عزم دولت برای راه‌اندازی سریع‌تر راه آهن چابهار

۱۳۹۷/۱۰/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۳۶۷۶۹
عزم دولت برای راه‌اندازی سریع‌تر راه آهن چابهار

یکی از مهم‌ترین پیش نیازهای توسعه پایدار برای هر جامعه‌ای وجود شبکه حمل و نقل سامان یافته و پویایی است که بتواند مناسبات ارتباطی جامعه هدف را در جهان پیرامونی به خوبی برقرار سازد. فرآیندی که بنا به دلایل گوناگون تا به امروز در استان سیستان و بلوچستان تحقق پیدا نکرده است؛ اما معاون اول رییس‌جمهور معتقد است: در هیات دولت همه مصمم هستند که عملیات ساخت راه آهن چابهار به زاهدان با سرعت تکمیل شود که امیدواریم در این سفر این موضوع نهایی شود.

اسحاق جهانگیری که از صبح روز گذشته راهی استان سیستان و بلوچستان شده است؛ دیروز در جمع خبرنگاران اظهار داشت: استان سیستان و بلوچستان با داشتن یک هزار و ۱۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای همسایه و ۳۰۰ کیلومتر مرز آبی با دریای عمان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. وی با اشاره به اینکه این شرایط به موقعیت راهبردی و ترانزیتی و اهمیت سیستان و بلوچستان افزوده است، گفت: خدا را شاکرم که توفیق حاصل شد تا باری دیگر خدمت مردم عزیز و بزرگوار این استان برسم.

معاون اول رییس‌جمهور ادامه داد: مردم مرزدار سیستان و بلوچستان اعم از شیعه و سنی با تلاش و پشتکار خود همواره موجب سربلندی کشور و اسلام بوده و هستند.

وی تصریح کرد: در این سفر فرصت را مغتنم شمرده و با مسوولان، مردم، نخبگان و صاحب نظران استان سیستان و بلوچستان برای رفع مشکلات به گفت‌وگو خواهیم پرداخت.

جهانگیری با اشاره به اینکه سیستان و بلوچستان ظرفیت‌ها و استعدادهای فراوانی برای توسعه دارد، بیان داشت: منابع طبیعی و نیروی انسانی تحصیل کرده و پر انرژی از جمله مهم‌ترین استعدادهای سیستان و بلوچستان است.

وی افزود: اما باید این ظرفیت‌های بی‌نظیر و منحصر به فرد را در مسیرهای درست و مختلف از جمله شیلات، کشتی‌سازی، صنایع دریایی و صنایع مرتبط با منابع طبیعی، معدن و تجارت هدایت کرد.

   محرومیت‌های تاریخی باید برطرف شود

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به محرومیت‌های تاریخی سیستان و بلوچستان ادامه داد: متاسفانه با توجه به همه این ظرفیت‌های بی‌نظیر این استان از محرومیت‌های زیادی در بخش‌های مختلف رنج می‌برد که به هیچ‌وجه قابل قبول نیست و باید برای رفع آنها اقدامات جدی‌تری انجام شود.

جهانگیری تصریح کرد: برای توسعه استان سیستان و بلوچستان باید روی چند موضوع اصلی تمرکز شود و آن موضوعات قطعا باید موضوعاتی باشد که موجب سرعت بیشتر توسعه در این منطقه شود.

وی توسعه و ایجاد زیرساخت‌ها از جمله راه آهن، جاده‌ها و بنادر در سیستان و بلوچستان را مهم برشمرد و گفت: خوشبختانه در بخش بندری اقدامات بسیار خوبی انجام شده و در حال حاضر بندر چابهار به عنوان یک نقطه کلیدی در کشور و سواحل مکران مطرح است.

معاون اول رییس‌جمهور با تاکید بر اینکه چابهار در آینده به یکی از مهم‌ترین بنادر ایران و منطقه تبدیل خواهد شد، افزود: توسعه بندر چابهار علاوه بر اینکه برای کشور مهم است، موجب توسعه ترانزیت و حمل و نقل برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان هم می‌شود.

