت‌ها سود به وجود نیاید بلکه با پایین رفتن قیمت‌ها نیز افرادی سود کنند. همچنین باید معاملات آتی را در بازار سرمایه جدی‌تر کنیم، می‌توانیم به شفافیت و قطع رانت‌های اطلاعاتی بازار سرمایه کمک کنیم.

بورس ایران یک بازار کوچک: بازار بورس ایران برخلاف بازارهای دیگر، نه جریان پول خارجی در آن وجود دارد و نه سرمایه‌گذاران خصوصی خیلی بزرگی در آن فعالیت می‌کنند و عموما تامین اجتماعی، صندوق‌های بازنشستگی، بیمه‌ها و بانک‌ها سهم عمده بازار را دارند. همایون دارابی با بیان اینکه اقتصادها برای تامین مالی از دو منبع به صورت کلی استفاده می‌کنند، گفت: اقتصادها یا بانک پایه هستند یعنی زمانی که بنگاه اقتصاد می‌خواهد فعالیت خود را آغاز کند یا توسعه دهد، از بانک وام می‌گیرد یا براساس مشارکت عمومی یا همان بازار سرمایه فعالیت می‌کنند. در این نوع اقتصاد، بنگاه‌ها با انتشار سهام، افزایش سرمایه و مشارکت دادن عموم مردم در فعالیت خودشان، تامین مالی می‌کنند. وی اضافه کرد: بازار بورس همچنین علاوه بر تامین مالی، یک چراغ راهنما برای سرمایه‌گذاران نیز هست. وقتی یک بنگاه اقتصادی وارد بازار سرمایه می‌شود و سهام آن مورد معامله قرار می‌گیرد، میزان استقبال نشانه را به بازار اولیه و سرمایه‌گذاران می‌دهد که می‌توانند در چه زمینه‌هایی سرمایه‌گذاری کنند یا از سرمایه گذاری اجتناب کنند و در واقع به نوعی هدایت‌کننده منابع موجود در جامعه است. این کارشناس بازار بورس با بیان اینکه بازار بورس همان کارکردی را دارد که مردم‌سالاری یا دموکراسی در سیاست دارد، عنوان داشت: این موضوع اجازه می‌دهد مزیت اقتصادی بنگاه‌ها به مردم تعلق بگیرد یعنی هیچ فرد عادی نمی‌تواند ادعا کند امکان خرید یک بانک یا معدن یا امثال اینها را ندارد. وی به بازار سرمایه ایران اشاره کرد و گفت: بازار بورس ایران یک بازار کوچک است که برخلاف بازارهای دیگر، نه جریان پول خارجی در آن وجود دارد و نه سرمایه‌گذاران خصوصی خیلی بزرگی در آن فعالیت می‌کنند. این کارشناس بازار بورس با اشاره به واکنش‌های منفی افراد به رویدادهای سیاسی و اجتماعی و اقتصادی به‌عنوان عامل اصلی کاهش یا افزایش شاخص‌های بورس، گفت: در این زمینه باید طیف‌های مشارکت‌کنندگان در بازار را از هم جدا کنیم. مشارکت‌کنندگانی که در موج‌های مختلف، دچار تردید می‌شوند، افرادی هستند که با دید کوتاه‌مدت در بازار سرمایه حضور دارند.

 

 

ارسال نظر