تعقیب قضایی در انتظار سوءاستفاده‌کنندگان از اطلاعات شرکت‌ها

۱۳۹۶/۰۳/۳۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۵۴۵

30 خرداد

مدیرعامل فرابورس اعلام کرد: سوءاستفاده‌کنندگان از اطلاعات نهانی شرکت‌ها و معاملات متکی براین داده‌ها، مورد برخورد قضایی قرار می‌گیرند و نرخ سود در بازار بین‌بانکی چنانچه اصلاح و مدیریت نشود، وضعیت سود بازار بدهی اصلاح نخواهد شد.

به گزارش «تعادل» به نقل از بازار سرمایه، امیر هامونی درباره بسته بودن نماد شرکت‌های بورسی گفت: بخشی از سخت‌گیری‌ها و بسته بودن نمادهای بانکی به دلیل اختلافات نهادهای ناظری مانند بانک مرکزی و سازمان بورس است. وی افزود: سال‌های گذشته، بحثی براساس سیستم استانداردهای گزارشگری مالی بین‌المللی (IFRS) مبنی بر افشاسازی اطلاعات شرکت‌های بورسی مطرح شده بود و در این خصوص اختلافاتی میان سازمان بورس و بانک مرکزی وجود داشت و سازمان حسابرسی به عنوان حسابدار بانک‌های خصوصی کشور برای بررسی، وارد موضوع شد که این مساله برای مدتی پیامد بسته شدن نماد برخی بانک‌ها را به همراه داشت.

مدیرعامل فرابورس، بازار سرمایه را وابسته به رکن شفافیت اعلام کرد و گفت: همیشه این تعارض وجود دارد که ما نقدشوندگی را قربانی شفافیت ‌سازیم یا بالعکس، این موضوع مربوط به سال‌های اخیر است و در حوزه پتروشیمی توقف طولانی مدت وجود داشت و در سال 92 و 96 شاهد توقف نمادهای بانکی هستیم. هامونی گفت: یکی از برنامه‌هایی که سازمان بورس برای حل این موضوع در نظر گرفته مطرح کردن دستورالعمل افشای اطلاعات شرکت‌های پذیرفته شده است. هامونی به پدیده موسوم به «بلوک‌زنی» در بازار اشاره کرد و افزود: طبق دستورالعمل‌های بازار، بلوک‌زنی از بازار اصلی جدا شده و به کار خودش می‌پردازد و تداخل معاملات خارج از بورس با معاملات داخلی بورس پیش نمی‌آید و شاخص بازار به درستی قابل اعتماد است.

مدیرعامل فرابورس ایران گفت: فصل ششم قانون بازار سرمایه، سوءاستفاده‌کنندگان از اطلاعات نهانی را مجرم و معاملات متکی بر اطلاعات نهانی را جرم دانسته و برای آن مجازات تعیین کرده و براین اساس ماه گذشته با دو تخلف در این زمینه برخورد شده است. وی یادآور شد: سال 85 در حد 20 تا 30 میلیون ریال تخلف صورت گرفت که با عوامل مربوطه برخورد شد، پس از آن سوءاستفاده‌یی نداشتیم.

به گفته هامونی، چنانچه اصل 44 اجرا نمی‌شد و شرکت‌ها به بورس نمی‌آمدند، اکنون با یک بازار 20هزار میلیارد تومانی روبه‌رو بودیم، در حالی که اکنون بازار ما حدود 400 میلیارد تومان ارزش دارد. مدیرعامل فرابورس افزود: اواخر پارسال نرخ بازار بدهی حدود 24 تا 25 درصد بود، اما اکنون این رقم با حدود 4تا5 درصد کاهش، حدود 20 درصد است. هامونی اضافه کرد: چنانچه نرخ سود بانکی در بازار بین‌بانکی اصلاح و مدیریت نشود، بازار بدهی ما نیز اصلاح نخواهد شد.

مدیرعامل فرابورس از ارائه درخواست 260 شرکت دانش‌بنیان در این هفته به معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری برای ورود به بازار فرابورس خبرداد و اضافه کرد: تعداد 150 شرکت کوچک و متوسط به سازمان صنایع کوچک درخواست دادند تا وارد بازار شوند. وی خاطرنشان کرد: صنایع قدیم برای ماندن در صنعت و رقابت باید خود را دانش‌بنیان کنند چرا که در غیر این صورت محکوم به شکست هستند. او همچنین اعلام کرد: هفته آینده پذیره‌نویسی هلدینگ سرمایه‌گذاری هنر نیز آغاز خواهد شد. به گزارش «تعادل»، یکی از مشکلات کنونی بازار بورس، توقف چندین ماهه نمادهای شرکت‌های بورسی است که سبب می‌شود، سهامداران امکان خرید و فروش نداشته و سرمایه آنها به مدت طولانی مسدود شود. در این بین توقف برخی نمادها به چند سال نیز رسیده است. از جمله مهم‌ترین نمادهای متوقف شده در بورس، نمادهای بانکی هستند که البته چندی پیش تعدادی از آنها به تابلوی معاملات بازگشتند، اما هنوز برخی از بانک‌ها متوقف مانده‌اند.

 

ارسال نظر