جهانگیری در خصوص گازرسانی به شهرهای سیستان و بلوچستان هم گفت: سعی می‌کنیم هر چه سریعتر همه شهرهای سیستان و بلوچستان به خط انتقال گاز متصل شود و علاوه بر آن صنایع مرتبط با گاز هم در این استان مستقر شود تا همه مردم این استان از این نعمت خدادادی برخوردار شوند. وی با تاکید بر اینکه پیگیر اجرای طرح‌های عمرانی سیستان و بلوچستان هستیم، بیان داشت: برای مقابله با موضوع ریزگردها اعتبار مالچ پاشی در بودجه سال ۹۸ برای استان سیستان و بلوچستان در نظر گرفته شده است. معاون اول رییس‌جمهور افزود: موضوع آب مردمان این منطقه را به‌شدت تحت تنگنا قرار داده است از همین رو در این سفر حتما به موضوع آب بطور ویژه خواهیم پرداخت.

وی ادامه داد: موضوع دریافت حق آبه هیرمند برای ما یک بحث جدی است که امیدواریم با مسوولان دولت افغانستان به یک تفاهم مناسب در این زمینه دست پیدا کنیم.

جهانگیری با اشاره به ظرفیت‌های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان گفت: باید از این ظرفیت‌های مهم و مغفول مانده در جهت توسعه گردشگری استان استفاده کرد.

   امنیت تنگه هرمز را ایران تامین می‌کند

بعد از گفت‌وگو با خبرنگاران شرکت در جلسه شورای اداری شهرستان‌های جنوبی استان بخش دیگر برنامه سفر جهانگری به سیستان و بلوچستان را تشکیل می‌داد.

 معاون اول رییس‌جمهور جلسه شورای اداری شهرستان‌های جنوب سیستان و بلوچستان در ایرانشهر با اشاره به اینکه ایران حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است، تصریح کرد: ایران با قدرت خود هیچ‌گاه نخواهد گذاشت که تنگه هرمز ناامن شود.

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به موقعیت راهبردی سیستان و بلوچستان، گفت: این استان جایی است که همه منافع ملی کشور به حضور مردم این خطه از کشور گره خورده است.

وی با اشاره به اینکه طرح توسعه سواحل مکران یک موضوع ملی است، بیان داشت: طبق تاکیدات رهبر معظم انقلاب حتما طرح توسعه سواحل مکران با جدیت از سوی دولت پیگیری می‌شود.جهانگیری با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران حافظ امنیت خلیج فارس و تنگه هرمز است، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با قدرت خود هیچ‌گاه نخواهد گذاشت که تنگه هرمز ناامن شود. ولی این دلیل بر آن نیست که نفت ما فقط در آن سوی تنگه هرمز تحویل نفت کش‌ها شود. از همین رو برنامه‌ریزی مناسب برای استفاده از ظرفیت‌های بی‌نظیر بندر چابهار به عنوان تنها بندر اقیانوسی ایران بسیار حائز اهمیت است.

وی با اشاره به اینکه تصمیم‌های راهبردی برای توسعه سواحل مکران مدنظر است، ادامه داد: توسعه بندر چابهار علاوه بر اینکه برای کشور ما مهم است قطعا موجب توسعه ترانزیت و حمل و نقل برای کشورهای آسیای میانه و افغانستان هم می‌شود.

وی تصریح کرد: البته ایجاد زیرساخت‌ها از جمله مسائل مهم در هر منطقه‌ای است از همین رو باید راه آهن چابهار به زاهدان هر چه زودتر تکمیل شود.

جهانگیری با تاکید بر اینکه به صورت جدی پیگیر اجرای طرح‌های عمرانی سیستان و بلوچستان هستیم، بیان داشت: امیدواریم نخبگان و صاحب نظران استان سیستان و بلوچستان هم به کمک دولت بیایند و طرح‌های بومی تهیه شود و در اختیار دولتمردان قرار بگیرد.وی با اشاره به اینکه اکثر مزیت‌هایی که برای توسعه یک منطقه لازم است در سیستان و بلوچستان وجود دارد، افزود: نیروی انسانی مستعد یکی از مهم‌ترین عامل‌های توسعه است که در این استان استعدادهای بسیار خوبی وجود دارد.

 

 

ارسال نظر