شاخص کل به رشد 8 واحدی قناعت کرد

۱۳۹۶/۰۳/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۶۱۵
شاخص کل به رشد 8 واحدی قناعت کرد

گروه بورس  

نماگر بورس تهران دیروز و پس از اینکه سه روز متوالی بر مدار منفی قرار گرفته بود، با بهره‌گیری از توان مالی سهامداران حقوقی هشت واحد بالا رفت و در 78 هزار و 867 واحدی قرار گرفت. بر این اساس در چهارمین روز معاملات تالار شیشه‌یی در این هفته شاخص کل هشت واحد رشد کرد و شاخص آزاد شناور نیز با ۳۵ واحد افزایش روبه‌رو شد، در این میان اما شاخص بازار اول افت ۴۲واحدی را تجربه کرد. در نهایت اما ارزش معاملات بورس تهران در روز گذشته به رقم ۱۰۰میلیارد تومان رسید که این رقم ناشی از دست به دست شدن بیش از ۴۰میلیون سهم و اوراق مالی قابل معامله طی ۳۰ هزار و ۹۴۱ نوبت داد و ستد بود. آنچه در جریان معاملات دیروز بورس تهران خودنمایی می‌کرد، نقش پررنگ حقوقی‌ها به عنوان خریدار نمادهای تاثیرگذار روی شاخص بود.

به گزارش «تعادل» در جریان دادوستدهای روز سه‌شنبه 30 خرداد بازار سرمایه تعداد 403میلیون سهم و حق‌تقدم به ارزش 100 میلیارد تومان در 30 هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد 8 واحدی در ارتفاع 78 هزار و 867واحد قرار گرفت.

بر این اساس دیروز شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس و اوراق بهادار تهران در میانه ساعات معاملات ۲۲ واحد افت کرد، اما در نهایت توانست با فراز و فرودهایی پس از آن حدود هشت واحد نسبت به روز گذشته رشد کند و در تراز ۷۸ هزار و ۸۶۷ واحدی بنشیند.

شاخص کل هم‌وزن نیز در این مدت ۲۴ واحد رشد کرد و به رقم ۱۶ هزار و ۹۶۳ واحدی رسید. در عین حال شاخص آزاد شناور با تنها ۳۵ واحد رشد عدد ۸۵ هزار و ۷۳۴ واحدی را تجربه کرد و شاخص بازار اول با ۴۲ واحد افت به رقم ۵۴ هزار و ۳۶۴ واحدی رسید. همچنین شاخص بازار دوم با رشد ۲۹۵ واحدی رو‌به‌رو شد و در کانال ۱۷۶هزار و ۸۹۴ واحدی ایستاد.

 نمادهای تاثیرگذار

در معاملات دیروز نماد پتروشیمی مبین، شرکت ارتباطات سیار ایران و معدنی و صنعتی گلگهر هر یک به ترتیب ۳۹، ۱۶ و ۱۳ واحد تاثیر مثبت در نوسانات دماسنج بازار سرمایه داشتند. در نماد پتروشیمی مبین نزدیک به ۸۴درصد از خریدها و ۷۶ درصد از عرضه‌ها مربوط به افراد حقوقی بود. همچنین در نماد شرکت ارتباطات سیار ایران و معدنی و صنعتی گلگهر نیز حدود ۹۷درصد از خریدها را حقوقی‌ها برعهده داشتند.

در مقابل اما نماد حکشتی مربوط به شرکت کشتیرانی جمهوری اسلامی شاخص کل بازار را 24 واحد به سمت پایین حرکت داد و نمادهای تاپیکو، شبندر و وبملت نیز به ترتیب با 15، 14 و 13 واحد تاثیر منفی در شاخص به عنوان شرکت‌های منفی بازار در روز گذشته معرفی شدند.

 بررسی معاملات گروه‌های بورس

در ادامه روند رکودی بازار، دیروز نیز تعداد زیادی از سهام‌های گروه خودرو با روند کاهشی در قیمت پایانی مواجه شدند. بر این اساس روز گذشته معاملاتی اکثرا کم حجم و متعادل در این گروه وجود داشت و صف خرید نمادهای خاذین، خلنت و ختور و معاملات مثبت نمادهای خفناور، خرینگ و ورنا چشم‌نوازی می‌کرد.

