خط انتقال گاز دامغان - کیاسر- ساری- نکا افتتاح شد

۱۳۹۶/۰۵/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۴۳۳۴
خط انتقال گاز دامغان - کیاسر- ساری- نکا افتتاح شد

مراسم افتتاح خط انتقال گاز دامغان – کیاسر – ساری – نکا بعدازظهر سه‌شنبه با حضور وزیر نفت در هتل بادله ساری برگزار شد.

به گزارش «تعادل» این خط لوله در حوالی دامغان از خط انتقال گاز ۴۸ اینچ پارچین – سنگ‌بست در حنوب رشته کوه البرز منشعب شده و پس از عبور از مناطق مختلف کوهستانی، جنگلی و شهرهای کیاسر و ساری در منطقه پنبه‌چوله در شمال شهر ساری به خط انتقال گاز ۳۰ اینچ قدیم شمال و شمال شرق کشور متصل شده است و پس از آن به طول ۲۰ کیلومتر به موازات خط تا نکا ادامه می‌یابد.

این خط انتقال گاز در طول مسیر خود از آبروها، رودخانه‌های فصلی و دایمی، مناطق جنگلی، باتلاقی، مناطق کوهستانی و صعب‌العبور، جاده و اراضی زراعی و مناطق مسکونی عبور کرده و حداقل ۵۵ بار با رودخانه تجن تلاقی داشته است.

این خط انتقال گاز دارای ۱۲ ایستگاه شیر بین‌راهی، ۸ ایستگاه انشعاب، ۳ ایستگاه حفاظت کاتدیک، یک ایستگاه ارسال توپک دریافت توپک و یک ایستگاه CGS است.

حجم عملیات خاکی در مسیر‌سازی این پروژه بیش از 6میلیون مترمکعب بوده و در احداث این خط انتقال گاز حدود ۱۴هزار و ۵۰۰ شاحه لوله ۴۲ اینچ به وزن ۸۴هزار تن استفاده شده است که از کارخانجات داخلی تامین و به همراه سایر اقلام مورد نیاز توسط 5هزار دستگاه تریلر به محل کارگاه‌های پروژه حمل شده است.  ارزش کل این پروژه بیش از ۸۲۰ میلیارد تومان بوده و به‌طور کامل توسط پیمانکاران و مشاوران داخلی به انجام رسیده است. مدیرعامل شرکت گاز مازندران اظهار داشت: با بهره‌برداری از این خط گاز استان مازندران علاوه بر مسیرهای قبلی به‌طور مستقیم از شبکه سراسری و خطوط لوله و از گاز تولیدی عسلویه تامین شده و پایداری و تقویت شبکه گاز استان‌های شمالی کشور را به دنبال خواهد داشت.

محمد اسماعیل ابراهیم‌زاده اظهار داشت: علاوه بر این می‌تواند به عنوان زیرساختی برای توسعه تجارت گاز با ترکمنستان در جهت افزایش واردات ترانزیت و مبادله گاز مورد استفاده قرار گیرد.

وی گفت: طراحی و اجرای این پروژه توسط شرکت گاز مهندسی و توسعه گاز ایران با استفاده از توانمندی‌های پیمانکاران، مشاوران و سازندگان داخلی انجام شده است.

 

ارسال نظر