بهبود شرایط بنیادی شرکت‌های بورسی در سال 96

۱۳۹۶/۰۵/۰۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۳۸۵۱
بهبود شرایط بنیادی شرکت‌های بورسی در سال 96

گروه بورس  

بازار سرمایه طی هفته گذشته رشد خوبی را در شاخص‌های خود تجربه کرد اما در بخش داده‌های معاملاتی مانند حجم و ارزش با کاهش روبه‌رو شد. بر این اساس هفته گذشته حجم معاملات با کاهش حدود 15‌درصدی روبه‌رو شده و از رقم 4میلیارد و 189میلیون سهم مورد داد و ستد در هفته منتهی به 30 تیر 1396 به رقم 3میلیارد و 489 میلیون سهم طی هفته گذشته رسید. همچنین ارزش معاملات نیز با کاهش حدود 14‌درصدی مواجه شده و از رقم یک هزار و 612میلیارد تومانی در هفته قبل از آن به 918میلیارد تومان در هفته گذشته تنزل یافت.

در مقابل شاخص کل قیمتی طی 5 روز کاری هفته گذشته با افزایش یک‌هزار و 347 واحدی روبه‌رو شد. شاخص هم‌وزن و آزاد شناور نیز هریک رشد 278 و 1724واحد رشد را تجربه کردند. بررسی تغییرات این نماگرها نشان می‌دهد که شرایط بنیادی بازار سرمایه وضعیت بهتری نسبت به سابق پیدا کرده و تحلیل سرمایه‌گذاران نیز منطقی‌تر از گذشته شده است.

به گزارش «تعادل» با وجود اینکه شرایط بازار به لحاظ بنیادی بهبود یافته است اما ارزش بازار سهام که در فروردین ماه از مبلغ ۳۲۸هزار میلیارد تومان گذشته بود هنوز نتوانسته به رقم مذکور برسد و در حال حاضر در نقطه 321هزار میلیارد ریالی توقف کرده این در حالی است که طی روزهای اخیر عرضه اولیه شرکت به‌پرداخت ملت با ارزش بازار یک هزار و 662میلیارد تومانی در بورس تهران رخ داده بود و باید ارزش بازار بهبود بیشتری می‌یافت. این مساله نشان از عدم تزریق نقدینگی به بازار برای تقویت قیمت سهام در همه صنایع است زیرا ارزش بازار گویای قیمت سهام در تعداد سهام همه شرکت‌های بورس تهران است.

 اثرپذیری واقعی بازار سرمایه

به اعتقاد بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه ایران از کمبودهایی رنج می‌برد. یکی از این کمبودها تحلیل بنیادی برای دادوستد اغلب افراد است اما طی هفته‌های اخیر این رویه نمود پیدا کرد که بازار منطقی‌تر از گذشته تصمیم می‌گیرد زیرا با افزایش قیمت کامودیتی‌ها بازار سرمایه نیز واکنش خوبی به این افزایش نشان داده و سرمایه‌گذاران روی نمادهای اثرپذیر از شرایط جهانی دادوستد کردند. در همین رابطه مهران اعجمی یکی از تحلیلگران در منطقه بورس اصفهان به «تعادل» گفت: این هفته افزایش شاخص بازار بورس بر دوش گروه فلزات بود قیمت‌های جهانی فولاد، مس، روی و غیره رشد مناسبی داشته‌اند و شرکت‌های فعال در این گروه گزارش‌های ۳ ماهه مناسبی روانه بازار کردند. اعجمی افزود: با توجه به تداوم رشد قیمت‌های جهانی فلزات انتظار می‌رود هفته جاری هم برای این گروه مناسب باشد. این مساله نشان از تحلیل منطقی فعالان بازار از تحولات پیرامونی است. این کارشناسان بورس اصفهان در ادامه عنوان کرد: هرچند در هفته پیش‌رو باید منتظر تاثیر‌گذاری اخبار منفی بر بازار نیز باشیم. اخبار مربوط به تحریم‌های جدید امریکا احتمالا بر بازار تاثیرگذار هستند هرچند این تحریم‌ها به نوعی جنبه اقتصادی ندارد اما جو روانی منفی برای بازار به وجود می‌آورد.

 حرکت جریان نقدینگی به سوی بازار سهام

گزارش‌ شرکت‌ها قابل قبول و مثبت بوده است و روند سوددهی در گزارش‌ها بهبود یافته که این رشد به واسطه «صادرات‌محور» بودن صنایع بوده است. بررسی گزارش‌های مالی سه ماهه شرکت‌ها، چشم‌انداز آتی بازار سرمایه را به خصوص در صنایع بزرگ «روشن» نشان می‌دهد. مهدی طحانی مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در خصوص وضعیت بازار سرمایه گفت: وضعیت گزارش‌های سه ماهه باعث ایجاد امیدهایی در بازار شده است. این گزارش‌ها به خصوص در گروه‌های معدنی و فلزی برای سرمایه‌گذاران مثبت بود. وی با اشاره به گزارش‌های خوب 12ماهه شرکت‌های پالایشی اظهار داشت: آمار تولید و فروش صنعت خودرو و تقسیم سود در مجامع پس از چند سال، خبرهای خوبی برای سهامداران به همراه داشت.