اکثریت قندی‌ها نیز دیروز روندی کاهشی را تجربه کردند. به‌طوری که نمادهای قند ثابت خراسان، شهد و فرآورده‌های غذایی و قند چهارمحال بیش از چهار درصد روند کاهشی را در قیمت‌‌شان تجربه کردند و نمادهای قند هگمتان، قند نیشابور و قند شیرین خراسان مقداری رشد یافتند.

در گروه حمل و نقل نیز نمادهای حریل و حتوکا با جهش قیمتی صف خرید شدند، نمادهای حتاید، حسیر و توریل مثبت، نماد حکشتی با ادامه صف فروش و نماد حپارسا پس از برگزاری مجمع فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه متعادل و مثبت مورد بازگشایی قرار گرفت.

همچنین در گروه لیزینگی با ادامه صف فروش نماد ولیز، معاملات مثبت نمادهای ولبهمن و ولغدر و معاملات متعادل و منفی سایر هم گروهی‌ها مواجه بودیم. در آن‌سو و در گروه سرمایه‌گذاری اکثرا متعادل با گرایشی منفی دنبال شدند، در شروع بازار نماد وساپا برای بررسی بیشتر اطلاعات متوقف شد، نماد وصنا با صف فروش، نماد تازه وارد سرچشمه با صف خرید و نمادهای وبیمه، وگستر و واتی با معاملاتی مثبت‌تر از هم‌گروهی‌ها مواجه بودند.

در شروع بازار افزایش تقاضا در گروه‌های شیمیایی، پالایشگاهی و روانکارها محسوس بود. به‌طوری که نمادهای شپلی، شتوکا، شاوان و شراز معاملات مثبت و پرتقاضایی را تجربه کردند اما با گذشت زمان دادوستدها، گروه‌های مذکور متعادل‌تر شدند و برخی نوسانات منفی را تجربه کردند تا جایی که نماد ساینا با صف فروش به کار خود پایان داد.

در گروه فلزات اساسی نیز دیروز تعدادی از نمادها با روند رو به کاهش در قیمت پایانی‌‌شان مواجه شدند، اما اکثر نمادهای گروه‌های فلزی و معدنی معاملاتی مثبت را تجربه کردند هرچند که این افزایش چندان چشمگیر به نظر نمی‌آمد. طی معاملات روز گذشته نمادهای کطبس، فلوله، فنوال، کیمیا و فسرب صف خرید شدند اما گروه‌های مذکور نیز در اواخر بازار و با افزایش عرضه‌ها مواجه شدند و در نهایت متعادل به کار خود پایان دادند.

اکثر نمادهای گروه ساختمانی معاملاتی مثبت را تجربه کردند که در این بین نمادهای ثاباد، وساخت و کرمان پرتقاضاتر از هم‌گروهی‌ها بودند و در نتیجه با صف خرید مواجه بودند.

نمادهای گروه ماشین‌آلات و تجهیزات نیز اکثرا با معاملاتی متعادل سپری شدند. در این بین نمادهای تپمپی و تکشا با صف فروش، نماد تمحرکه با صف خرید و لسرما با معاملاتی مثبت مواجه بودند. در گروه برقی نیز اکثرا دادوستدهای متعادل و منفی در جریان بود در این میان نماد به سویچ صف خرید شد و در آن‌سو نماد بشهاب پس از ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده منفی و با صف فروش مورد بازگشایی قرار گرفت. همچنین نماد تپکو با توجه به اطلاع‌رسانی صورت گرفته در سامانه کدال مبنی بر لغو برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده صاحبان سهام متعادل و نماد مبین پس از برگزاری مجمع عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی 850 ریال با معاملاتی پرحجم، دو طرف و بلوکی و رشد قیمتی حدود 3 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفتند.

اما در گروه کاشی و سرامیک نماد کترام با ادامه صف خرید پرحجم، نمادهای کساوه و کلوند مثبت، نماد کهرام منفی و نماد کسعدی با ادامه افت قیمتی و صف فروش دنبال شدند. گروه کوچک لاستیک‌سازی همسو نیز با بهبود کلی جو بازار، با افزایش تقاضا و معاملاتی اکثرا مثبت مواجه بودند تا جایی که نماد پاسا صف خرید را تجربه کرد.

