تمرکز بر شهرها به‌عنوان کانون اصلی توسعه اقتصادی

۱۳۹۶/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۷۹۴۷
تمرکز بر شهرها به‌عنوان کانون اصلی توسعه اقتصادی

شهردار اصفهان: شفاف‌سازی باعث کاهش مشکلات می‌شود

گروه بنگاه‌ها

«چگونه می‌توان کلان‌شهرهای کشور را به سمت توسعه پایدار هدایت کرد؟» این پرسشی است که برای شرایط امروز کشورمان اهمیت ویژه‌یی دارد، چرا که بسیاری از کارشناسان معتقدند که نطفه هر تحولی در محل اجتماعات مردمی که همان شهرها هستند، کاشته می‌شود. شهرداران کلان‌شهرهای کشور با هدف ارزیابی راهکارهایی که از طریق آن می‌توان فرآیند توسعه در کلان‌شهرها را تسریع بخشید، در اصفهان جمع شدند تا با بررسی مهم‌ترین چالش‌های این حوزه دستورالعمل اجرایی برای بهبود عملکرد شهرداری‌ شهرهای بزرگ کشور بیابند. همایشی که در آن چهره‌هایی چون محمدعلی نجفی شهردار تهران، محسن مهرعلیزاده استاندار اصفهان و قدرت‌الله نوروزی شهردار کلان‌شهر اصفهان ابعاد و زوایای گوناگون برنامه‌های شهری برای رسیدن به یک سطح استاندارد در زندگی در کلان‌شهرها را بررسی و نظرات خود را در این خصوص ارائه کردند.

دبیر مجمع کلان‌شهرهای کشور گفت: شهرها پیشانی اصلی معرفی مدیریت کشور به شمار می‌روند و از سوی دیگر خاکریز اول مواجهه با مشکلات هستند. محمدعلی نجفی در نود و پنجمین اجلاس کلان‌شهرهای کشور به میزبانی شهرداری اصفهان افزود: لازم است، زمینه‌های همکاری بین کلان‌شهرهای کشور تشریح و مشکلات و مسائل بین شهرها با مدیریت دبیرخانه کلان‌شهرها مرتفع شود.

وی با بیان اینکه بخش عمده‌یی از چالش‌های امروز، مسائل مشترک بین همه شهرهای کشور است، افزود: امروزه موضوع مدیریت شهری بیشتر از گذشته اهمیت یافته است. این موضوع جهانی شده و با نگاه به کنفرانس‌ها و همایش‌هایی که در زمینه مدیریت شهری در جهان برگزار می‌شود، درمی‌یابیم که اهمیت این موضوع روز به روز در حال افزایش است.

شهردار تهران با بیان اینکه در حال حاضر شهرها کانون اصلی مراکز تولید علم، ارزش افزوده و توسعه اقتصادی هستند، اذعان داشت: این در حالی است که در گذشته روستاها کانون تولید بودند.

وی با بیان این مطلب که در کشورها تحول جمعیتی شهرها رخ داده است، ادامه داد: در ایران نیز تحول جمعیتی اتفاق افتاده و طبیعی است که توجه به شهرها افزایش یابد. از این‌رو شهرها به عنوان پیشانی اصلی در معرفی مدیریت کشور قلمداد می‌شوند. نجفی به مشکلات مشترک بین کلان‌شهرها اشاره و بیان کرد: آلودگی هوا، ترافیک، عدم دسترسی به منابع مالی پایدار، ناپایداری شهری و ایمنی از جمله مسائل مشترک کلان‌شهرها به شمار می‌رود که لازم است برای رفع این معضلات و مشکلات رویکرد آینده‌پژوهی و آینده‌نگری داشت.

شهردار تهران با اشاره به مذاکرات خود با وزیر کشور تصریح کرد: شروع این تصمیم برای حرکت به سمت مدیریت‌های محلی از وزارت کشور است، چرا که وزارت کشور می‌تواند در خصوص توزیع درآمدها و منابع مرتبط با شهرداری‌ها تصمیم گرفته یا آن را به شهرداری‌ها واگذار کند. وی در خصوص تحقق مدیریت شهری یکپارچه گفت: باید در این خصوص تعیین‌تکلیف کرد که آیا می‌خواهیم این موضوع محقق شود یا خیر؟ این موضوع از برنامه سوم توسعه تاکنون مطرح شده اما اعتقادی به آن نیست و اگر هم باشد توانایی اجرای آن احساس نمی‌شود.

