تصمیم‌سازی برای رونق تولید و اشتغال‌ در صنعت ساختمان

۱۳۹۶/۰۴/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۰۲۹۶۱
تصمیم‌سازی برای رونق تولید و اشتغال‌ در صنعت ساختمان

گروه بنگاه‌ها|

 بسیاری از تحلیلگران معتقدند که دولت از طریق توسعه بخش‌های پیشران اقتصادی مانند معدن، بنگاه‌های خرد و ساختمان‌سازی می‌تواند روح تازه‌یی به کالبد اشتغال‌زایی و بهبود معیشت در کشورمان بدمد. یکی از این بخش‌های پیشران اقتصادی بخش مسکن و ساختمان‌سازی است که فعالیت دامنه وسیعی از کارگران ایرانی و رونق بنگاه‌های اقتصادی در گرو رونق آن است.

در همین خصوص بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان پس از برگزاری مراسم افتتاحیه با حضور هیات‌مدیره‌های نظام مهندسی سراسر کشور از ساعت 9صبح دیروز در هتل آنای ارومیه آغاز به کار کرد؛ اجلاسی که با حضور چهره‌های بلندپایه تلاش می‌کند تا توجه مردم و رسانه‌ها را به سمت یکی از مهم‌ترین حوزه‌های زندگی اجتماعی و مدنی امروز جلب کند. با توجه به اهمیت مقوله ساختمان‌سازی و نقشی که این سازمان در بهبود شاخص‌های اصلی توسعه صنعت ساخت و ساز در کشورمان به عهده دارد، تصمیم‌سازی‌های این اجلاس می‌تواند نقشه راه کشور در بخش ساخت و ساز ساختمانی و اشتغال‌زایی در این بخش را نیز تامین کند.

 واگذاری نظام تصمیم‌سازی و اجرا به تشکل‌ها

دولت یازدهم تلاش می‌کند از طریق واگذاری نظام تصمیم‌سازی و اجرا به تشکل‌های قانونی اصناف مختلف، ابتکار عمل و ایده‌پردازی در هر بخشی را در اختیار فعالان آن صنف قرار دهد. این فرآیند در مورد نظام مهندسی ساختمان‌ها نیز به عینه دنبال می‌شود و این مهندسان هستند که چارچوب فعالیت‌های ساختمانی در بخش‌های گوناگون را تعیین می‌کنند.

علیرضا مجربی دبیر اجرایی شورای مرکزی در حاشیه برگزاری بیستمین اجلاس هیات عمومی سازمان‌های نظام مهندسی ساختمان در رابطه با عملکرد بیست ساله سازمان‌های نظام مهندسی در صنعت ساخت و ساز اظهار داشت: بی‌شک سازمان نظام مهندسی ساختمان در بیست سال گذشته تنها سازمانی است که مستقیما از طریق مهندسان خود به عملیاتی کردن مقررات ملی ساختمان همت گمارده است. مجربی در ادامه تاکید می‌کند: یکی از بارزترین اهداف قانون نظام مهندسی، تقویت و توسعه فرهنگ و ارزش‌های اسلامی ایرانی در معماری و شهرسازی و ترویج اصول معماری و شهرسازی در ساخت و ساز شهری است که متاسفانه در سازمان‌های نظام مهندسی این موضوع بسیار مغفول مانده است و ‌باید به این مقوله توجه دوچندانی شود. او می‌گوید: معماری و شهرسازی انتقال‌دهنده باورها، فرهنگ‌ها و ارزش‌های یک جامعه است. نگاهی گذرا به کالبد شهرهای کهن ایران، گویای بازنمایی توانایی‌ها و فرهنگ‌ها در دوره‌های مختلف تاریخ این مرز و بوم بوده است و حال با گذشت بیست سال از حضور سازمان نظام مهندسی ساختمان و پرداخت به اصول و ضوابط فنی و الزام رعایت مقررات ملی ساختمان و ضوابط حاکم بر ساخت، هر چند تا اجرای تمام و کامل این مقررات راه بسیار طولانی پیش‌روی سازمان‌هاست، اما باید توجه و مداقه در تقویت اصول معماری و شهرسازی سازگار، هماهنگ و پایدار از اولویت‌های امروز سازمان‌های نظام مهندسی قرار گیرد.

 مرجع تخصصی عمران

رییس سازمان نظام مهندسی کشور گفت: سازمان نظام مهندسی ساختمان می‌تواند به تخصصی‌ترین مرجع عمرانی در کشور تبدیل شود. فرج‌الله رجبی در بیستمین اجلاس نظام مهندسی ساختمان کشور گفت: اینک که در آغاز دهه سوم فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان هستیم، جا دارد با تغییر رویکردها و جهت‌گیری‌های تخصصی و به پشتوانه اعضای فعال و متخصص این نظام در سراسر کشور به تخصصی‌ترین مرجع عمران و مهندسی کشور تبدیل شود. فرج‌الله رجبی همچنین با اشاره به رکود اقتصاد در بخش مسکن گفت: می‌توان این شرایط سخت را به فرصتی بدل کرد که در آن سازمان نظام مهندسی ساختمان با تغییر رویکردها در حوزه ساخت و ساز رونق را به بخش مسکن بازگرداند. رییس سازمان نظام مهندسی کشور همچنین بر لزوم رفع خلأهای موجود در سازمان نظام مهندسی گفت: این سازمان که بزرگ‌ترین نهاد صنفی و حرفه‌یی کشور است باید با شفافیت‌سازی بیشتر و تقویت سرمایه‌های اجتماعی به جایگاه واقعی خود در کشور دست یابد. وی ادامه داد: این مهم می‌تواند با ارائه خدمات شایسته در حوزه فنی مهندسی، بازنگری در انضباط تشکیلاتی و ایجاد ارتباط عمیق با دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی تحقق یابد. در گام نخست سازمان نظام مهندسی به عنوان یک چشم‌انداز باید تولید‌کننده مهندسی و مقررات ملی باشد و اگر چه نیستیم، اقدامات خود را انجام نداده‌ایم یا به خوبی انجام نداده‌ایم و باید در کارهای خود بازبینی کنیم که به اتحاد مصمم نیاز دارد. فرج‌الله رجبی با تاکید بر لزوم تقویت سازمان نظام مهندسی کشور در زمینه ایجاد ارتباط بین حوزه‌های اجرا و مهندسی گفت: می‌توان با کدسازی ایده‌ها توان جامعه مهندسی کشور را به اتفاقات شیرین خارجی بدل کنیم.