در گروه کانی‌های غیر فلزی که اکثرا متعادل و منفی بودند، نمادهای کمرجان، کفرا و کساپا با صف خرید دنبال شدند و نماد شلیا پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی تعدیل شده متعادل و مثبت به گردونه دادوستدها بازگشت. در میان شرکت‌های حاضر در این گروه، نماد رکیش پس از برگزاری مجمع عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی 550 ریالی با رشد حدود 5 درصدی مورد بازگشایی قرار گرفت. در پایان معاملات دیروز نماد‌های غگرجی، ولیز و وایران جهت برگزاری مجامع عادی سالانه تصویب صورت‌های مالی و شرکت سیمان هرمزگان جهت برگزاری مجمع عادی به‌طور فوق‌العاده تصویب صورت‌های مالی متوقف شدند.

 رفت‌و آمد نمادهای بورسی

در پایان معاملات روز گذشته نماد معاملاتی شرکت‌های توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در خصوص افزایش سرمایه، گروه صنعتی بوتان پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، تولید فیبر ایران، ایران مرینوس با توجه به ارائه صورت‌های مالی حسابرسی نشده، ماسه ریخته‌گری باتوجه به ارائه اطلاعات منتشر شده در سایت کدال و شرکت پتروشیمی مبین پس از برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه مبنی بر تقسیم سود نقدی، مواد ویژه لیا پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی تعدیل شده به تالار شیشه‌یی بازگشتند. نماد معاملاتی گروه سرمایه‌گذاری سایپا برای بررسی بیشتر اطلاعات، نفت ایرانول جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام، بیسکویت گرجی، لیزینگ ایران، لیزینگ ایرانیان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی سالانه برای تصویب صورت‌های مالی و شرکت سیمان هرمزگان جهت برگزاری مجمع عمومی عادی به‌طور فوق‌العاده برای تصویب صورت‌های مالی نیز در روز گذشته متوقف شدند.

 رشد شاخص‌های فرابورس

افزایش شاخص کل فرابورس، حجم، ارزش و تعداد دفعات معاملات، اتمام پذیره‌نویسی سهام در دست انتشار گروه توسعه هنر ایران و بازگشایی دو نماد معاملاتی مهم‌ترین رخدادهای روز گذشته بازار فرابورس ایران به‌شمار می‌روند. به گزارش «تعادل» به نقل از فرابورس ایران، دیروز سه‌شنبه 30 خرداد تعداد 783 میلیون ورقه بهادار در 29هزار دفعه به ارزش بیش از 366 میلیارد و 500میلیون تومان دادوستد شد که نسبت به روز معاملاتی پیشین به ترتیب رشد 137، 5 و 337 درصدی حجم، تعداد دفعات معاملات و ارزش آن را به ثبت رساند.

 بازگشت آیفکس به کانال 900 واحدی

شاخص کل فرابورس نیز برای دومین روز متوالی به روند صعودی خود ادامه داد تا با رشد 4 واحدی روز گذشته آیفکس کانال 900 واحدی را پس بگیرد. نمادهای «شاوان»، «سرچشمه»، «میدکو»، «بکهنوج»، «شراز»، «حریل» و «بساما» تا سطح حداکثر 0.8 واحد تاثیر مثبت بر شاخص داشتند و در مجموع شاهد رشد نزدیک به 0.5درصدی این نماگر بازار بودیم.

نگاهی به تابلوهای معاملاتی فرابورس حاکی از آن است که نمادهای «کمرجان»، «کرمان» و «سرچشمه» در حالی بیشترین رشد قیمت را تا سقف 5 درصد تجربه کردند که نمادهای «ثالوند»، «قچار» و «افرا» متحمل افت قیمت تا سطح 4.6درصدی شدند. همچنین نمادهای «ذوب»، «فولای» و «ساینا» نیز سه نمادی بودند که به عنوان پربیننده‌ترین نمادهای معاملاتی معاملات روزگذشته را به پایان رساندند.

 صنایع سبز فرابورسی

 دیروز برخی صنایع فرابورسی نیز در تمام یا اغلب نمادها رشد قیمت و سبزپوشی را تجربه کردند. به این ترتیب گروه‌های استخراج کانه‌های فلزی، استخراج زغال‌سنگ، محصولات کاغذی، انتشار، چاپ و تکثیر، لاستیک و پلاستیک، پالایشی‌ها، عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم و کاشی و سرامیک از جمله صنایعی بودند که کفه نمادهای سبزپوش آنها بر نمادهای قرمز سنگینی می‌کرد.