طحانی با اشاره به اینکه آثار برجام و تقویت ارتباط با دنیا کم‌کم خودش را در اقتصاد و صنایع کشور نشان می‌دهد به سنا گفت: با این حال، شرایط نظام بانکی چندان مناسب نیست و تا زمانی که وضعیت این صنعت روشن نشود، سهامداران این صنعت بزرگ بورسی باید در انتظار رفع ابهام بمانند. وی با تاکید بر اینکه دولت برای نرخ سود باید تصمیم جدی بگیرد، گفت: بانک مرکزی مانع برگزاری مجامع بانک‌ها شد و مجامع بانک‌ها به تعویق افتاد که این مساله باعث بلاتکلیفی سهامداران این گروه شد. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه جریان نقدینگی آرامی در حال ورود به بازار سهام است، گفت: با توجه به ورود سرمایه‌های جدید به بازار سهام باید مراقب بود تا منابع جدید در سایه نرخ‌های بالای سود بانکی دچار خطر نشوند و سرمایه‌گذاران زیان نکنند. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه با تاکید بر اینکه اصلاح نظام بانکی برای بازار سرمایه خیلی مهم است، گفت: حفظ و حراست نقدینگی‌های بازار سرمایه و ماندگار کردن سرمایه‌ها در بازار در شرایط جدید و با ورود نقدینگی‌های جدید به بازار بسیار مهم است. طحانی با اشاره به گزارش‌های مثبت شرکت‌ها ادامه داد: تا امروز گزارش‌ شرکت‌ها قابل قبول و مثبت بوده است و روند سوددهی در گزارش‌ها بهبود یافته که این رشد به واسطه «صادرات محور» بودن صنایع بوده است. مدیرعامل شرکت مشاور سرمایه‌گذاری آوای آگاه در ادامه با اشاره به اینکه بازار برای دوره‌های بعد هم احتمالا همچنان شاهد همین روند مثبت در گزارش‌ها خواهد بود، افزود: شاید نتوان رشد پرشتابی را برای بازار سرمایه متصور بود اما رشد آرام و با ثبات بازار سرمایه از این به بعد دور از ذهن نیست.

 رونق نسبی در معاملات هفته گذشته بورس

بورس تهران در این روزها شرایط مساعدتری را نسبت به هفته‌های گذشته سپری می‌کند به‌طوری که دماسنج بازار طی چند روز گذشته توانسته دوبار سقف‌شکنی کند و تا نیمه‌های کانال ۸۱ هزار واحدی بالا رود. در روزهای گذشته بورس تهران توانسته مقداری از رکود فاصله بگیرد و شرایط متفاوت‌تری را نسبت به ماه‌های گذشته تجربه کند، اما اینکه این رونق نسبی چقدر می‌تواند برای بازار سرمایه ایران پایدار باشد چندان قابل پیش‌بینی نیست. طی ۵ روز کاری بورس و اوراق بهادار تهران در هفته گذشته شاخص کل بازده نقدی و قیمتی ۱۳۴۷واحد رشد کرد و بعد از مدت‌ها تا نیمه‌های کانال ۸۱هزار واحدی بالا رفت. شاخص آزاد شناور نیز در این مدت ۵ روزه توانست از تراز ۸۸هزار و ۲۱۰ واحدی تا ۸۹ هزار و ۹۳۴ واحدی بالا رود و رشد ۱۷۲۴واحدی را ثبت کند.

همچنین شاخص بازار اول نسبت به هفته گذشته ۱۴۴۴واحد بالاتر نشست و تا عدد ۵۷ هزار و ۲۳واحدی بالا رفت. شاخص بازار دوم نیز رشد ۱۹۲واحدی را تجربه کرد. در این میان شاخص ۳۰شرکت بزرگ توانست با رشد ۶۹ واحدی تا رقم ۳۲۲۴واحدی رشد کند.

در نخستین روز معاملات تالار شیشه‌یی در هفته‌یی که گذشت در گروه خودرو اکثریت قریب به اتفاق نمادها روند رشد را در قیمت پایانی تجربه کردند. همچنین در گروه قند و شکر غیر از معدود نمادهایی مابقی با کاهش در قیمت پایانی مواجه شدند. همچنین بیشتر نمادها در گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی و محصولات شیمیایی روند رو به رشدی را تجربه کردند. اما در سومین روز معاملات هفته در گروه استخراج کانه‌های فلزی اکثریت نمادها روند رو به رشد در قیمت پایانی را تجربه کرده‌اند هر چند که این افزایش چندان چشمگیر نبود. همچنین در گروه فلزات اساسی نیز تعداد زیادی از نمادها با روند رو به رشد در قیمت پایانی مواجه شده‌اند اما قیمت سهم شرکت‌هایی همچون صنعت روی زنگان و هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، روند کاهشی در قیمت پایانی را شاهد بودند.