نگرانی از  افزایش مهندسان عضو فاقد پروانه

معاون امور مسکن وزیر راه و شهرسازی از افزایش تعداد مهندسان فاقد پروانه در میان اعضای سازمان نظام مهندسی ابراز نگرانی کرد و گفت: وضعیت به وجود آمده در شأن نظام مهندسی نیست.

به گزارش ایسنا، حامد مظاهریان در بیستمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان در سالن همایش هتل آنا ارومیه گفت: پس از 22 سال تلاش حرفه‌یی در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور، اکنون اعضای سازمان نظام مهندسی کشور به 459 هزار نفر رسیده است که از این تعداد عضو، 242 هزار نفر بدون پروانه فعالیت هستند و تنها 217 هزار نفر با پروانه فعالیت می‌کنند.

معاون امور مسکن وزیر راه و شهرسازی با تاکید بر لزوم بازتعریف رابطه نظام با مردم و مهندسان عضو بازنگری در رویکردها سیاست‌گذاری‌ها را از یک سو و جدیت در رعایت مقررات ملی ساختمان را از سوی دیگر دو اصل مهم در خروج سازمان از وضعیت فعلی عنوان کرد.

او با اشاره به اهمیت ایجاد روابط عمومی تخصصی در دل سازمان نظام مهندسی گفت: ارتقای دانش عمومی مردم در زمینه مسکن و افزایش دانش آنها در مورد مقررات ساخت می‌تواند در احقاق حقوق ایشان و کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های عمرانی در جامعه اثرگذار باشد. معاون امور مسکن وزیر راه و شهرسازی با اشاره به جایگاه نظام مهندسی در تعامل با حاکمیت به عنوان نماینده مردم گفت: آگاهی مردم از قوانین و همچنین میزان اثرگذاری سازمان در سیاست‌گذاری‌های کلان کشور می‌تواند بر پیشرفت برنامه‌های توسعه اجتماعی در جامعه اثرگذار باشد. مظاهریان دفاع از حق شهروندان در حوزه ساخت و ساز مسکن را وظیفه سازمان نظام مهندسی دانست و بر لزوم ایجاد رابطه عمیق میان سازمان و دانشگاه، تقویت فضای گفت‌وگو میان سازمانی، ساختارمند‌سازی روند دفاع از حقوق مردم، ارائه خدمات باکیفیت، ایجاد بازار کار جدید برای مهندسان عضو و دفاع و عمل به اصول حرفه‌یی تاکید کرد.

 قوانین نظام مهندسی نیازمند بازنگری جدی است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی گفت: قوانین نظام مهندسی مربوط به دو دهه گذشته است و برای اینکه در دهه سوم نظام مهندسی شاهد پیشرفت باشیم باید این قوانین مورد بازنگری قرار گیرد. جعفر هاشم‌زاده در بیستمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان که در ارومیه برگزار شد، اظهار کرد: بیستمین اجلاس هیات عمومی نظام مهندسی ساختمان در حالی کار خود را آغاز کرده است که در دهه سوم نظام مهندسی ساختمان قرار داریم و باید نقشه راه در این اجلاس تبیین شود. او تصریح کرد: باید در این اجلاس بتوانیم نقاط قوت را تقویت و نقاط ضعف را برطرف کنیم تا در اجرای قانون به توفیق دست یابیم. رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان آذربایجان غربی با بیان اینکه قوانین نظام مهندسی مربوط به دو دهه گذشته هستند و نیازمند بازنگری در این قوانین هستیم، گفت: برای اینکه در دهه سوم نظام مهندسی شاهد پیشرفت باشیم، باید این قوانین مورد بازنگری قرار گیرد. هاشم‌زاده افزود: بازنگری قانون نظام مهندسی به دست مجلس در دست بررسی است و با توجه به سفر رییس کمیسیون مجلس به استان آذربایجان غربی و شرکت در این اجلاس، امید است حساسیت تغییر قوانین بیش از پیش در مجلس احساس شده و این قانون روند رو به رشدی را طی کند. او خاطرنشان کرد: امروزه به نمایندگی از جامعه مهندسی اعلام می‌کنیم که جامعه مهندسی با رکود مواجه است و باید بتوانیم به مطالبات به‌حق جواب دهیم تا با استفاده از این فضا، در قانون جدید نظام مهندسی ساختمان تاثیرگذار باشیم.

 

 

ارسال نظر