پایین کشیدن فتیله شاخص کل از سوی نمادهای پالایشی

۱۳۹۶/۰۵/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۸۸۷
پایین کشیدن فتیله شاخص کل از سوی نمادهای پالایشی

گروه بورس|

 روز گذشته، عرضه‌های سنگین روی نمادهای پالایشی که شاخص کل را در نخستین روز هفته 183 واحد رشد دادند، سبب شد تا تدپیکس 101واحد افت کند. دیروز ارزش، حجم و تعداد معاملات نسبت به نخستین روز هفته جاری افتی معادل 17، 15 و 11درصدی را تجربه کردند همچنین روز گذشته هر 7 نماگر بورس تهران قرمزپوش بودند.

به گزارش «تعادل»، روز گذشته، افزایش انگیزه فروش از سوی معامله‌گران اغلب حقیقی در گروه پالایشی‌ها نیز امید اغلب مدیران سرمایه‌گذاری برای تنظیم عقربه دماسنج بازار سهام با گروه پالایشی‌ها را به یأس تبدیل کرد. در گروه پالایشی‌ها بدهی سنگین به سهام عدالت در کنار شناسایی سود موهوم در برخی نمادهای معاملاتی به حرف‌های بسیاری در این گروه انجامیده است که در نتیجه سبب افزایش عرضه و تاثیر کاهنده بر شاخص کل شد.

 افت 101 واحدی «تدپیکس»

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات دیروز یک‌شنبه 22مرداد 96 با کاهش 101 واحدی روی رقم 81 هزار و 661واحد ایستاد. شاخص کل هم‌‌وزن اما با کاهش 91واحدی عدد 17هزار و 562 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص سهام آزاد شناور نیز با کاهش 214واحدی به رقم 89 هزار و 733 واحد دست یافت. شاخص بازار اول اما در حالی با کاهش 99 واحدی به رقم 57هزار و 244 واحد دست یافت که شاخص بازار دوم با کاهش 64 واحدی عدد 177 هزار و 858 واحد را به نمایش گذاشت. براساس این گزارش، دیروز معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های پالایش نفت بندرعباس با 25واحد، پالایش نفت اصفهان با 16 واحد و بانک انصار با 15 واحد کاهش بیشترین تاثیر منفی را بر محاسبه شاخص کل بورس به‌نام خود ثبت کردند. در مقابل، معاملات سهام در نماد معاملاتی شرکت‌های فولاد مبارکه با 34 واحد، کشتیرانی ج.ا.ا با 29واحد و داروسازی دکتر عبیدی

با 9 واحد افزایش بیشترین تاثیر مثبت را در برآورد این نماگر به دوش کشیدند. ارزش کل معاملات دیروز بورس تهران به بیش از 114میلیارد تومان نمایش داده شد که ناشی از دست به دست شدن بیش از 466 میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی 42 هزار و 174 نوبت دادوستد بود.

 رفت و آمد نمادهای بورسی

طی معاملات دیروز نماد معاملاتی شرکت‌های ترمیت، حق‌تقدم خرید سهام تولید دارو، بورس اوراق بهادار تهران، شرکت‌های کارگزاران بورس اوراق بهادار، نهادهای مالی بورس اوراق بهادار، سبحان دارو، نیرو ترانس، شیر پاستوریزه پگاه آذربایجان‌غربی، حق‌تقدم نیرو ترانس، کارخانجات کابل‌سازی ایران، فولاد هرمزگان جنوب، سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس خوزستان، حق‌تقدم استفاده نشده بیمه سامان و فولاد افزا سپاهان از سوی ناظر بازار سهام درحالی بازگشایی شدند که دیروز بازار سهام با توقف هیچ نماد معاملاتی مواجه نبود.

 معاملات درون گروهی

دیروز در بازار 2 بورس تهران که به معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده اختصاص دارد، 38میلیون سهم ریل پرداز سیر به ارزش 6.5میلیارد تومان کد به کد شد. کمتر از 34 میلیون سهم گروه دارویی برکت نیز به ارزش بیش از 6 میلیارد تومان ازسوی سهامدار عمده به کدهای درون‌گروهی انتقال یافت. در ایران ترانسفو نیز 32 میلیون سهم به ارزش بیش از

18 میلیارد تومان میان سهامداران عمده با معاملات انتقالی مواجه شد. کمتر از 13 میلیون سهم سرمایه‌گذاری سپه به ارزش کمتر از 1.5میلیارد تومان نیز با معاملات درون‌گروهی سهامدار عمده همراه شد. دیروز همچنین 5 میلیون سهم معدنی و صنعتی گل‌گهر به ارزش بیش از یک میلیارد تومان کد به کد شد. همچنین اندکی بیش از 3میلیون سهم سرمایه‌گذاری مسکن الوند به ارزش بیش از 700میلیون تومان در محدوده صفر تابلو کد به کد شد.

