تحریک عرضه، تقاضا و بهبود کسب و کار داخلی

۱۳۹۸/۰۳/۰۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۴۵۵۰۴

جلسه شورای اداری مازندران دیروز یک میهمان ویژه داشت؛ مدیرعامل صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور با حضور در جلسه شورای اداری مازندران با موضوع افزایش دامنه‌های صادراتی، تصویری از مهم‌ترین راهبردهای صادراتی کشور در سال جاری ارایه داد. دوره‌ای که در آن به دلیل تحریم‌های امریکا موضوع«صادرات غیرنفتی» اهمیت بیشتری در اتمسفر اقتصادی و معیشتی کشور پیدا کرده است. اما راهبردی که بهرامی برای این شرایط خاص تحریمی ارایه می‌کند؛ تحریک عرضه، افزایش تقاضا و در نهایت بهبود کسب و کار داخلی از دل این فعل و انفعال اقتصادی است که می‌تواند ظرفیت‌های تازه‌ای پیش روی اقتصاد کشور بگشاید.

برخلاف مسوولان اجرایی، رییس اتاق بازرگانی مازندران معتقد است که ظرفیت‌های صادراتی استان بالاست اما به دلیل عدم سرمایه‌گذاری‌های زیربنایی لازم صدرات این منطقه نتوانسته همپا با ظرفیت‌هایش رشد کند. عبدالله مهاجر با بیان اینکه ظرفیت مازندران در حوزه صادرات بیش از وضع موجود است گفت: با این حال جزو استان‌های پیشرو در صادرات هستیم.

رییس اتاق مازندران در جلسه کارگروه توسعه صادرات استان با اظهار اینکه صندوق توسعه ضمانت در استان تاکنون به نتیجه نرسیده است افزود: امروزه در کشورهای خارجی کشاورزی یک افتخار محسوب می‌شود ولی کشاورزان ما درگیر مشکلات فراوانی هستند.

وی با تاکید برایجاد ظرفیت‌ها برای رونق کشاورزی و توسعه صادرات در استان گفت: امروز اگر قرار باشد کسی در کشور تولیدکننده باشد عاشق باشد زیرا با مشکلات عدیده‌ای روبه‌رو است.

مهاجر با عنوان اینکه یکی از ظرفیت‌های مازندران در حوزه آبزیان و برنج، طیور، مرکبات، کیوی و بخش مختلف است گفت: میزان تولیدات کشاورزی استان هفت میلیون تن است و در ۱۴ محصول رتبه‌های برتر را دارا هستیم.

رییس اتاق بازرگانی مازندران، صادرات را گامی مهم برای توسعه استان بیان کرد و گفت: در سه ماه آخر سال قبل میزان صادرات استان حدود ۳۰ درصد رشد یافت و صادرات به بیش از ۴۲۰ میلیون تن رسیده است.

وی با بیان اینکه ظرفیت صادراتی مازندران بیش از وضعیت موجود است افزود: در برنامه ششم، نگاه این است که میزان صادرات به سه میلیارد دلار برسد و برای دستیابی به این هدف باید موانع فراروی را برطرف کنیم.

وی با تاکید براینکه باید رویکرد جدیدو دیگری برای توسعه صادرات در استان درپیش گرفته شود گفت: صندوق ضمانت یکی از شاخص‌ترین آیتم‌ها برای توسعه صادرات به شمار می‌رود. رییس اتاق بازرگانی مازندران با اشاره به اینکه برنامه دستیابی به هدف سه میلیارد دلاری صادرات در استان تعریف شده است افزود: صادرات یکی از بندهای مهم اقتصاد مقاومتی است و باید در این بخش برنامه‌ریزی صورت گیرد. وی با اظهار اینکه امکانات اتاق بازرگانی در اختیار صندوق ضمانت توسعه صادرات قرار می‌گیرد گفت: برای توسعه صادرات نیاز به هماهنگی و همکاری صندوق ضمانت داریم. رییس اتاق بازرگانی مازندران با بیان اینکه آمار صادرات استان بیش از یک میلیارد دلار است افزود: بخشی از کالاهای استان از مبادی دیگر استان‌ها صادر می‌شود.

در پایان این نشست تفاهمنامه‌ای بین استانداری مازندران و صندوق ضمانت توسعه صادرات کشور برای رشد صادرات غیرنفتی در این استان منعقد شد.

    سهم ناچیز مازندران از بازارهای صادراتی

احمد حسین‌زادگان استاندار مازندران نیز در ادامه این جلسه با بیان اینکه سهم این استان از بازار صادرات کشور ناچیز و ۳۷۰ میلیون دلار است، اظهار کرد: در این مسیر دو احتمال وجود دارد، یا بخش خصوصی مشکل دارد و صادرکنندگان قوی و باتجربه نداریم یا موانع فراروی اداری، بروکراسی زائد و عدم حمایت‌ها سبب شده صادرات استان به تراز قابل قبولی نرسد.

به گزارش استانداری، وی با بیان اینکه بیش از سه هزار واحد تولیدی و کشاورزی در استان داریم اما از ظرفیت‌ها برای صادرات خوب بهره نگرفتیم، گفت: بخشی از مشکلات صادراتی به ریسک بالای تجاری و سیاسی برمی‌گردد، یکی از سه اولویتی که با نمایندگان استان توافق کردیم، توسعه صادرات بوده است.

حسین‌زادگان با اشاره به اینکه اگر سهمی از صادرات در کشورهای همسایه داشته باشیم می‌توانیم بار زیادی از مشکلات را حل کنیم، گفت: با وجود زیرساخت‌های مناسب، فرودگاه، بندر، حلقه اتصال چندین استان در شمال و جنوب و وجود همه مزیت‌ها نتوانستیم از ظرفیت صادرات بهره مناسبی داشته باشیم.

    پرورش ماهیان خاویاری   برای ارزآوری

ولی‌الله نانواکناری، رییس مجمع نمایندگان مازندران در ادامه این جلسه با بیان اینکه با توجه به نامگذاری سال جاری، اگر در عرصه صادرات فعال شویم می‌توانیم در تحقق این شعار گام‌های خوبی‌برداریم، گفت: موفقیت در صادرات در گرو ایجاد تسهیلات و رفع موانع است چرا که مازندران یکی از استان‌های زرخیز کشور بوده و ظرفیت‌های بسیاری در حوزه صادرات بین کشورهای حاشیه دریای خزر دارد اما نتوانستیم از ظرفیت استان به خوبی بهره‌گیریم. وی با اشاره به اینکه خاویار دریای خزر یکی از ظرفیت‌های مهم صادرات غیرنفتی بوده که در گذشته نقش مهمی در ارز آوری کشور داشت اما به دلایلی این ظرفیت بزرگ را از دست دادیم، تصریح کرد: ساحل مازندران بهترین جایگاه برای پرورش ماهیان خاویاری است و می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد.

 

ارسال نظر