پاشیدن پول در جامعه، اشتغال و رشد اقتصادی نمی‌آفریند

۱۳۹۶/۱۰/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۱۳۳۳۳

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اینکه در بین شاخص‌های توسعه اجتماعی یک جامعه، فرهنگ کار از ضریب بسیار بالایی برخوردار است، گفت: واقعیت این است که در سطوح مختلف فرهنگ کار، دچار نقصان هستیم.

به گزارش ایرنا، «علی ربیعی» در مراسم اختتامیه جشنواره 2 روزه «موسیقی نغمه‌های کار و تلاش» افزود: پاشیدن پول در جامعه بدون اینکه فرهنگ کار شکل نگرفته باشد، نمی‌تواند منجر به ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی شود. بخش مهمی از مسائل کشور ناشی از شکل نگرفتن فرهنگ کار و نوع نگاه به شغل است.

وی در این مراسم بیان داشت: امروزه نگاه غالب در جامعه نگاه کار با مزد عجین شده است هر چند که نمی‌توان گفت که بین مقوله کار و مزد، ارتباطی وجود نداشته باشد اما واقعیت این است که امروزه مقوله کار با جوهره انسانی و در کلان خود با جوهره حرکت رو به رشد جامعه فاصله گرفته است.

وزیر کار با تاکید بر اینکه تولید و بهره‌وری با فرهنگ کار مرتبط است، افزود: بی‌تردید در نگرش به فرهنگ کار، نیاز به تجدیدنظر اساسی داریم.

وی ادامه داد: نتایج مطالعه‌یی که از سوی برخی کارشناسان اجتماعی انجام شد، نشان می‌دهد چرا کشور ما نسبت به کشورهای هم‌سطح خود، با عقب‌ماندگی مواجه شده که مهم‌ترین موضوع تاثیرگذار در این عقب‌ماندگی، نوع نگاه به فرهنگ کار است. در صورتی که بخواهیم روی فرهنگ شغل در کشور کاری انجام دهیم باید در حوزه ادبیات و موسیقی در قالب یک مجموعه موثر کار بیشتری انجام شود تا نگاه جامعه به کار و فرهنگ آن تغییر کند.

ربیعی تاکید کرد: در حوزه ادبیات کار، تئاتر کار، موسیقی کار، داستان و رمان کار، بنا داریم نهادسازی کنیم؛ حتی می‌توانیم موزه کار را تاسیس کنیم. در فعالیت‌های مرتبط با رشد اشتغال باید از ابزارهای فرهنگ کار استفاده کنیم. وی در پایان تصریح کرد: افرادی که با فرهنگ کار آشنا باشند، بی‌تردید شکنندگی آنها در مقابل آسیب‌های اجتماعی نسبت به سایر افراد کمتر است.

به گزارش ایرنا، در ایران نظیر سایر کشورها موسیقی با فرهنگ کار عجین است. موسیقی و کار در جوامع روستایی بیش از سایر مناطق با هم آمیخته‌اند.

آواهایی که حین کار از سوی زنان و مردان انجام می‌شود،گویای چنین واقعیتی است. آواهای کشاورزی و چوپانی، شکار و کشت و گله‌رانی از جمله آواهای کار هستند.

 

 

ارسال نظر