 «آیفکس» در محدوده سبز

معاملات فرابورس ایران در دومین روز کاری این هفته با دادوستد 210 میلیون ورقه بهادار به ارزش 94.4 میلیارد تومان دنبال شد.

سهامداران دادوستدهای روز گذشته را همچنین با رشد یک واحدی آیفکس و بازگشایی 4 نماد معاملاتی پشت‌سر گذاشتند. بر این اساس شاخص کل فرابورس با افزایش یک واحدی به پله 924واحدی رسید و در جریان بازار نمادهای معاملاتی شرکت سرمایه‌گذاری تدبیرگران فارس و خوزستان، فولاد هرمزگان جنوب، کارخانجات کابل‌سازی ایران و شرکت پرمیت بازگشایی شدند.

دیروز سهامداران به معامله 143 میلیون سهم به ارزش 34.4 میلیارد تومان در مجموع بازارهای اول و دوم نیز پرادختند و نماد شرکت ریل پرداز سیر با نقل و انتقال 26 میلیون سهم به ارزش 4.7میلیارد تومان بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در این دو بازار تجربه کرد. نگاهی به تابلو نمادهای پربازدید نشان می‌دهد نمادهای «ذوب»، «بمپنا» و «اوان» در صدر ایستادند و نمادهای «اوان»، «قچار» و «حریل» در حالی بیشترین افزایش قیمت را تجربه کردند که نمادهای «کمرجان»، «حسیر» و «قشیر» بالاترین افت قیمتی را شاهد بودند.

معامله‌گران بازار پایه نیز 64 میلیون سهم به ارزش 13.1میلیارد تومان را در تابلوهای معاملاتی این بازار دست به دست کردند و به ترتیب نماد معاملاتی شرکت‌های کود شیمیایی اوره لردگان و صنایع و معادن احیای سپاهان بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص دادند.

در سوی دیگر بازار شاهد جابه‌جایی نزدیک به 102هزار ورقه تسهیلات مسکن به ارزش حدود 8میلیارد تومان بودیم که اوراق تسه اردیبهشت‌ 96 بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را در مقایسه با سایر تسه‌ها به ثبت رساند. دیروز این اوراق در دامنه قیمتی 76.8 تا 80 هزار تومان مورد مبادله قرار گرفتند.

معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز با خرید و فروش 368 هزار ورقه به ارزش 36.3 میلیارد تومان پیگیری شد. در این بازار اسناد خزانه اسلامی مرحله نهم در صدر این بازار ایستاد و بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را تجربه کرد.

عرضه انواع فلز سرخ در تالار نقره‌ای

 مس تالار محصولات صنعتی و معدنی بورس کالای ایران روز یک‌شنبه ۲۲ مرداد میزبان عرضه ۲۶۰تن مس مفتول، ۶۰۰ تن مس کاتد و ۲۰ هزار تن مس کم‌عیار بود. تالار محصولات صنعتی و معدنی همچنین دیروز عرضه ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها را نیز تجربه کرد. این گزارش حاکی است ۹۳هزار و ۱۷۲تن گندم خوراکی و ۱۴۲ تن جو دامی در قالب طرح قیمت تضمینی در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد. علاوه بر این، ۸۴ هزار قطعه جوجه یک‌روزه، ۲۵۰ تن جو دامی، ۳۰۰ تن روغن خام، ۲هزار و ۴۷۵ تن شکر سفید، ۵۲ هزار و ۵۰۰تن گندم خوراکی و ۴ هزار تن گندم دوروم نیز در تالار محصولات کشاورزی عرضه شد.

تالار صادراتی بورس کالای ایران نیز در‌ این روز شاهد عرضه ۱۲ هزار و ۸۰۰ تن قیر و ۱۰۰ تن عایق رطوبتی بود. تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۶۹هزار و ۳۴۴ تن انواع قیر، مواد شیمیایی، وکیوم باتوم و مواد پلیمری بود. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۷۰هزار قطعه جوجه یک‌روزه و ۲۰۹ تن انواع ضایعات فلزی، آنیلین و متیلن دی فنیل دی ایزوسیانات بود.

 

ارسال نظر