در پنجمین روز معاملات بورس اوراق بهادار تهران در گروه فلزات اساسی، روند افزایش در قیمت پایانی سهام اکثریت سهام‌ها مشهود بود به طوری که این گروه بیشترین تاثیر را روی نوسانات شاخص کل داشتند و در نمادهایی از این گروه صف خرید مشاهده می‌شد. اما در طرف مقابل خودرویی‌ها یک دست افت کردند به عنوان نمونه سهام شرکت ایران خودرو با بیش از 4درصد کاهش در قیمت پایانی مواجه شد. در این نماد حدود ۸۰ درصد از عرضه‌ها توسط سهامداران حقیقی و بیش از ۸۰ درصد از خریدها توسط حقوقی‌ها صورت گرفت.

 عملکرد سبز بازار اول فرا بورس

نخستین هفته معاملاتی مرداد ماه با افزایش حجم و ارزش مبادلات فرابورس ایران همراه بود به گونه‌یی که شاهد دست به دست شدن یک هزار و 17میلیون ورقه بهادار به ارزش 750میلیارد تومان تومان در بازارهای فرابورس ایران بودیم. براساس این گزارش افزایش 3و 19‌درصدی حجم و ارزش مبادلات فرابورس درحالی در هفته منتهی به 6 خرداد ماه رخ داد که تعداد مبادلات انجام‌ شده نسبت به هفته گذشته 9درصد کاهش یافت اما این رقم در مقایسه با ابتدای سال جاری 5 درصد افزایش نشان می‌دهد. در 5 روز معاملاتی هفته در روز آغازین مبادلات بیشترین حجم مبادلات معادل 410میلیون ورقه بین سهامداران جابه‌جا شد و بیشترین ارزش مبادلاتی به میزان بالغ بر 330میلیارد تومان به روز سه‌شنبه سوم مرداد ماه اختصاص داشت.

بازار اول با دادوستد 156سهم به ارزش 28.4میلیارد تومان عملکرد سبزی را در این هفته به ثبت رساند و افزایش 22و 6‌ درصدی ارزش و حجم مبادلاتی در این بازار رخ داد. این درحالی است که در بازار دوم حجم و ارزش مبادلات با کاهش مواجه شد به طوری که 178میلیون سهم به ارزش 88.6 میلیارد تومان در این بازار دست به دست شد که حاکی از کاهش 65 و 36‌درصدی حجم و ارزش معاملات در این بازار نسبت به هفته پیش است.

در مجموع 3تابلو معاملاتی بازار پایه نیز شاهد افزایش حجم در مقابل کاهش ارزش مبادلاتی بودیم اما در مقایسه با ابتدای سال جاری حجم و ارزش مبادلات بازار پایه به ترتیب با رشد 8 و 98‌درصدی همراه بوده است. در همین حال دادوستد 22میلیون ورقه بهادار به ارزش 353میلیارد تومان نتیجه جابه‌جایی‌های صورت ‌گرفته میان خریداران و فروشندگان سهام در بازار ابزارهای نوین مالی بود که این ارقام نشانگر افت 41‌درصدی حجم و رشد 50‌ درصدی ارزش مبادلات این بازار است.

در این میان اوراق بدهی و اوراق گواهی تسهیلات مسکن به ترتیب با افزایش 60 و 12‌درصدی حجم و ارزش مبادلاتی همراه شدند و در سمت مقابل حجم و ارزش معاملاتی صندوق‌های سرمایه‌گذاری قابل معامله نسبت به هفته منتهی به سی‌ام تیر ماه با کاهش مواجه شد. اما به لحاظ جایگاه از نظر میزان حجم و ارزش اوراق بدهی وETFها رتبه‌های نخست و دوم را کسب کردند.

همان‌گونه که اشاره شد این هفته استقبال از اوراق گواهی تسهیلات مسکن از هفته پیش بیشتر بود. بدین‌ترتیب معامله‌گران 42هزار ورقه تسهیلات مسکن را در 22هزار نوبت داودستدی خریدوفروش کردند که ارزشی معادل 32.4میلیارد تومان را رقم زد. در میان صنایع فرابورسی نیز گروه محصولات غذایی جز قند و شکر با ارزش مبادلاتی 18.7میلیارد تومان و دارا بودن 11درصد از ارزش کل بیشترین ارزش معاملات خرد را در میان بازار سهام(شامل بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله خریدوفروش و SME) و اختیار سهام به خود اختصاص داد.

جایگاه‌های دوم تا چهارم از نظر ارزش مبادلاتی نیز به گروه‌های محصولات شیمیایی؛ انبوه‌سازی، املاک و مستغلات و سایر محصولات کانی و غیرفلزی به ترتیب با 7، 7و 6 درصد از ارزش کل تعلق گرفت. در نهایت و در جریان بازار آخرین روز معاملاتی این هفته شاخص کل فرابورس کمتر از یک واحد عقب‌نشینی کرد و در پله 920واحدی دادوستدهای هفته را خاتمه بخشید درحالی که همچنان بازدهی 5‌ درصدی خود را از آغاز امسال حفظ کرد.

 

ارسال نظر