تداوم پروژه مقاوم‌سازی در استان‌ها

۱۳۹۸/۰۸/۲۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۶۸۰۶
تداوم پروژه مقاوم‌سازی در استان‌ها

گروه بنگاه‌ها|

در شرایطی که افکار عمومی ایرانیان این روزها متوجه  مردم زلزله زده شهرهای مختلف در استان آذربایجان شرقی  است؛ سخنگوی دولت دوازدهم راهی این منطقه شد تا ضمن پاسخگویی به پرسش ها و مطالبات مردم از نزدیک در جریان مشکلات و مسائل آنان قرار بگیرد؛ به اظهارنظرهایشان گوش دهد؛ درد‌دل‌هایشان را بشنود و راهکارهای موثر اجرایی برای بهبود وضعیت این مناطق ارائه کند. علی ربیعی، سخنگوی دولت گفت: خوشبختانه در همین مدتی که دولت در مورد اعتبارات تصمیم می‌گرفت، دستگاه‌های دیگر نیز هر کدام اعتباراتی برای زلزله‌زدگان اختصاص دادند و بانک‌ها نیز تسهیلات لازم را ارایه خواهند داد؛ ورنکش جدید با مزایایی بهتر و جدیدتر را ان شاءالله تحویل مردم می‌دهیم. علی ربیعی در روستای زلزله‌زده «ورنکش» میانه، در جمع خبرنگاران آذربایجان شرقی اظهار کرد: نشست خبری سخنگوی دولت هر هفته برگزار می‌شود که امروز به خاطر اینکه گفت‌وگویی دو سویه باشد و به سوالات مردم زلزله زده پاسخ دهیم این نشست را در روستای زلزله زده ورنکش شهرستان میانه برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: زلزله در کنار تمام سختی‌ها و مصیبت‌ها، مفهوم همبستگی ملی و ضرورت آمادگی در برابر زلزله را نشان می‌دهد. وی با بیان اینکه ۵ تن از هموطنانمان از جمله دو کودک را در این زلزله از دست دادیم که برای همه آنها طلب آمرزش می‌کنیم، گفت: شاهد جلوه همبستگی ملی و محلی هستیم و یک ترکیب‌بندی بین فعالان محلی با سطح ملی و استانی برقرار شده است، ابتدا از مردم شریف روستایی که به عنوان امدادگر درد خود را فراموش کرده و به کمک مصیبت دیدگان شتافتند، قدردانی می‌کنم. ادب، متانت و صبوری منجر شده تا کارها به خوبی پیش رود.

سخنگوی دولت گفت: ما درد دل مادر ریحانه و مادر زهرا، دو دانش‌آموزی که در زلزله جان باختند را شنیدیم، زهرا با شیرین زبانی‌اش، سال قبل با صدا و سیما مصاحبه کرده و گفت که «من باید عصبانی باشم که ایران را بسازم» و در واقع «خشم برای ساختن ایران» پیام زهرای ورنکشی بود، نباید بگذاریم رویای ریحانه و زهرا برای ساختن مملکت زیر آوار بماند، درخواست پدر زهرا نیز همین است، در کنار هم قرار بگیریم تا از مصیبت و فشار و تحریم عبور کنیم و ایرانی بازسازی شده داشته باشیم.

ربیعی ادامه داد: طی چند روز آینده پس از آواربرداری، پیرو مصوباتی که دولت انجام داده است، برنامه‌ها را برای منطقه اعلام خواهیم کرد. وی خطاب به تمام روستاییان کشور گفت: خانه‌هایی که مقاوم‌سازی شده بودند در جریان زلزله اخیر کمترین آسیب را دیدند، بنابراین تمام روستاییان باید تلاش کنند در کنار اعتبار و کمک‌های فنی که از سوی دولت ارایه می‌شود، با همکاری متقابل مقاوم‌سازی خانه‌ها را انجام دهند. وی اظهار کرد: خوشبختانه در روستای ورنکش از قبل از زلزله، گازرسانی انجام شده و مشکل برق و آب و مخابرات و زیرساخت‌ها وجود ندارد. فقط مشکل اصلی، نبود خانه بهداشت و استقرار پزشک دایمی در درمانگاه است که این مطالبات را دنبال خواهیم کرد. ربیعی گفت: علاوه بر مصوبات دولت، کمک هزینه اسکان و کمک هزینه ساخت برای زلزله‌زدگان ارایه می‌شود، ۲۰۰۰ واحد جایگاه دامی را وزارت کشاورزی ایجاد خواهد کرد تا جایگاه موقت برای دام‌ها ایجاد شود. خسارت دام‌ها نیز با مصوباتی که انجام شده با منابع ارزان و قرض الحسنه جبران خواهد شد.

وی تاکید کرد: اگر کارگری در نتیجه زلزله بیکار شده، بیمه بیکاری وی به سرعت داده خواهد شد.

وی گفت: همان‌گونه که رییس‌جمهور محترم در نشست مطبوعاتی به صورت مقدماتی اعلام کردند، دولت برنامه‌ای خواهد داشت که بیش از ۱۷ میلیون خانوار ایرانی به‌طور هدفمند از حمایت‌های اجتماعی و معیشتی برخوردار شوند، زیرساخت‌های لازم برای این طرح نیز برنامه‌ریزی و آماده شده که اعلام می‌شود.

     دورنمای طرح حمایتی دولت

سخنگوی دولت با بیان اینکه این طرح حمایتی طوری پیش بینی شده که آثار تورمی نداشته یا به صورت حداقل خواهد داشت، افزود: این طرح از چند ماه پیش برنامه‌ریزی و اجرا و تصمیمات لازم اتخاذ شده و امیدواریم به‌طور هدفمند این طرح را اجرا کنیم، اگر این طرح اجرا نشود آثار تورمی ناشی از افزایش نقدینگی بیشتر خواهد بود.

وی در پاسخ به سوال دیگری با تاکید بر اینکه مهم‌ترین برنامه ما برای روستاها، مقاوم‌سازی است، گفت: دولت در این رابطه هم خدمات فنی می‌دهد و هم ۳۰ میلیون تومان اعتبار برای تسهیلات قرض‌الحسنه گذاشته است که معتقدم برای مقام‌سازی خانه‌های روستایی کفایت می‌کند. بنیاد مسکن تلاش‌های بسیار خوبی در این رابطه داشته و مقام‌سازی خانه‌های روستایی از مهم‌ترین برنامه‌های ما برای مقابله با بلایایی چون زلزله است.

 

ارسال نظر