فعالیت تولیدکنندگان با نیمی از توان

۱۳۹۷/۰۲/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۲۰۵۴۰
فعالیت تولیدکنندگان با نیمی از توان

مجمع کارآفرینان ایران با هدف کمک به اصلاح و بهبود سیاست‌های کارآفرینی، ترویج کارآفرینی، ایجاد شبکه‌های اطلاعاتی و ارتباطی میان کارآفرینان با رویکرد کمک به دولت برای بهبود شرایط محیط کسب وکار متشکل از جمعی از کارآفرینان برتر و مدیران و سرمایه‌گذاران بزرگ خصوصی کشور از سال 93 آغاز به ‌کار کرد.

کارآفرینان در واقع شاه‌کلید ایده‌پردازی در فضای اقتصادی محسوب می‌شوند که پویایی و اعتماد به‌نفس آنها در واقع چرخ‌دنده‌های کسب وکار را به چرخش درمی‌آورد. به عبارت روشن‌تر برای بررسی تحلیلی وضعیت تولید و تجارت هر جامعه‌یی باید دید که نوع رفتار جامعه اقتصادی با کارآفرینان چگونه است.  اما با وجود چنین نقش برجسته‌یی در رشد اقتصادی، رییس مجمع کارآفرینان ایران می‌گوید:

«شرایط فعلی باعث شده که بسیاری از واحدهای بزرگ صنعتی بخش خصوصی در کشور تنها با 35تا 50 درصد از ظرفیت خود فعالیت کنند.» اظهاراتی که نشان می‌دهد برای بهبود وضعیت کارآفرینی در کشورمان و برداشتن مشکلات از پیش پای فعالیت‌های آنان نیاز به یک برنامه‌ریزی جامع و اصولی در فضای اقتصادی و مدیریتی کشور ضروری است.

 مشکلات بخش خصوصی

محمدرضا دیانی دیروز در جریان بازدید رییس و اعضای کمیسیون مجلس دهم از یکی از گروه‌های صنعتی اصفهان افزود: بیشتر مجموعه‌های بزرگ تولیدی بخش خصوصی در کشور، بدهی و معوقه بانکی ندارند با این حال باز هم مورد بی‌اعتنایی قرار می‌گیرند. وی با اشاره به نوسانات ارزی در کشور اظهار کرد: یکسان بودن ارز بخش صنعت و بخش بازرگانی به ضرر تولیدکنندگان داخلی و کارآفرینان مجموعه‌های بزرگ کشور تمام شده است.

مدیرعامل گروه صنعتی انتخاب با اشاره به اینکه در کشورهای صنعتی مانند ایتالیا کارگروه‌های تخصصی برای صیانت از صنایع بزرگ بخش خصوصی وجود دارد، گفت: چنین ساز وکاری در کشور ما وجود ندارد و به همین دلیل مشکلات برای چنین مجموعه‌هایی دو چندان است. وی همچنین با اشاره به پیچیدگی بسیاری از قوانین در کشور تصریح کرد: بسیاری از ساز وکارهای غلط و ناکارآمد طی سالیان متمادی، صنایع را با مشکل روبه رو کرده است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی روز به روز با معضلات بیشتری روبه‌رو می‌شوند. دیانی هشدار داد: ورود محصولات با برند خارجی به کشور روز به روز بر ارزش معنوی آنها نزد افکار عمومی می‌افزاید و این مساله سبب کاهش اعتماد مردم به محصولات داخلی می‌شود.

این فعال بخش خصوصی با اشاره به اینکه 60 درصد از کالاهایی نظیر لوازم خانگی در ایران در اختیار برندهای خارجی است، گفت: این موضوع درحالی است که صنعتگران ایرانی، خود توانایی ساخت محصولات با کیفیت را دارند اما فضای موجود، نامناسب و غیرمطلوب است. اما پرسشی که با این مقدمات به ذهن خطور می‌کند آن است که دلیل اصلی استفاده نکردن از ظرفیت کامل واحدهای تولیدی چیست و چرا برخی از کارآفرینان ترجیح می‌دهند که از فضای تولیدی کشور به سمت انواع و اقسام دیگر کسب وکار کوچ کنند؟

 کوچ واحدهای صنعتی

شهرک صنعتی اشتهارد

مدیرعامل شرکت خدماتی شهرک صنعتی اشتهارد در پاسخ به این سوال معتقد است که دلیل اصلی کوچ فعالان اقتصادی از فضای تولید به دلیل مشکلات قانونی و حقوقی است که در این حوزه به چشم می‌خورد. شمس‌الله خلج در همین زمینه می‌گوید: با راه‌اندازی گمرک و اعمال معافیت مالیاتی برای واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد برای 5000 نفر اشتغال ایجاد می‌شود.

خلج اظهار کرد: شرکت شهرک‌های صنعتی اشتهارد ظرفیت قابل توجهی در بخش تولید و اشتغال‌زایی دارد اما به دلیل برخی مشکلات این ظرفیت‌ها به طور کامل به فعلیت نرسیده است. امروز اغلب واحدهای تولیدی شهرک صنعتی اشتهارد با مشکلات واردات مواد اولیه، نوسان ارزی و مالیات‌های سنگین مواجه هستند. امید است در سال حمایت از کالای ایرانی با حمایت مسوولان شاهد رونق فعالیت واحدهای تولیدی و صنعتی استان باشیم.

خلج با اشاره به مشکل مهم واحدهای فعال شهرک‌های صنعتی اشتهارد توضیح داد: واحدهای شهرک صنعتی اشتهارد به دلیل قرار گرفتن در شعاع خارج از ۱۲۰کیلومتری قبلا از پرداخت مالیات ماده ۱۳۲ معاف بودند ولی طی چند سال گذشته به دلیل محاسبه شعاع هوایی این معافیت برداشته شده است. همین امر باعث شده بسیاری از صاحبان فعال این شهرک تصمیم به خروج بگیرند که این زنگ خطری برای مسوولان به شمار می‌آید.

او در بخش دیگری از صحبت‌های خود به تلاش برای راه‌اندازی گمرک در شهرک صنعتی اشتهارد اشاره کرد و گفت: با این حجم تولیدی که در این مجموعه صورت می‌گیرد، ایجاد گمرک در این شهرک ضروری به نظر می‌رسد. دو سوم اقدامات لازم برای راه‌اندازی این گمرک صورت گرفته و امید است به‌زودی نهایی شود. او گفت: حل بخش عمده‌ مشکل تصفیه‌خانه اشتهارد که بوی نامطبوعش سال‌ها امان همه را بریده بود یکی از این اقدامات بوده است. امسال نیز برای اصلاح ادامه این تصفیه‌خانه بیش از 3میلیارد تومان هزینه خواهد شد.

 

 

ارسال نظر