جذب 2.5 میلیارد دلار سرمایه در انرژی‌های تجدید پذیر

۱۳۹۶/۱۱/۱۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۶۳۱۵
جذب 2.5 میلیارد دلار سرمایه در انرژی‌های تجدید پذیر

گروه بنگاه‌ها  

افتتاح چند طرح صنعتی و تولیدی و ازجمله طرح تولید فولاد یک میلیون تنی و واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی 500 مگاواتی چادرملو و طرح توسعه صنایع لاستیک تولید‌کننده تایرهای رادیال سیمی سواری، تایرهای رادیال سیمی مینی بوس و وانت ازجمله طرح‌هایی است که صبح دیروز با حضور معاون اول رییس‌جمهوری و وزیر نیرو افتتاح شد.

اما افتتاح پروژه‌های عمرانی، صنعتی و خدماتی برای عموم مردم چه فایده‌یی دارد؟ این پرسشی است که بدون تردید در اذهان عمومی افرادی که به نوعی خبر افتتاح طرح‌های عمرانی و صنعتی در استان‌های مختلف به گوش آنها می‌رسد، جوانه می‌زند؛ اینکه سهم مردم از این پروژه‌های عمرانی چیست و چه دستاوردی برای اقتصاد و معیشت آنها به دنبال خواهد داشت؟

 وزیر نیرو گفت: زمینه برای جذب 2.5میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر برای تدارک مزرعه‌های خورشیدی با شعار«پنل به‌کاریم و نیرو فراهم کرده‌ایم» فراهم شد که 70درصد آن سرمایه‌گذاری خارجی و بقیه از محل کمک‌های بخش خصوصی است. رضا اردکانیان دیروز در حاشیه مراسم افتتاح نیروگاه سیکل ترکیبی تابان شهرستان اشکذر از توابع استان یزد که با حضور اسحاق جهانگیری معاون اول رییس‌جمهوری برگزار شد، اظهار کرد: مکانیسم‌های بسیار خوبی برای خرید تضمینی انرژی‌های تجدیدپذیر در نظر گرفته شد. وی اظهار کرد: هم‌اکنون کرمان و یزد و سایر استان‌ها در تدارک مزرعه‌های بزرگ خورشیدی هستند و باید در این بخش از توان شرکت‌های خصوصی استفاده مطلوب بشود. اردکانیان در ادامه توسعه کشور در حوزه‌های اقتصادی و صنعتی را مستلزم همکاری و همراهی تمام بخش‌های خدماتی، حمایتی و مدیریتی دانست.

وی با اشاره به نقش مهم بخش خصوصی در توسعه اقتصادی افزود: سیستم بانکی و مجموعه‌های فعال در این بخش، دولت را کمک می‌کنند تا وظایف خود را در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی انجام دهد. وزیر نیرو با تشریح دستاوردهای انقلاب با بیان اینکه حراست از دستاوردهای نظام و انقلاب یکی از مهم‌ترین رسالت مسوولان و دست‌اندرکاران است، یادآور شد: جزییات دستاورد‌های انقلاب باید به تفکیک در اختیار نسل جدید و جوانان قرار گیرد.

اردکانیان در بخشی از سخنانش با اشاره به اینکه در دولت یازدهم و دوازدهم توجه خوبی به بحث آب شد، تصریح کرد: در مورد سیستم فاضلاب اقدامات گسترده و بنیادی آغاز شده است. وی با بیان اینکه هم‌اکنون بیش از 47درصد جمعیت کشور زیر پوشش شبکه فاضلاب هستند، ادامه داد: باید زمینه‌یی فراهم شود که بتوانیم از حداکثر فاضلاب بهره‌‌مند شویم. وزیر نیرو در مورد جمعیت برخوردار از آب شرب سالم هم تاکید کرد: در ابتدای انقلاب حدود 74درصد جمعیت به آب بهداشتی دسترسی داشتند و امروزه بیش از 92درصد از جمعیت 80 میلیونی کشور به آب شرب سالم دسترسی دارند.

مرحله نخست نیروگاه تابان شهرستان اشکذر دیروز با حضور معاون اول رییس‌جمهوری به بهره‌برداری رسید.

این نیروگاه توان ظرفیت تولید 484مگاوات برق را دارد و برای راه‌اندازی آن 130میلیارد تومان از سوی بخش خصوصی سرمایه‌گذاری شد. واحدهای گازی این نیروگاه در اسفند 1394 همزمان با سفر ریاست‌جمهوری به استان یزد و با حضور وزیر نیرو با هدف تامین بخشی از نیاز برق کشور و تامین برق مورد نیاز صنایع انرژی بر موجود در منطقه مانند صنایع فولاد در مدت 3سال اجرا و به بهره‌‌برداری رسیده بود.

 

 

ارسال نظر