تغییر آرایش اقتصادی 97 «چابهار»

۱۳۹۶/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۸۶۶۲
تغییر آرایش اقتصادی 97 «چابهار»

تعادل|

آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد جدید و ماموریت‌های سال 96 منطقه آزاد چابهار روز گذشته از سوی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار تشریح شد. براساس اظهارات مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، مناطق آزاد کشور در سال‌های اخیر دو اولویت مهم را در دستور کار خود قرار دادند؛ نخست تغییر مسیر از تجارت صرف به سمت تولیدات صادرات‌محور و دوم ماموریت محور شدن مناطق آزاد را می‌توان نام برد. از آن‌سو، حرکت در فاز توسعه‌یی و تحرک اقتصادی در منطقه آزاد چابهار را می‌توان یکی از ماموریت‌های سال 96 متولیان این منطقه نام برد که حاصل آن شکوفایی تولید و سرمایه‌گذاری در سال 97 خواهد بود. از این رو، عبدالرحیم کردی با تشریح ماموریت‌های چندگانه «تجاری، صنعتی و سرمایه‌گذاری» تصریح کرد که سال‌ آتی می‌توانیم شاهد تغییر آرایش اقتصادی در منطقه چابهار باشیم.

 ماموریت‌های منطقه آزاد چابهار

«توسعه سواحل مکران» را می‌توان نخستین ماموریت متولیان منطقه آزاد چابهار و جدی‌ترین سند منطقه‌یی عنوان کرد که در سال 96 در دستور کار متولیان این منطقه قرار گرفت. بنا به اظهارات مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار ۸۰۰میلیون دلار فاینانس برای بندر چابهار در سفر رییس‌جمهور به هند مدنظر قرار گرفت. عبدالرحیم کردی با اشاره به اینکه طرح پهنه‌بندی سواحل مکران در حال تنظیم پیوست‌های اجتماعی، فرهنگی است و پیوست زیست‌محیطی آن مراحل تصویب خود را در سازمان محیط‌زیست پشت‌سر می‌گذارد، گفت: به‌طور حتم توسعه این سواحل تغییر آرایش اقتصادی جدید در منطقه آزاد چابهار را به همراه دارد و براساس تعاریفی که صورت گرفته، می‌توان در سال‌های آینده حرف زیادی برای گفتن داشته باشیم.

از دیگر ماموریت‌هایی که در منطقه آزاد چابهار در سال 96 صورت گرفته، می‌توان به روند سرمایه‌گذاری در این منطقه اشاره کرد. به گفته کردی، بیش از ۹۰۰درخواست سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار ثبت شده و از این تعداد ۳۱۶ درخواست در کمیسیون اقتصادی سازمان تصویب شده و

114 درخواست سرمایه‌گذاری به مرحله قرارداد رسیده که ارزش سرمایه‌گذاری اظهاری این تعداد طرح ۴۲ هزار و ۸۱۷ میلیارد ریال ذکر شده است.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار در بخش دیگری از سخنان خود به وضعیت واحدهای صنعتی فعال در منطقه آزاد چابهار اشاره کرد و گفت: تعداد واحدهای فعال در منطقه معادل ۱۱۷ مورد است و واردات مواد اولیه در طول سال جاری 6برابر شده که رشد حدود 600برابری را تجربه کرده است. همچنین به گفته او، باید توسعه صنایع کوچک و متوسط

در دستور کار قرار گیرد و توجه ویژه‌یی به توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی و فولاد شود.

او در ادامه هدف‌گذاری اصلی را فعال شدن ترانزیت محور شرق عنوان کرد و گفت: بیش از ۸۰میلیارد تومان پروژه برای تامین زیرساخت‌ها در سال 97 درنظر گرفته شده است.

