فرصت‌سوزی تجار ایرانی در صادرات به روسیه

۱۳۹۶/۰۶/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۷۰۶۹
فرصت‌سوزی تجار ایرانی در صادرات به روسیه

 سفیر روسیه در تهران گفت که تجار ایرانی با فرصت‌سوزی نتوانستند در بازار روسیه برای خود جایگاه باثباتی دست و پا کنند.  به گزارش ایرنا، لوان جاگاریان دیروز در نشستی با تجار و صادرکنندگان مازنی در ساری افزود: روسیه به دلیل حوادث اوکراین با تحریم کشورهای اروپایی مواجه شد و ورود محصولات کشاورزی این کشورها به روسیه قطع شد، این فرصت مناسبی برای تجار ایرانی بوده تا بتوانند در بازارهای روسیه برای خود جایگاه خوبی فراهم کنند.  وی اضافه کرد: متاسفانه تجار ایرانی نتوانستند آن‌گونه که انتظار می‌رفت، صادرات محصولات کشاورزی به روسیه داشته باشند و نیاز ما را تامین کنند و این فرصت‌ها از دست رفت.  جاگاریان به قطع ارتباط موقت کشورش با ترکیه نیز اشاره کرد و اظهار داشت: در این زمان هشت ماهه نیز تجار ایرانی نتوانستند از فرصت‌های ایجادی برای صادرات محصولات کشاورزی استفاده کنند.  سفیر روسیه در تهران اظهار داشت: در شرایط فعلی جز دو استان مازندران و گیلان، سایر استان‌های ایران ارتباط اقتصادی با روسیه ندارند و این از نقاط ضعف محسوب می‌شود.  جاگاریان اظهارداشت: دو کشور ایران و روسیه ارتباط بسیار خوبی با هم دارند و سفر روسای جمهوری دو کشور نیز این ارتباطات را از لحاظ سیاسی در سطح بالایی ارتقا داده و روابط اقتصادی دوجانبه نیز مستحکم شده است.  وی اضافه کرد: سطح ارتباطات و همکاری سیاسی و اقتصادی بین کشورهای ایران و روسیه رو به افزایش است و انتظار ما این است که تجار ایرانی نیز بتوانند متناسب با افزایش سطح ارتباطات سیاسی و اقتصادی صادرات کالا به روسیه داشته باشند.

وی با تایید برخی سخت‌گیری‌ها برای ورود کالای ایرانی به روسیه از جمله تعرفه گمرکی افزود: در نشست اقتصادی مشترکی که به زودی در مسکو با شرکت تجار ایرانی و روسی برگزار می‌شود، این موانع بررسی و تلاش می‌شود تا این مشکلات کمتر شود.

سفیر روسیه در تهران دلیل تاخیر در برگزاری نشست مشترک همکاری‌های اقتصادی ایران- روسیه در مسکو را ناشی از انتخاب نشدن رییس کمیسیون مشترک همکاری اقتصادی ایران- روسیه در دولت دوازدهم دانست. پیش از این محمود واعظی وزیر ارتباطات دولت یازدهم ریاست کمیسیون مشترک ایران و روسیه را بر عهده داشت. جاگاریان افزود: با انتخاب مسوول کمیسیون همکاری‌های مشترک اقتصادی ایران- روسیه از سوی دولت جمهوری اسلامی ایران در کمترین زمان ممکن نشست مشترک در مسکو برگزار خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد تا با برگزاری نشست مشترک ایران- روسیه در مسکو بخشی از مشکلات تجار ایرانی برای صادرات کالا به مسکو رفع شود.

بر اساس آمار میزان مبادلات تجاری بین ایران و روسیه در سال 2016 حدود 2.2میلیارد دلار بوده که 300میلیون دلار از این مبادلات سهم ایران است و یک‌میلیارد و 900میلیون دلار سهم واردات ایران از روسیه است.

 

 

ارسال نظر