لزوم ایجاد سازوکار برخورد با متخلفان بورسی

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۳۸
لزوم ایجاد سازوکار برخورد با متخلفان بورسی

گروه بورس| مسعود کریمی|

طی چند روز اخیر سازمان بورس و اوراق بهادار تهران خبری مبنی بر ایجاد بانک اطلاعاتی نهاد‌های مالی دارای مجوز از سازمان را با هدف اطلاع‌رسانی و جلوگیری از ایجاد مشکلات حاشیه‌یی برای سرمایه‌گذاران منتشر کرده است. از همین‌رو این خبر در جای خود برای سرمایه‌گذاران نوید چشم‌انداز روشن و حرکت به سمت شفافیت بیشتر در بازار سرمایه را می‌دهد چراکه طی چند سال و به خصوص چند وقت اخیر متاسفانه بار‌ها شاهد کلاهبرداری‌هایی تحت عنوان موسسات مالی و اعتباری (به دلیل نبود بانک اطلاعاتی در حوزه بانکی) از مردم بوده‌ایم و این موسسات بدون هیچ‌گونه مجوزی از بانک مرکزی اقدام به فعالیت و جمع‌آوری سپر‌ده‌های مردم در اقتصاد کشور می‌کردند. در عین حال، گرچه ایجاد بانک اطلاعاتی در بازار سرمایه شرکت‌هایی را که دارای صلاحیت مورد تایید و مجوز رسمی از نهاد ناظر هستند را به نوعی مشخص‌‌تر می‌کند اما سهامداران این بازار با توجه به وسیع شدن روز به روز فضای مجازی به‌شدت تحت تاثیر گروه‌ها و کانال‌های سیگنال‌دهی تلگرامی قرار دارند و انتظار می‌رود که نهاد ناظر در راستای ایجاد بازاری امن برای سرمایه‌گذاری اقدام به برخورد‌های قضایی یا مجوز‌دهی به کانال‌هایی که تحت نظارت سازمان است، کند تا سهامداران با آگاهی و اطمینان‌خاطر بیشتری به سرمایه‌گذاری در بخش واقعی اقتصاد بپردازند. از همین‌رو «تعادل» به چرایی ایجاد بانک اطلاعاتی، دستاورد‌های این اقدام برای بازار سهام، سهامداران و اینکه اساسا این اتفاق می‌تواند به نوعی باعث حذف یا کمرنگ شدن کانال‌های سیگنالی غیرمجاز بورسی شود یا خیر، در گفت‌وگو با کارشناسان پرداخته است که در ادامه می‌خوانید.

 اتفاق مثبت بورس

حمید فاروقی مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان در خصوص مزیت ایجاد بانک اطلاعاتی در بازار سرمایه در گفت‌وگو با «تعادل» عنوان کرد: بانک اطلاعاتی ایجاد شده توسط سازمان بورس و اوراق بهادار شامل حال شرکت‌هایی است که از این نهاد مجوز گرفته‌اند و با نظارت مستقیم این نهاد در حال فعالیت هستند.

وی خاطرنشان کرد: مزیت این اتفاق برای افرادی که اقدام به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه می‌کنند، این است که به عنوان منبعی با تمام اطلاعات لازم در خصوص شرکت‌هایی که دارای مجوز رسمی هستند نیز در اختیار این افراد قرار می‌گیرد.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان ابراز داشت: در واقع به دلیل نبود چنین مکانیسمی در بازار پول برخی سرمایه‌گذاران متضرر شدند، چراکه مردم با دیدن موسسات مالی و اعتباری و تعداد زیاد شعب آن اقدام به سپرده‌گذاری در چنین موسساتی کردند.

وی گفت: در صورتی که چنین موسساتی مجوز از سمت بانک مرکزی نداشتند و فعالیت آنها از منظر بانک مرکزی غیرقانونی بود. عامه مردم هم با چنین تفکری که اگر این موسسات غیرمجاز هستند چرا بانک مرکزی اقدام به بستن آنها نمی‌کند، اقدام به سرمایه‌گذاری کردند. حمید فاروقی اذعان داشت: ایجاد بانک اطلاعاتی در بازار سرمایه در جای خود اتفاقی مثبت ارزیابی می‌شود زیرا هستند شرکت‌هایی که خود را به عنوان مشاور سرمایه‌گذاری یا مشاور تامین مالی عنوان می‌کنند اما این شرکت‌ها در گروه نهاد‌های مالی محسوب نمی‌شوند، چراکه هیچ‌گونه مجوزی از سازمان بورس دریافت نکرده‌اند و با ثبت یک شرکت تحت عنوان نامی در قالب انجام تامین مالی یا مشاور سرمایه‌گذاری خود را به مردم معرفی می‌کنند.