کردی، افتتاح فاز اول بندر شهید بهشتی با ظرفیت 8.5میلیون تن را در راستای ماموریت و رسالت حمل‌ونقل و ترانزیت بندر چابهار عنوان کرد و افزود: بازسازی روستای تاریخی تیس در سال ۹۶ با مشارکت جوامع محلی و با حمایت سازمان منطقه آزاد چابهار با رویکرد گردشگری آغاز شد. او در عین حال، هدف‌گذاری منطقه در سال ۹۶ را حرکت به سمت دولت الکترونیک دانست و بر این موضوع تاکید کرد که فرآیند آغاز کسب و کار و سرمایه‌گذاری در منطقه آزاد چابهار به 48 ساعت رسیده است. از دیگر اقدامات صورت گرفته، تدوین مسوولیت اجتماعی شرکت‌ها با کمک موسسه مطالعات اجتماعی دانشگاه تهران بود. «استقرار نظام جامع مالی، تهیه برنامه جامع، قرارداد سرمایه‌گذاری برای ساخت 5 هتل و طراحی 2 پارک بزرگ در سال 96 و 97» را می‌توان از دیگر ماموریت‌های در حال انجام در این منطقه عنوان کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با اشاره به اینکه حمل‌ونقل ترانزیتی از عمده‌ترین ماموریت‌های بندر چابهار است، تصریح کرد: با افتتاح این بندر انتقال گندم از هند به افغانستان انجام شد و یک میلیون تن از این محموله تا پایان سال به مقصد می‌رسد.

او درخصوص اظهاراتی مبنی بر کند بودن روند توسعه در چابهار نیز گفت: روند توسعه بندر چابهار کند نیست و به سرعت در حال انجام است. کردی افزود: باید بدانیم که ترانزیت از چابهار به افغانستان شروع شده و سرمایه‌گذاران افغانستانی باید جایگاه خود را در بندر چابهار پیدا کنند. آنچه توسط ما به‌عنوان هدف برای افغانستان تعریف شده سرمایه‌گذاری با اتکا به مزیت‌های این کشور است و معتقدیم باید به جای خام‌فروشی در چابهار، تولید در این منطقه را داشته باشند و از ارزش افزوده نیز سهم ببرند.

 آخرین وضعیت مناطق آزاد جدید

کردی پس از تشریح وضعیت عملکرد منطقه آزاد چابهار، به آخرین وضعیت ایجاد مناطق آزاد جدید و طولانی شدن تصمیم‌گیری در این خصوص در مجلس شورای اسلامی پرداخت. او با بیان اینکه ایجاد مناطق آزاد جدید از دولت عبور کرده و در کمیسیون‌های مختلف بررسی شده و بخش عمده‌یی از آن در کمیسیون اقتصادی نیز مورد بررسی قرار گرفته، اظهار کرد: البته به نظر می‌رسد قبل از پایان سال جاری به نتیجه لازم در این خصوص نرسید، اما باید منتظر بمانیم و ببینیم طرح مذکور چه زمانی در صحن علنی مجلس شورای اسلامی به رای گذاشته می‌شود.

کردی در پاسخ به پرسشی مبنی بر لحاظ بودجه مناطق آزاد در قانون بودجه که اخیرا به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید، بیان کرد: شورای نگهبان در این مساله بحث نظارتی اعلام کرده و خوشبختانه مناطق آزاد همواره در این خصوص پیشقدم بودند. از سال ۱۳۹۳ رسما نظارت بر بودجه مناطق آزاد شروع شده و ناظر فعالیت دیوان محاسبات است و سازمان بازرسی نیز از زمان آغاز به‌کار دولت یازدهم در مناطق آزاد حضور پیدا کرده است.

او ادامه داد: تصور نمی‌کنم لحاظ بودجه مناطق آزاد در قانون بودجه مانع یا آسیب‌ زننده باشد بلکه این مساله برای نظارت بیشتر و کنترل مطلوب‌تر با نگاه فزاینده و کمک‌کننده است. به گفته مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار، قرار بر این نیست که در ساختار بودجه‌یی مناطق آزاد تغییری ایجاد شود بلکه میزان بودجه این مناطق در ردیف بودجه لحاظ می‌شود.

 

ارسال نظر