وی با بیان اینکه منابع مالی مورد نیاز اداره شهرها از سه منبع حکومتی، شهرداری و مردم تامین می‌شود، ادامه داد: این در حالی است که در برخی کشورهای توسعه‌یافته بخش عمده‌یی از منابع مالی توسط حکومت مرکزی تامین می‌شود. نجفی بر ضرورت مشارکت مردم در اداره امور شهر تاکید و بیان کرد: با توجه به اینکه مردم در بخشی از هزینه‌ها مشارکت دارند دخیل کردن آنها در اداره شهر ضرورت دارد؛ البته باید بخش خصوصی نیز در سرمایه‌گذاری‌ها ورود پیدا کند. شهردار تهران از نگاه مثبت دولت به شهرداری‌ها سخن به میان آورد و افزود: در حال حاضر دو اقدام مهم با حمایت رییس‌جمهور در زمینه نوسازی ناوگان حمل‌و‌نقل کشور و نوسازی بافت‌های فرسوده شهری انجام شده و امید است این دو اقدام بتواند چالش‌ها و مشکلات ما را تا حد زیادی برطرف کند. وی با اشاره به لایحه درآمدهای پایدار شهرداری‌ها اضافه کرد: لایحه درآمدهای پایدار شهری تا دو ماه آینده در دستور کار دولت قرار می‌گیرد و در این خصوص می‌توان نامه‌یی را با امضای همه شهرداران کلان‌شهرها ارسال کرد. نجفی درباره بررسی موضوع دایمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده در مجلس ادامه داد: این قانون به نفع شهرداری‌هاست اما به دلیل نبود استراتژی، برخی نکات آن نیازمند اصلاح است که در این خصوص با رییس مجلس شورای اسلامی مکاتبه کرده‌ایم. وی با اشاره به لایحه مدیریت یکپارچه شهری بیان کرد: امید است، این لایحه در مجلس پیگیری شده و به نتیجه برسد. شهردار تهران به درخواست شهردار اصفهان برای پیگیری زمینه‌های همکاری مشترک اشاره و بیان کرد: تهیه و تکمیل اسناد مقدماتی در دبیرخانه کلان‌شهرها برای افزایش همکاری کلان‌شهرها انجام شده است.

 شفاف‌سازی، لازمه کاهش فساد در شهرداری‌ها

شهردار اصفهان با اشاره به قانون شفاف‌سازی و دسترسی آزاد به اطلاعات گفت: در دوره جدید شهرداری‌ها، اصفهان نخستین شهری است که این قانون را به اجرا در آورده تا با اجرای آن علاوه بر جلب اعتماد مردمی شاهد کاهش فساد در سیستم باشیم و این قانونی است که باید در همه شهرداری‌ها اجرا شود. به گزارش اداره ارتباطات رسانه‌یی شهرداری اصفهان قدرت‌الله نوروزی در نودو‌پنجمین اجلاس کلان‌شهرهای کشور در اصفهان با اشاره به تصویب طرح «انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات» افزود: با این اقدام در زمینه قراردادها نیز می‌توان شفاف‌تر عمل کرد. وی با بیان اینکه در دوره مدیریت جدید شهری کشور این سومین نشست شهرداران کلان‌شهرهاست که بعد از تهران و مشهد در اصفهان برگزار می‌شود، بر تعامل بین کلان‌شهرها برای دستیابی به دستاوردهای مهم تاکید و بیان کرد: با تعامل بین کلان‌شهرها می‌توان شاهد سرمایه‌گذاری، دریافت فاینانس و تسهیلات بانکی بود. وی با اعلام اینکه لازم است در شهرداری‌ها هسته گزینش تشکیل شود، افزود: هیات رسیدگی به تخلفات اداری و هسته گزینش در شهرداری‌ها وجود ندارد و این موضوع در استانداری‌ها بررسی می‌شود. از سوی دیگر منطبق نبودن حقوق و مزایا با چارت تشکیلاتی و نظام هماهنگ پرداخت، موضوعی است که باید در دبیرخانه کلان‌شهرها مورد بررسی و کارشناسی قرار گیرد.

 راه‌اندازی تالار مانیتورینگ آماری شهرهای ایران

وی از راه‌اندازی تالار مانیتورینگ آماری شهرهای ایران (تماشا) و ایجاد پایگاه مشترک داده و کمیته جدید آماری و درآمدی برای کلان‌شهرها خبر داد و افزود: این سامانه کمک شایانی در تصمیم‌گیری‌های شهری خواهد داشت. شهردار اصفهان به بررسی قانون ماده 101 شهرداری‌ها اشاره و عنوان کرد: از موضوعات مهمی که دبیرخانه کلان‌شهرها باید پیگیری کنند، طرح‌ها و لوایحی همچون مالیات بر ارزش افزوده و درآمدهای پایدار شهری است که در مجلس و دولت مطرح می‌شود و مربوط به تمام شهرهاست تا با بررسی آن وحدت رویه و انسجامی در بین شهرها ایجاد شود. وی با اشاره به تصویب قانون شهرداری‌ها در سال 1334 تصریح کرد: در ماده 55 قانون شهرداری‌ها 27 وظیفه تعیین شده این در حالی است که در حال حاضر 400وظیفه از سوی شهرداری‌ها در حال انجام است.

 

 

ارسال نظر