شائبه دستکاری قیمت‌ها عامل توقف طولانی مدت نماد معاملاتی

۱۳۹۶/۰۳/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۱۳۷۸

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه شائبه دستکاری قیمت‌ها ریشه اصلی طولانی شدن توقف طولانی نماد معاملاتی است، گفت: راه‌اندازی سازوکار فروش استقراضی سهام می‌تواند به ناظران بازار برای کوتاه کردن دوره توقف‌ها کمک کند.

به گزارش«تعادل» علی اسلامی‌بیدگلی در گفت‌وگو با فارس با انتقاد از طولانی بودن دوره توقف نماد‌های معاملاتی در بورس ایران گفت: در بورس‌های دنیا درحالی نمادهای معاملاتی شرکت‌ها به محض انتشار گزارش‌های مالی جدید یا تقسیم سود نقدی در مجمع حداکثر برای دو ساعت متوقف می‌مانند که در بازار سرمایه ایران متوسط این دوره بسیار بالاست و در برخی مواقع به چند سال می‌انجامد. وی افزود: با فرض اینکه هر ساله طی 4مرحله سود نقدی در مجامع تقسیم شود، قدر مسلم باید شاهد توقف طولانی‌مدت اغلب نمادهای معاملاتی و عدم فعالیت سهم در بازار باشیم. این عضو هیات‌مدیره کانون نهادهای سرمایه‌گذاری اقدام‌هایی همچون افزایش اختیار ناشران در بازار سهام یا ارائه خدمات مشاوره به آنها برای بازگشایی نمادهای معاملاتی بلافاصله پس از تصویب سود تقسیمی در مجامع را به عنوان راهکارهای کوتاه‌تر شدن دوره توقف نمادهای معاملاتی عنوان کرد و افزود: بدون تردید چالش اصلی در زمینه بررسی طولانی بودن دوره توقف نمادهای معاملاتی در بازار سهام ایران مربوط به مجامع شرکت‌ها و تقسیم سود نقدی نیست. وی با بیان اینکه شرکت‌هایی که مجمع برگزار می‌کنند به طور معمول پس از گذشت 24ساعت شاهد بازگشایی نماد معاملاتی خود هستند، گفت: گاهی اوقات شرکت‌ها صورت‌های مالی خود به سازمان بورس را به طور شفاف ارائه نمی‌دهند که این موضوع زمینه برای طولانی شدن دوره توقف نماد معاملاتی را افزایش می‌دهد.

به گفته اسلامی‌بیدگلی با فرض برخورداری شرکت‌ها از حداقل شفافیت یا ارائه گزارش شفاف‌سازی شاید بتوان دلیل کافی برای بازگشایی نماد معاملاتی را فراهم کرد اما شائبه دستکاری قیمت‌ها در بازار سهام اجتناب‌ناپذیر بوده و این ابهام برای ناظر بازار سهام باعث می‌شود تا در مقابل بازگشایی نماد معاملاتی صبوری کند. وی در این زمینه پیشنهاد داد: اگر مکانیسم فروش استقراضی سهام

(short selling) براساس قواعد شرعی در بازار سهام ایران به عنوان نیاز امروز این بازار به ‌کار گرفته شود یا بازارگردان‌های حرفه‌یی سهام در بازار فعال شوند، امکان دستکاری قیمت سهام کاهش یافته و به این ترتیب دوره توقف نماد‌ها برای ناظران بازار سهام کوتاه‌تر می‌شود.

 

 

ارسال نظر