این کارشناس ارشد بازار سرمایه تصریح کرد: با ایجاد چنین منبعی اطلاعات به صورت واضح و شفاف در اختیار سرمایه‌گذاران قرار خواهد گرفت.

مدیر سرمایه‌گذاری کارگزاری پارسیان اظهار داشت: اخیرا هم تعداد شرکت‌هایی که ثبت شدند و به عنوان مشاوران سرمایه‌گذاری و تامین مالی فعالیت می‌کنند، زیاد شده است اما صلاحیت این افراد و شرکت‌ها در سازمان بورس بررسی و تایید نشده‌اند.

حمید فاروقی در خصوص اینکه چنین اتفاقی می‌تواند به کمرنگ‌شدن گروه‌های سیگنال‌دهی تلگرامی بینجامد یا خیر، عنوان کرد: این بانک اطلاعاتی صرفا در جهت معرفی نهاد‌ها و شرکت‌های تحت نظر سازمان بورس فعالیت می‌کند. اما به‌طور غیر‌مستقیم افراد و عامه مردم می‌توانند با استفاده از بانک اطلاعاتی و مشاهده اینکه چه شرکت‌هایی مجوز دارند و تحت نظر سازمان فعالیت ‌می‌کنند، اقدام به استفاده از ظرفیت‌های آنها در راستای سرمایه‌گذاری در بازار سهام کنند.

 شفافیت و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران

با توجه به تحولات اخیر مصطفی امیدقائمی مدیرعامل سابق فرابورس ایران در خصوص تشکیل بانک اطلاعاتی نهادهای مالی دارای مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: تشکیل چنین بانک اطلاعاتی کار بسیار خوبی است که جزو وظایف اصلی سازمان بورس به عنوان نهاد ناظر بازار سرمایه است.

وی با اشاره به اینکه از این به بعد مردم نهادهای مجاز از غیرمجاز را تشخیص می‌دهند، افزود: چنین بانک اطلاعاتی به مردم کمک می‌کند تا از نهادهای مجوز‌دار برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه استفاده کنند.

این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه بانک اطلاعاتی نهادهای تحت نظارت سازمان بورس مانع سوءاستفاده برخی افراد از سرمایه‌گذاران تازه وارد می‌شود در گفت‌وگو با سنا عنوان کرد: برخی افراد این روزها در قالب سبدگردان یا صندوق‌های سرمایه‌گذاری با سودهای واهی اقدام به دریافت سرمایه مردم می‌کنند و باعث ضرر و زیان مردم می‌شوند. امیدقائمی با تاکید بر اینکه این تصمیم‌های سازمان بورس در راستای افزایش شفافیت و جلب اعتماد سرمایه‌گذاران به بازار سرمایه است، اظهار داشت: با نظارت دقیق سازمان بورس بر نهادهای بازار سرمایه، مسیر توسعه بازار سرمایه و نهادهای مرتبط به این بازار فراهم می‌شود.

به گفته وی در حال حاضر برخی نهادها مجوز یک فعالیت را دارند اما در کنار آن بدون مجوز چند فعالیت دیگر نیز انجام می‌دهند اما با انتشار بانک اطلاعاتی، مشخص می‌شود هر نهادی مجوز چه فعالیتی را دارد و دیگر نمی‌تواند اقدام به فعالیت‌های بدون مجوز داشته باشد. امیدقائمی ادامه داد: این روزها گروهی از افراد از طریق فضای مجازی و کانال‌های تلگرامی مردم عادی را با ادعای کذب و بازدهی‌های غیرواقعی ترغیب می‌کنند تا سرمایه‌های خود را در اختیار آنها قرار دهند و در قالب سبد اقدام به سرمایه‌گذاری می‌کنند اما از آنجایی که فعالیت آنها بدون مجوز و غیرقانونی و البته در اکثر مواقع غیرعلمی است باعث ضرر و زیان مردم عادی می‌شود.

به گفته وی چنین ضرر و زیان‌هایی باعث می‌شود اطمینان مردم به بازار سرمایه از بین برود اما با شفاف‌سازی سازمان بورس و اعلام فهرست نهادهای مجوز‌دار و مشخص کردن نوع فعالیت آنها، چنین سوءاستفاده‌گرانی دیگر نمی‌توانند در بازار سرمایه فعالیت کنند.  مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری مهر آیندگان با تاکید بر اینکه بانک اطلاعاتی سازمان بورس باعث تفکیک نهادهای مجوز‌دار از نهادهای غیرقانونی در بازار سرمایه می‌شود، افزود: افزایش شفافیت و اعتماد در بازار سرمایه مهم‌ترین دستاورد این تصمیم سازمان بورس است.

 

ارسال نظر