واکنش خصوصی‌سازی در برابر فشار رسانه‌ها

۱۳۹۶/۰۴/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۵۶۳
واکنش خصوصی‌سازی در برابر فشار رسانه‌ها

گروه بورس| علی رمضانیان|

در آخرین روز هفته گذشته، سازمان خصوصی‌سازی، طی اطلاعیه‌یی اعلام کرده که بخشی از سودهای سهام عدالت آماده پرداخت به حساب مشمولان است. این در حالی است که طبق اعلام قبلی مقرر شده بود که سود سال‌های قبل تا آذرماه سال 96 پرداخت شود، اما به یک‌باره سازمان خصوصی برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی اعلام کرده است که بخشی از این سود تا قبل از شهریور پرداخت خواهد شد.

به گزارش «تعادل» این واکنش سازمان خصوصی به برخی مصاحبه‌های مسوولان سابق این سازمان بر می‌گردد که اخیرا به برخی اقدامات این سازمان در سال‌های اخیر ایراد گرفته و بخشی از کارهای مسوولان فعلی را نمایشی و انتخاباتی دانسته‌اند. این انتقادات به عملکرد سازمان خصوصی‌سازی در حالی صورت می‌گیرد که به اعتقاد مشاور سازمان خصوصی‌سازی، به لحاظ عملکردی سال 95 یکی از موفق‌ترین سال‌های سازمان در واگذاری‌ها بوده و 100درصد برنامه‌ها محقق شده است.

حال آنکه این سخنان مشاور سازمان خصوصی‌سازی در حالی مطرح می‌شود که طی روزهای اخیر در حوزه سهام عدالت انتقادات به سازمان افزایش یافته است زیرا برخی شرکت‌های سرمایه‌پذیر هنوز سود سال‌های قبل خود را به حساب خزانه واریز نکرده و در واقع بخش عظیمی از مطالبات مردم وصول نشده است اما سازمان خصوصی‌سازی؛ در برابر انتقادات تصمیم گرفته تا بخشی از سود سهام عدالت را زودتر از موعد مقرر پرداخت کند تا در برابر این انتقادات در امان بماند. این در حالی است که به اعتقاد کارشناسان لزومی به این تعجیل نبوده و باید کار طبق برنامه‌ریزی قبلی انجام شود، زیرا پس از پایان مهلت ۱۰ساله قانونی تعیین شده، سازمان خصوصی‌سازی از امسال موظف است سود تقسیمی مجامع شرکت‌ها را به حساب سهامداران عدالت واریز کند و تا پایان سال جاری مهلت دارد و می‌تواند تا وصول بقیه سود شرکت‌ها به تقسیم آن اقدام کند. با این وجود، سازمان خصوصی طی اطلاعیه‌یی اعلام کرد که بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته قرار است بخشی از سود سهام عدالت مشمولان تا پایان شهریور امسال میان دهک‌های مختلف سهام عدالت توزیع شود که از این جهت نیز مطلب منتشر شده توسط برخی رسانه‌ها مبنی بر عدم واریز سود سهام عدالت به حساب مشمولان در نیمه نخست امسال بی‌اساس بوده و رد می‌شود. همچنین مشمولان سهام عدالت هنوز برای ثبت شماره شبای بانکی خود فرصت دارند، بر این اساس لازم است، مشمولان جهت دریافت سود سهام عدالت خود، شماره شبای بانکی خود را در سامانه به نشانی www.samanese.ir وارد کنند. سازمان خصوصی‌سازی با اشاره به اینکه مشمولان سهام عدالت برای ورود شماره شبای بانکی فرصت دارند، اعلام کرد: توزیع سود سهام عدالت تا پایان شهریور میان مشمولان صورت خواهد گرفت.

 شرط پرداخت؛ مصوبه شورای اصل 44

چندی پیش رییس سازمان خصوصی‌سازی طی گفت‌وگویی با اشاره به این جمله که تاکنون افزون بر 500میلیارد تومان سود برای دوره مالی سال 95 ویژه مشمولان سهام عدالت به وسیله شرکت‌های سرمایه‌پذیر با برگزاری مجامع عمومی تصویب شده است، گفته بود که این میزان سود در خوش‌بینانه‌ترین حالت تا پایان تیرماه به بیش از 2تا 3هزار میلیارد تومان خواهد رسید. (که البته تاکنون این رقم محقق نشده و بیش از 770میلیارد تومان وصول نشده است.) وی در ادامه افزود: سازمان خصوصی‌سازی برای اینکه بتواند توزیع سود را در مقاطع مختلف با اولویت‌های خاص انجام دهد به نحوی که تمام مشمولان بتوانند سود دریافت کنند مصوبه‌یی تقدیم شورای عالی اصل 44 قانون اساسی کرده است. پوری‌حسینی اضافه کرد: سازمان خصوصی‌سازی در این مصوبه دنبال تحقق دو شرط اساسی یعنی سودی که از شرکت‌های سرمایه‌پذیر وصول می‌شود همزمان در بین مشمولان توزیع شود و دیگری دریافت سود سهام از شرکت‌های مزبور زودتر از موعد مقرر هشت ماهه است. وی یادآورشد: بدون شک با موافقت شورای عالی اصل 44 قانون اساسی از این دو شرط، سازمان خصوصی‌سازی به محض وصول سود از شرکت‌های سرمایه‌پذیر در بین مشمولان توزیع خواهد کرد. اما پرداخت زودتر از موعد در حالی صورت می‌گیرد که تاکنون مصوبه‌یی از سوی شورای اصل 44 منتشر نشده است.