 اتمام پذیره‌نویسی گروه توسعه هنر ایران

از سوی دیگر اتمام پذیره‌نویسی گروه توسعه هنر ایران نیز که از طریق شبکه کارگزاران عضو فرابورس ایران در سومین روز از مهلت 15 روزه رقم خورد، دیگر رخداد روزگذشته بازار به‌شمار می‌رود که این امر به گفته مدیرعامل فرابورس ایران نخستین قدم‌های بازار سرمایه در تامین مالی بخش مغفول اقتصاد یعنی حوزه فرهنگ و هنر محسوب می‌شود.

در جریان بازار همچنین نماد معاملاتی شرکت‌های مواد ویژه لیا پس از ارائه اطلاعات پیش‌بینی تعدیل شده و توسعه حمل و نقل ریلی پارسیان پس از برگزاری مجمع عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام درخصوص افزایش سرمایه بازگشایی شدند ضمن آنکه نماد معاملاتی شرکت نفت ایرانول جهت برگزاری مجامع عمومی عادی سالانه صاحبان سهام و عمومی فوق‌العاده صاحبان سهام در روز شنبه مورخ 3 تیر 1396 متوقف شد.

در همین حال در مجموع بازارهای اول و دوم فرابورس در مجموع 108 میلیون سهم به ارزش 367 میلیارد ریال دادوستد شد. نماد شرکت‌های ریل پرداز سیر و شرکت مواد ویژه لیا نیز به ترتیب بالاترین حجم و ارزش معاملات را به ثبت رساندند.

 «اخزا 11» در صدر بازار اوراق با درآمد ثابت

روز جاری ارزش معاملات بازار اوراق با درآمد ثابت نیز از 2 هزار و 360 میلیارد ریال گذشت. در این بازار 2 میلیون و 390 هزار ورقه بهادار مورد مبادله قرار گرفت. اسناد خزانه اسلامی مرحله یازدهم در صدر این بازار ایستاد و بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را شاهد بود. درنهایت تابلوی تسهیلات مسکن نیز معاملات روزگذشته را با قیمت‌هایی در بازه 742 تا 772 هزار ریال پشت سر گذاشت. در مجموع در این تابلو بیش از 62 هزار ورقه به ارزش 47.5 میلیارد ریال خرید و فروش شد.

 2 محصول جدید در بورس کالا

اما یکی از اتفاقات مهم بازار سرمایه در روزگذشته عرضه دو محصول پلیمری برای نخستین‌بار در تالار پتروشیمی بورس کالا بود. دیروز پلی‌اتیلن سبک فیلم ۲۴۲۰E۰۲ پتروشیمی کردستان و پلی‌اتیلن سنگین اکستروژن پتروشیمی ایلام روی تابلوی عرضه رفتند که ۱۱۰ تن از محصول پتروشیمی ایلام با قیمت پایه ۴ هزار و ۵۱تومان مورد معامله قرار گرفت. همچنین ۴۹هزار و ۵۲۷ تن مواد پلیمری، ۴۳ هزار و ۹۵۰تن قیر، یک‌هزار و ۱۲ تن اسلاک واکس روی تابلوی عرضه تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی بورس کالای ایران رفت.

تالار صادراتی بورس کالای ایران، روز سه‌شنبه

 ۳۰ خرداد میزبان عرضه ۹۹ هزار و ۴۰۰ تن قیر و سنگ‌آهن بود. دیروز در تالار محصولات صنعتی و معدنی نیز ۵ هزار تن شمش بلوم، ۹۸ تن سبد میلگرد و ۱۰۰ تن شمش سرب عرضه شد. تالار محصولات کشاورزی بورس کالای ایران نیز در این روز شاهد عرضه ۴۵ هزار تن گندم خوراکی، ۴هزار تن گندم دوروم، یک‌هزار تن کنجاله سویا، ۲۷۵تن شکر سفید، ۳۰۰ تن روغن خام و ۱۵۰تن ذرت بود. علاوه بر این، ۷ هزار و ۱۶۸ تن جو دامی نیز در قالب طرح قیمت تضمینی در این تالار عرضه شد. بازار فرعی بورس کالای ایران نیز طی روز سه‌شنبه شاهد عرضه ۱۵۹هزار قطعه جوجه یک‌روزه و ۱۰تن گوشت منجمد برزیل بود.

 

ارسال نظر