نگاهی به تحولات بازار

۱۳۹۶/۰۷/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۸۷۱۹

معرفی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی: شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه(سمات) اسامی بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی و فرابورسی را از نظر تعداد سهامدار در پایان شهریور سال ۹۶ معرفی کرد. بر این اساس، سرمایه‌گذاری توسعه صنعتی ایران با 239هزار و 776سهامدار در پایان شهریور 96 در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار ایستاد و ایران خودرو با 144هزار و 176سهامدار و توسعه معادن روی ایران با 123هزار و 474سهامدار در رتبه‌های دوم و سوم قرار دارند. همچنین شرکت‌های سرمایه‌گذاری نور کوثر ایرانیان، سرمایه‌گذاری صنعت نفت، سایپا، شرکت داده‌گستر عصر نوین، بانک انصار، توسعه صنایع بهشهر و سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی در مکان‌های سوم تا دهم بزرگ‌ترین شرکت‌های بورسی از نظر تعداد سهامدار هستند. براساس این گزارش موسسه اعتباری کوثر مرکزی با 483هزار و 543 سهامدار در صدر بزرگ‌ترین شرکت‌های فرابورسی از نظر تعداد سهامدار قرار دارد و بانک سرمایه با 302هزار و 792سهامدار و بانک دی با 181هزار و 58 سهامدار در رده‌های بعدی قرار گرفتند. افزون بر این بانک مهر اقتصاد، بانک قوامین، سرمایه‌گذاری توسعه و عمران استان کرمان، سرمایه‌گذاری کشاورزی ایران، بانک حکمت ایرانیان، صنایع پتروشیمی زنجان و پتروشیمی گلستان نیز در مکان‌های سوم تا دهم فهرست برترین شرکت‌های فرابورسی از لحاظ تعداد سهامدار ایستادند. این درحالی است که این تعداد سهامدار بورسی و فرابورسی بدون در نظر گرفتن سهام وثیقه گروهی(کارکنان) است.

تامین مالی خودروسازان از بورس: محمدرضا نجفی‌منش، دبیر انجمن تولید‌کنندگان قطعات خودرو با بیان اینکه صنعت خودرو نزدیک 17درصد در کل صنایع کشور سهم دارد و تقریبا حدود 60 درصد این صنعت را هم قطعه‌سازی تشکیل می‌دهد، گفت: صنعت خودروسازی ما حدود 3درصد تولید ناخالص ملی را شامل می‌شود و این آمارها ضرورت تنوع‌بخشی در نحوه تامین مالی این صنعت را دوچندان کرده است. وی از برنامه صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی برای افزایش سهم تامین مالی از طریق بازار سرمایه خبر داد. نجفی‌منش گفت: پیشنهاد ما همواره این بوده که به قطعه‌سازان مجوز انتشار اوراق مشارکت را بدهند. اما در این خصوص با وجود آنکه مجوزهایی هم صادر شده آنچنان که باید و شاید موضوع عملیاتی نشده است. وی در گفت‌وگو با سنا بیان کرد: یکی از مشکلاتی که اکثر صنایع ما ازجمله صنعت خودرو و قطعه‌سازی دارند، مشکل مالی است. در اکثر کشورهای دنیا در دو مقوله خودرو و مسکن، عمده نقدینگی از طریق درآمدهای آتی مردم و وام‌های بلندمدت با بهره‌های کم تامین می‌شود به طوری که برای مسکن این زمان را تا 40سال هم در نظر می‌گیرند یا در جایی مانند دوبی، پول خودرو تنها با 3درصد بهره بانکی تامین می‌شود.

واکنش مدیر‌عامل«رکیش» به اطلاعات مالی: مدیرعامل کارت اعتباری ایران کیش در دو نامه جداگانه به سازمان بورس و مدیرعامل شاپرک تاکید کرده به دلیل عدم هر گونه اطلاعات مالی، امکان تعیین هر نوع برآورد وجود ندارد و تصمیم به تغییر کارمزدها باید در ماه‌های آخر سال و مرتبط به بودجه 97 شرکت‌ها باشد. شرکت کارت اعتباری ایران کیش درخصوص نامه شاپرک مبنی بر اصلاح کارمزدهای تراکنش شرکت‌های psp در آینده توضیحاتی ارائه کرد. به گزارش سنا، صادق فرامرزی تاکید کرده به دلیل عدم هر گونه اطلاعات مالی امکان تعیین هر نوع برآورد وجود ندارد و تصمیم به تغییر کارمزدها باید در ماه‌های آخر سال و مرتبط به بودجه 97 شرکت‌ها باشد. در غیر این صورت ضمن زیان سهامداران شرکت‌های PSP حاضر در بورس با تلاطمات جدی روبه‌رو خواهند شد. مدیرعامل این شرکت خطاب به رییس اداره نظارت بر ناشران بورسی اعلام کرده است: درخصوص نامه شرکت شبکه الکتریکی پرداخت کارت(شاپرک) دال بر ضرورت افشای اثرات مالی این نامه در پیش‌بینی درآمد هر سهم این شرکت در اسرع وقت به استحضار می‌رساند همان‌گونه که ملاحظه فرموده‌اید متن نامه فاقد هر گونه اطلاعات مالی اعم از دوره اثر، مبلغ، میزان تعدیل و... بوده است بنابراین امکان تعیین هر نوع برآورد غیرممکن است. مراتب به شرکت شاپرک نیز منتقل و منتظر اخذ پاسخ ایشان هستیم.

همراهی سامانه اطلاعات جامع گندم: دولت آمادگی لازم برای همکاری جهت ورود به بازارهای مالی جدید و استفاده از ابزارهای مالی بورس کالا را دارد و این سازمان جهت تحقق این امر در حوزه فراهم شدن قوانین لازم آماده همکاری است تا با کمترین آسیب و بیشترین دستاورد، ساماندهی لازم را در حوزه گندم ایجاد کنیم و بازار این محصول را به صاحبان اصلی آن بازگردانیم. به گزارش بورس، مژگان خانلو گفت: تهیه اطلاعات جامعی از مقدار محصول، میزان گندم قابل عرضه توسط هر کشاورز در فصل برداشت و سطح زیرکشت در هر استان یکی از مهم‌ترین جهت‌گیری‌های کلان برای سال آینده کل کشور در حوزه محصول گندم است که در این خصوص سامانه اطلاعات جامع گندم با هماهنگی وزارت جهاد کشاورزی و انجمن صنفی آردسازان و نیز همکاری بورس کالای ایران در دست طراحی است تا میزان تولید و برداشت گندم در آن درج شده و خریداران گندم و فعالان بخش خصوصی بتوانند به کمک این سامانه قبل از فصل برداشت برای حجم مورد نیاز خود برنامه‌ریزی کنند.

 

ارسال نظر