 توفیق سازمان در دریافت اطلاعات از مشمولان

در این خصوص مشاور سازمان خصوصی‌سازی به «تعادل» گفت: سازمان خصوصی‌سازی در بخش‌های مختلفی در خصوص سهام عدالت، از مراحلی که پیش‌بینی کرده جلوتر است. در کل ماجرا مطابق برنامه زما‌بندی در حال پیشرفت است. جعفر سبحانی در ادامه توضیح داد: بخش اول در مورد صورت‌حساب‌هاست.

سازمان برای 47میلیون سهامدار کشور صورت‌حساب، به نام هر یک و به‌صورت مجزا تولید کرده است. بر این اساس تاکنون حدود 35 میلیون به سامانه مراجعه کرده‌اند و صورت‌حساب خود را دریافت کرده‌اند. مشاور سازمان خصوصی‌سازی افزود: بنابراین مرحله دوم را به موقع آغاز کردیم که دریافت شماره شبا از مشمولان برای دریافت سود بود که در این بخش نیز تاکنون حدود 28میلیون نفر چیزی حدود 60درصد یعنی تقریبا 400هزار نفر در روز به سامانه مراجعه کرده و شمارهای شبا خود را ثبت کرده‌اند.

 ۱۱شرکت سبد سهام عدالت به مجمع رفتند

 نگاهی به ترکیب سبد سهام عدالت نشان می‌دهد در حال حاضر نام ۶۰ شرکت در پرتفوی این سهام تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار دارد که اکنون 11 شرکت آن در حال برگزاری مجامع خود هستند.

به گزارش «تعادل» و به نقل از سازمان بورس و اوراق بهادار تاکنون مجامع عمومی ۱۱ شرکت سبد سهام عدالت برگزار شده که از این تعداد ۹ شرکت موفق به تصویب سود (معادل ۷۷۰میلیارد تومان) جهت تقسیم بین مشمولان شده‌اند و مجامع عمومی ۴ شرکت دیگر هم در روزهای پیش‌رو تشکیل خواهد شد. نگاهی به ترکیب سبد سهام عدالت نشان می‌دهد در حال حاضر نام ۶۰ شرکت در پرتفوی این سهام تحت عنوان شرکت‌های سرمایه‌پذیر قرار دارد؛ بر این اساس این ۶۰ شرکت باید هر ساله پس از برگزاری مجامع، سود تقسیمی خود را به سازمان خصوصی‌سازی بدهند و این سازمان هم بابت اقساط سهام عدالت، سودهای دریافتی را به حساب خزانه واریز می‌کند.

با توجه به پایان مهلت 10ساله سازمان خصوصی‌سازی از فروردین سال جاری این سازمان اقدام به دریافت شماره شبای حساب بانکی مشمولان سهام عدالت از طریق سامانه این سهام کرده است تا پس از پایان فصل مجامع، شرکت‌های سرمایه‌پذیر سود سال مالی ۹۵ خود را به حساب مشمولان واریز کند. همچنین مبلغ سود سهام عدالت از سود تقسیم شده این ۹ شرکت، معادل ۷۷۰میلیارد تومان است که ظرف مهلت ۸ ماه طبق قانون تجارت از سوی این شرکت‌ها به نفع سهامداران و به حساب آنان توزیع خواهد شد. براساس این گزارش، از دیگر شرکت‌های سبد سهام عدالت که مجمع آنها در آستانه تشکیل است، می‌توان به برگزاری مجمع عمومی سالانه شرکت پتروشیمی بیستون در ۱۴تیر، پتروشیمی تبریز در روز ۱۷تیر و دو شرکت پتروشیمی جم و چادرملو در روز ۱۸تیرماه اشاره کرد که در صورت تصویب سود قابل تقسیم از سوی این مجامع عمومی، سهم سود سبد سهام عدالت بیشتر مشخص خواهد شد.

 

ارسال نظر